Z Zekesson skrev:
Knacka bort allt av de trasiga plattorna och ersätt med nya. Foga på nytt. Om fuktspärren har skadats så gummera området innan du sätter dit nya plattor.
Ganska dåligt råd eftersom handfatet täcker skadan, så bara massa extra jobb och risk att skada tätskiktet.

• Gilla
NHolma och 6 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Eller göra ingenting alls. Bara trycka dit ett nytt tvättställ.
Jag håller med. Täcks hålet av det nya tvättstället så är det bättre att inte göra nåt ytterligare som riskerar att skada tätskiktet.

• Gilla
henric78 och 2 till
  • Laddar…
Hur hamnar man ens i detta läget?
Ser ju ut som en smash and grab!

• Gilla
  • Haha
EvertL och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Ts kanske hade tagit sig en rejäl nageldragare, eller två, när han kom på den brillianta idén att -"nu är det dags att fixa tvättstället!" Låter det bekant?

Bonusmaterial.

• Haha
  • Gilla
least och 1 till
  • Laddar…

• Modernt handfat med kromad kran, monterad på en träbänk, mot en kaklad vägg med spegel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
least och 16 till
  • Laddar…
Snyggt. Sätt upp ett handtag du kan hålla dig i när du är på fyllan så det inte återupprepas.

• Haha
  • Gilla
least och 8 till
  • Laddar…
Det är under dryckesslagen som dom bästa idéerna uppkommer

• Gilla
Nicro och 4 till
  • Laddar…
T
Nu ser jag ju att TS lyckats reparera sitt misstag, men baserat på första inlägget så skulle jag ha rekommenderat det som måste finnas i varje hem, nämligen limtätningsmassa. Det fixar det mesta av olika problem och finns i en uppsjö av olika kulörer. Fyller, tätar och håller otoligt bra. Går även att använda till fogar t.ex. mellan bänk och kakelvägg - smidigt med olika färger.

https://www.bauhaus.se/casco-marin-teknik-vit-300ml

Även fast tätskiktet ligger bakom kaklet så skulle jag i alla fall fyllt hålet med silikon / spackel innan jag monterat dit det nya tvättstället. Kaklet har ju ändå en vattenavvisande funktion.

Jag skulle inte försökt byta plattor själv. Det kanske går, men bör nog göras av en expert isf då det finns risk att tätskiktet kan gå sönder.

Det räcker att dra en sträng tätningsmassa ovanför skadan innan man trycker dit det nya tvättstället. Sannolikheten att någon skulle kunna spruta in vatten där bakom i sådana mängder att det blir skadligt är ganska liten.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Det där blev ju bra! Nu får vi bara vänta några år tills TS sålt fastigheten och en ny ägare ska byta tvättställ. Då lär tråden "Hittade krossat kakel bakom tvättstället, är detta ett dolt fel?" dyka upp. :rofl::crysmile::D

• Haha
  • Gilla
Henkan Sundberg och 8 till
  • Laddar…
N NHolma skrev:
Även fast tätskiktet ligger bakom kaklet så skulle jag i alla fall fyllt hålet med silikon / spackel innan jag monterat dit det nya tvättstället. Kaklet har ju ändå en vattenavvisande funktion.
Hur mycket vatten bedömer du att där kommer ner bakom vasken när man ändå lägger en sträng silikon mellan vasken och kakeln synlig ovanifrån ? :surprised:;)

useless useless skrev:
Det räcker att dra en sträng tätningsmassa ovanför skadan innan man trycker dit det nya tvättstället.
Så man får samma problem nästa gång man måste byta vasken ? :surprised::crysmile:;)
Förstår inte varför man överhuvudtaget lagt något silikon/lim bakom vasken från början.
En liten tunn sträng vid vaskens ovankant där den möter kakeln räcker ju alla dagar.

Alfredo Alfredo skrev:
Det där blev ju bra! Nu får vi bara vänta några år tills TS sålt fastigheten och en ny ägare ska byta tvättställ. Då lär tråden "Hittade krossat kakel bakom tvättstället, är detta ett dolt fel?" dyka upp. :rofl::crysmile::D
Hahaha... ja det ska bli spännande och se vad som händer... :p:crysmile:

Alfredo Alfredo skrev:
En länk till denna tråd i prospektet så är det inte dolt längre! :rolleyes:

• Haha
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Staffans2000
Alfredo Alfredo skrev:
Fel! -"jag har upptäckt ett allvarligt dolt fel!! Vi blev såklart livrädda, så Asbest och svartmögelsanerare har gått igenom och lyckats sanera (tack och lov, för vi har spädbarn hemma och vi är gravida) hela huset. Under tiden var vi tvugna att bo på hotell. Skall säljaren, banken, försäkringsbolaget eller mäklarens mamma betala?
Kan skada vara orsakad av äkta hussvamp?"

Lite mer så, tror jag.

Som sagt var. En sträng silikon mot kaklet. Allt annat är antingen onödigt eller till skada.

Staffan

• Haha
  • Gilla
  • Älska
falkn och 9 till
  • Laddar…
J joba91 skrev:
Det är under dryckesslagen som dom bästa idéerna uppkommer
hqdefault.jpg

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.