15 593 läst · 35 svar
16k läst
35 svar
Jag råkade krossa kaklet - hjälp!
Nu ser jag ju att TS lyckats reparera sitt misstag, men baserat på första inlägget så skulle jag ha rekommenderat det som måste finnas i varje hem, nämligen limtätningsmassa. Det fixar det mesta av olika problem och finns i en uppsjö av olika kulörer. Fyller, tätar och håller otoligt bra. Går även att använda till fogar t.ex. mellan bänk och kakelvägg - smidigt med olika färger.
https://www.bauhaus.se/casco-marin-teknik-vit-300ml
https://www.bauhaus.se/casco-marin-teknik-vit-300ml
Även fast tätskiktet ligger bakom kaklet så skulle jag i alla fall fyllt hålet med silikon / spackel innan jag monterat dit det nya tvättstället. Kaklet har ju ändå en vattenavvisande funktion.
Jag skulle inte försökt byta plattor själv. Det kanske går, men bör nog göras av en expert isf då det finns risk att tätskiktet kan gå sönder.
Jag skulle inte försökt byta plattor själv. Det kanske går, men bör nog göras av en expert isf då det finns risk att tätskiktet kan gå sönder.
Det räcker att dra en sträng tätningsmassa ovanför skadan innan man trycker dit det nya tvättstället. Sannolikheten att någon skulle kunna spruta in vatten där bakom i sådana mängder att det blir skadligt är ganska liten.
Det där blev ju bra! Nu får vi bara vänta några år tills TS sålt fastigheten och en ny ägare ska byta tvättställ. Då lär tråden "Hittade krossat kakel bakom tvättstället, är detta ett dolt fel?" dyka upp.
Renoverare
· Skåne
· 8 525 inlägg
Hur mycket vatten bedömer du att där kommer ner bakom vasken när man ändå lägger en sträng silikon mellan vasken och kakeln synlig ovanifrån ?N NHolma skrev:
Så man får samma problem nästa gång man måste byta vasken ?useless skrev:
Förstår inte varför man överhuvudtaget lagt något silikon/lim bakom vasken från början.
En liten tunn sträng vid vaskens ovankant där den möter kakeln räcker ju alla dagar.
Hahaha... ja det ska bli spännande och se vad som händer...Alfredo skrev:
Fel! -"jag har upptäckt ett allvarligt dolt fel!! Vi blev såklart livrädda, så Asbest och svartmögelsanerare har gått igenom och lyckats sanera (tack och lov, för vi har spädbarn hemma och vi är gravida) hela huset. Under tiden var vi tvugna att bo på hotell. Skall säljaren, banken, försäkringsbolaget eller mäklarens mamma betala?Alfredo skrev:
Kan skada vara orsakad av äkta hussvamp?"
Lite mer så, tror jag.
Som sagt var. En sträng silikon mot kaklet. Allt annat är antingen onödigt eller till skada.
Staffan