11 184 läst · 34 svar
11k läst
34 svar
Jag ska bygga lösvirkeshus!
Du har tillgång till dynamit?Peter1986 skrev:I Juli 2017 började vi med sprängningsarbetet. Detta gjordes på egen hand, ett hål i taget.
Vi behövde bort med ca 60 cm höjd över ca 80kvm.
Detta blev dock ett slitgöra. 4 veckor tog det och sista veckan var mitt rygg helt slut efter ha borrat över 150 hål med Hilti. Sambon fick borra mycket på slutet.
Jag hade iaf min grävmaskin så vi kunde flytta stenarna enkelt.
Det sprängdes även lite för avlopp samt kulvert till garaget där BVP blir placerad.
Totalkostnaden blev dock bara 8000 där det mesta är kostnad för borr.
Budgetpris togs även från en bergsprängningsfirma, vilket skulle landat på över 70000kr.
[bild]
[bild] [bild] [bild]
I augusti 2017 fortsatte arbete med kulvert, avlopp samt fyllnadsmaterial inför grundgjutningen.
Till garaget går det en quattro-kulvert för värme samt vvc.
Grävarn var tillbaka och fyllde igen efter vår rörläggning. Han bistod även med padda som vi kunde köra.
Finutsättningen blev även gjord här dock lite differens (5-10cm) mot grovutsättningen och avloppsrören hamnade därmed lite förskjutet. Men var lösbart.
Sista lagret med flis stockade vi av med ett par rör och en rätskiva med libell.
Slätt och fint och eventuellt lite överarbetat men grundentreprenören var väldigt nöjd iaf
Till garaget går det en quattro-kulvert för värme samt vvc.
Grävarn var tillbaka och fyllde igen efter vår rörläggning. Han bistod även med padda som vi kunde köra.
Finutsättningen blev även gjord här dock lite differens (5-10cm) mot grovutsättningen och avloppsrören hamnade därmed lite förskjutet. Men var lösbart.
Sista lagret med flis stockade vi av med ett par rör och en rätskiva med libell.
Slätt och fint och eventuellt lite överarbetat men grundentreprenören var väldigt nöjd iaf
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
5 September 2017 påbörjades grundarbetet.
Det var tre dagar av riktigt dåligt väder så plattan blev inte alls bra på ytan och fick även flytspacklas senare i bygget.
Jag tog in en VVS-snubbe här för provtryckning och lite stöd vid förläggning, annars la grundentreprenören golvvärmen och jag gjorde inkoppling mot fördelare etc.
Min grund är gjord med ett specialelement som grundmäklarna tog fram för denna timmerstomme. Stommen ska vara nedsänkt ca 100mm. Finlndarna själva bygger oftast på balkkant och eftergjuter inuti.
Veckan därpå kom husleveransen.
Det var tre dagar av riktigt dåligt väder så plattan blev inte alls bra på ytan och fick även flytspacklas senare i bygget.
Jag tog in en VVS-snubbe här för provtryckning och lite stöd vid förläggning, annars la grundentreprenören golvvärmen och jag gjorde inkoppling mot fördelare etc.
Min grund är gjord med ett specialelement som grundmäklarna tog fram för denna timmerstomme. Stommen ska vara nedsänkt ca 100mm. Finlndarna själva bygger oftast på balkkant och eftergjuter inuti.
Veckan därpå kom husleveransen.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sitter och planerar att bygga lösvirekshus, letar efter tomt just nu. Dina bilder är inspirerande.
Vad kostade huset att bygga?
Vad kostade huset att bygga?