3 343 läst · 22 svar
3k läst
22 svar
Jag trodde solel stod för 1-2% av eltillverkningen, blåser nordpol oss?
Och för att förtydliga, så är det att solen lyser i Tyskland som påverkar våra priser i södra sverige. När Tyskland inte har tillräckligt med egen elproduktion så budar de på vår el och sätter därmed priset. Det har inget att göra med vad produktionskostnaden är.K Kontoristen7 skrev:Prissättningen på el är lite lurig...
Det är den dyraste elen som sätter priset vid varje tillfälle på spotmarknaden.
När det går åt lite el används billig el förs och då blir priset lågt för konsumenten. Billig el är typ sol, vind och vatten, när förbrukningen går upp börjar man använda dyrare el och priset går upp när man använder dyrare energi som tex kärnkraft och sist olja/gas...
Tesla powerwall+ är på 13.5kawh och har garanti på 37.8MWh. Då den kostar 85000kr så måste man köpa/producera elen 2:50 billigare när man laddar än när man laddar ur för att den skall vara ekonomiskt lönsamHerr skrev:
Den klarar att ladda ur med 10kW (gen ett klarade bara 3.3kW)
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Powerwall
Det blir många sådana för att hantera topparna i elpriserna med el som laddats när det är som billigast. Men, inte fullt så många som många tror då det enbart är den sista elen som produceras som är dyr.Attitudeswe skrev:
Men vi pratar ändå om skyhöga elpriser för att powerwall skall löna sig ...
Då har vi alltså fastslagit att ett batteri Kan ladda ur mer än 3000 gånger, det Finns batterier som klarar 10kW urladdning (Snabbt) Och de klarar värme/belastning.Attitudeswe skrev:
Ps. Tesla-bilar har Än större batterier, så tekniken finns.. uppenbarligen.
Solel påverkar inte priset alls, försumbart. 0,1% av elen kommer från solel. Kommer aldrig att påverka det heller iaf inom många många år till.M masseman33 skrev:Jag har tittat på priserna på nordpol ett tag och sett ett mönster
när solen skiner , speciellt på helgerna så är priser jätte lågt, och på kvällen är det flerdubbelt så dyrt?
jag trodde att vattenkraft, vindkraft och kärnkraft var de stora tillverkarna av el, så solel skulle inte kunna påverka priset?
[bild] [bild]
Vindkraft är snart uppe i 20% och den påverkar.
Så enkelt. Jag behöver redan i februari ventilera ut värme under soliga dagar. Men jag har en inglsning som ger mer effekt än vad hela taket skulle ge om det var fyllt med solceller. Problemets med min lösning är att jag bara vill ha värmen under ca halva året...D Droynas skrev:
Smart. Luft isolerar mkt bra. Se på fönster i vissa gamla hus. Typ en decimeter luft mellan innerglaset och ytterglaset.pacman42 skrev:
Har sett en rätt ny villa i Västergötland som stod inuti ett slags växthus. Det var englasfönster i villan och väggarna var lite isolerade bara. De odlade exotiska träd där.
Väldigt speciellt, men folk bodde där och det gick åt lite energi.