15 953 läst · 214 svar
16k läst
214 svar
Jag har en dröm... om behörighetssystemet
En behörig behöver inte ha all kometens i sitt huvud, vilket många felaktigt tror, MEN han ska se till att den yrkesman som utför jobbet har rätt kompetens för den uppgift han har. Många yrkesmän har defakto större kunskaper än den behörige. Jag tror att du, och många med dig, har riktigt klart för er hur det fungerar.
Föll det bort ett inte eller menar du att jag vet hur det funkar?
Jo, det är klart att den behörige inte behöver ha allt i huvudet. Det är också klart att yrkesmannen kan ha högre reell kompetens än den behörige. Då vore det ju bra om behörighetssystemet var konstruerat för att ta hänsyn till detta och göra det tydligt vem som kan vad. I lagstiftningens ögon räknas nämligen bara den formella kompetensen.
Jo, det är klart att den behörige inte behöver ha allt i huvudet. Det är också klart att yrkesmannen kan ha högre reell kompetens än den behörige. Då vore det ju bra om behörighetssystemet var konstruerat för att ta hänsyn till detta och göra det tydligt vem som kan vad. I lagstiftningens ögon räknas nämligen bara den formella kompetensen.
Behörighetssystemet är redan maximalt enkelt: Allt eller inget. Det som behövs är flera, olika, behörigheter. Industriel är inte samma som villael som inte är samma som kraftdistribution. Det är orimligt att det ligger under samma behörighet.
Jag är inte ute efter att sänka kraven på kunskap, varken teoretisk eller praktisk. Jag vill bara att man ska ta hänsyn till att det finns andra sätt att tillgodogöra sig den.
Edit: försvann det ett inlägg?
Jag är inte ute efter att sänka kraven på kunskap, varken teoretisk eller praktisk. Jag vill bara att man ska ta hänsyn till att det finns andra sätt att tillgodogöra sig den.
Edit: försvann det ett inlägg?
Jag skulle välkomna ett system som gör det möjligt att efter prov få utföra enklare saker som att byta fast anslutna maskiner (som en tvättmaskin till exempel), utöka en befintlig grupp, byta en automatsäkring, byta en strömbrytare mot dimmer och kanske dra om gamla potentiellt farliga kablar med nytt och fräscht material. Och installera z-wave puckar för belysning och liknande i befintlig installation. Mer kritiska jobb som byte av JFB, centraler och liknande har jag inga problem att ringa en elektriker för.
Provet skulle kunna ha krav på att man går en kurs först som behandlar risker och materialval. Har man inte något sådant upplägg i nederländerna? Har för mig att jag har hört talas om att man där kan gå en kurs mot betalning som ger en behörighet att utföra enklare elarbeten hemma och hos vänner och bekanta.
Provet skulle kunna ha krav på att man går en kurs först som behandlar risker och materialval. Har man inte något sådant upplägg i nederländerna? Har för mig att jag har hört talas om att man där kan gå en kurs mot betalning som ger en behörighet att utföra enklare elarbeten hemma och hos vänner och bekanta.
Tyvärr är det så. Företagsorganisationen vill ha en behörighet knuten till företag snarare än personer. Facket skiter i vilket så länge de får full kontroll över de som kopplar och att inte andra yrkesgrupper tillåts konkurrera om arbeten. Ganska ruttet. En statlig myndighet som skall garantera elsäkerheten borde göra det och inget annat utan några som helst hänsynstaganden till politik eller kommersiella särintressen.Bo.Siltberg skrev:
För att anknyta till rubriken: Jag har en dröm...
Jag gillar lösgodis!
Elbehörighet borde vara som lösgodis.
Det borde fungera så här:
1. Gå in på "Elbehörighetsombudet".
2. Fyll i en lista på ditt "lösgodis": Jag vill ha rätt att:
- Byta proppskåp
- Byta ledningar
- osv...
3. Lämna in blanketten.
4. En dator genererar sedan ett slumpmässigt teoriprov från en databas. Sånt är skitenkelt med dagens datorsystem.
5. En dator genererar en beställning på ett praktiskt prov. Du blir automatisk erbjuden lämpliga tillfällen som datorn matchat mot andra som skall göra liknande prov. Sånt är också skitenkelt med dagens datorsystem.
6. Skriv ditt teoriprov.
7. Gör ditt praktiska prov.
8. Gå hem och gör allt i din "lösgodislåda".
Det är givetvis inte bara till för privatpersoner utan för alla. Ta t.ex. snickaren som vill ha rätt att dra rör, tråd eller att riva bort detsamma skaffar sig en sådan "lösgodispåse". Alla har en personlig behörighet och det är aldrig något tvivel om vem som får göra vad. Systemet skall givetvis även gälla de som idag är elektriker. När vi ändå är igång så inför vi krav på 100% dokumentation. Vips så har vi ett slag utrotat ett föråldrat skråväsende och kostnadseffektiviserat stora delar av det svenska samhället. Alla är lika inför lagen. Även ellagen.
Det fina med den här kråksången är att det blir lätt att förändra och lägga till nya moment i behörigheter. Företag kan få någon sorts möjlighet till internutbildning och på så viss själva sköta utdelandet av "godispåsar" bland sina anställda. Detta skapar då ett behov av någon sorts "godismästare" som blir den som i sin roll om den högsta behörighet vi har idag.
Jaja, drömma går ju...
Jag är inne på samma linje som Steamboy. Dock har jag förbehållet att man absolut kan ha olika krav på hempulare och folk som sysslar med detta yrkesmässigt. Lite som att Taxiförarlegitimation inte är samma som B-körkort. En professionell ska kunna arbeta snabbt och effektivt och åstadkomma ett snyggt resultat medan en hempulare endast måste åstadkomma något som är elsäkerhetsmässigt godkänt.
Detta skulle kunna testas i det praktiska provet där säkerhetskraven visserligen är samma men arbetstid, materielåtgång och finish skulle vägas in för någon som vill ta ett professionellt cert medan dessa moment bortses (eller viktas mycket lägre) för en som bara vill syssla med det utan vinstintresse/på egen anläggning.
Detta skulle kunna testas i det praktiska provet där säkerhetskraven visserligen är samma men arbetstid, materielåtgång och finish skulle vägas in för någon som vill ta ett professionellt cert medan dessa moment bortses (eller viktas mycket lägre) för en som bara vill syssla med det utan vinstintresse/på egen anläggning.
erik5678 skrev:Jag skulle välkomna ett system som gör det möjligt att efter prov få utföra enklare saker som att byta fast anslutna maskiner (som en tvättmaskin till exempel), utöka en befintlig grupp, byta en automatsäkring, byta en strömbrytare mot dimmer och kanske dra om gamla potentiellt farliga kablar med nytt och fräscht material. Och installera z-wave puckar för belysning och liknande i befintlig installation. Mer kritiska jobb som byte av JFB, centraler och liknande har jag inga problem att ringa en elektriker för.
Jag har inte heller några problem med att ringa en elektriker, men för småjobben som du beskriver så är nog verkligheten sådan att folk gör det i alla fall. Då vore det bättre att ordna utbildningar för att öka elsäkerheten. Allt annat är bara snack för att skydda elektrikerskrået.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 434 inlägg
Vi behöver ju inte övertyga varandra i detta forum. Vi är många som skulle se en modell som t.ex tillåter de "vanliga" elinstallationsarbeten som förekommer när folk renoverar hemma, då på insidan elcentralen. Frågan är hur vi övertygar berörda parter... Hur skulle motiven lyda som inte inkräktar på någon annans domäner?
Jo, det är lättare att gnälla. Jag tror ju inte att något ska hända bara för att jag skriver här. Det handlar mer om att skriva av sig lite irritation över att systemet är dumt.
Skulle jag tro att något skulle ändras av att jag skrev till Baylan eller någon annan skulle jag göra det. Tyvärr tror jag att det är så att de enda man lyssnar på är just ESV, EIO och SEK. Om man tittar på rapporten som Bo Diczfalusy författade innehåller dess del "internationell utblick" bara de nordiska länderna och tar inte upp några länder som har andra system. Direkt i de inledande styckena slås det fast att det är bara företag som ska syssla med elinstallationsverksamhet. Den riktiga godbiten är 3.kap 5§ som slår fast att det är företaget genom sin egenkontroll som avgör om någon har tillräckliga kunskaper och färdigheter. Detta gäller alltså även installatörer. Läser man detta som fan läser bibeln innebär det att inte ens en behörig skulle kunna verka utanför ramen av ett företag.
Man konstaterar vidare att det finns fyra nivåer; AB,ABL, BB1 och BB3. Ingen diskussion alls om huruvida detta är en rimlig uppdelning. För allt arbete som inte är trivialt finns det egentligen bara två nivåer och dessa är ur lågspänningssynpunkt ekvivalenta.
Även kapitlet som handlar om vilka som har rådfrågats (2.2) är intressant läsning. Det visar att man kanske inte velat se att det finns en verklighet utanför världen arbetsgivare - anställd.
Så, hur skulle motiven lyda. Det är tiotusenkronorsfrågan.
Att inte inkräkta på någon annans domän är väl lite knepigt. En ändrig som gör det lagligt för andra än elinstallatörer att arbeta med el kommer med nödvändighet inkräkta på någon annans domän.
Min motivering skulle vara att detta är synnerligen utbredd verksamhet i alla fall. Att utbilda skulle stärka elsäkerheten snarare än minska den. Att öka intresset hos den (fastighetsägande) allmänheten för sin elanläggning skulle kanske göra att folk faktiskt kontrollerade den. Att införa obligatoriska kontroller vid ägarbyte skulle definitivt öka kontrollen (och indirekt säkerheten).
Skulle jag tro att något skulle ändras av att jag skrev till Baylan eller någon annan skulle jag göra det. Tyvärr tror jag att det är så att de enda man lyssnar på är just ESV, EIO och SEK. Om man tittar på rapporten som Bo Diczfalusy författade innehåller dess del "internationell utblick" bara de nordiska länderna och tar inte upp några länder som har andra system. Direkt i de inledande styckena slås det fast att det är bara företag som ska syssla med elinstallationsverksamhet. Den riktiga godbiten är 3.kap 5§ som slår fast att det är företaget genom sin egenkontroll som avgör om någon har tillräckliga kunskaper och färdigheter. Detta gäller alltså även installatörer. Läser man detta som fan läser bibeln innebär det att inte ens en behörig skulle kunna verka utanför ramen av ett företag.
Man konstaterar vidare att det finns fyra nivåer; AB,ABL, BB1 och BB3. Ingen diskussion alls om huruvida detta är en rimlig uppdelning. För allt arbete som inte är trivialt finns det egentligen bara två nivåer och dessa är ur lågspänningssynpunkt ekvivalenta.
Även kapitlet som handlar om vilka som har rådfrågats (2.2) är intressant läsning. Det visar att man kanske inte velat se att det finns en verklighet utanför världen arbetsgivare - anställd.
Så, hur skulle motiven lyda. Det är tiotusenkronorsfrågan.
Att inte inkräkta på någon annans domän är väl lite knepigt. En ändrig som gör det lagligt för andra än elinstallatörer att arbeta med el kommer med nödvändighet inkräkta på någon annans domän.
Min motivering skulle vara att detta är synnerligen utbredd verksamhet i alla fall. Att utbilda skulle stärka elsäkerheten snarare än minska den. Att öka intresset hos den (fastighetsägande) allmänheten för sin elanläggning skulle kanske göra att folk faktiskt kontrollerade den. Att införa obligatoriska kontroller vid ägarbyte skulle definitivt öka kontrollen (och indirekt säkerheten).
Ska man få argument som tar, så måste man nog reta upp någon grupp som fuskar idag eller visa på orimligheter i reglerna . Ju större grupp eller företag, som riskerar att drabbas av kostnadsökningar desto större chans att något händer. Man kan ju börja med enkla frågor som t.ex.
"Hur många fasta inkopplingar av typ tvättmaskiner görs av företag utan behörighet idag ?
Hur många överbelastade skarvsladdar(lagliga) skulle vi slippa om det var lättare att utöka en grupp med 2 extra uttag ?
Hur skulle prislappen i alla varuhus/stormarknader/elaffärer se ut om alla måste räkna in installationskostnaden för fasta taklampor ?" o.s.v o.s.v.
Gillar också iden med obligatoriska kontroller och kanske t.o.m krav på en elritning med markeringar för ombyggnad eller utökning av anläggningen vid fastighetsöverlåtelse.
"Hur många fasta inkopplingar av typ tvättmaskiner görs av företag utan behörighet idag ?
Hur många överbelastade skarvsladdar(lagliga) skulle vi slippa om det var lättare att utöka en grupp med 2 extra uttag ?
Hur skulle prislappen i alla varuhus/stormarknader/elaffärer se ut om alla måste räkna in installationskostnaden för fasta taklampor ?" o.s.v o.s.v.
Gillar också iden med obligatoriska kontroller och kanske t.o.m krav på en elritning med markeringar för ombyggnad eller utökning av anläggningen vid fastighetsöverlåtelse.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 932 inlägg
Ja, och en aspekt som ju inte diskuteras är att det många gånger är svårt att få tag på en elektriker för att bara skruva upp ett extra vägguttag. Det är inget jobb som någon vill göra, eftersom det kostar för mycket i förhållande till jobbets storlek. Detta finns ju omvittnat i ett flertal trådar här, och många yrkesverksamma elektriker brukar då svara något i stil med "Men det finns inget annat då som också behöver göras? Om du "lockar" med ett större jobb så brukar det vara lättare..."tommib skrev:
Så i någon mening så är det med branschens goda minne som gemene man gör det som egentligen skulle kräva BB1 eftersom "ett uttag åt privata kunder" inte är en del av marknaden som man faktiskt vill betjäna.
Men titta samtidigt på kraven för BB1. Förutom teori, TVÅ ÅRS erfarenhet av den typen av arbete... Bara så att ingen snickare skall få för sig att lagligen flytta ett vägguttag när hen ändå kortar väggen...
Får ändra innehållet i #27 lite då jag nu sett att "Utbyte av ljusarmatur i torra icke brandfarliga utrymmen inne i bostäder" är OK för alla (med nödig kännedom) att utföra.
Redigerat:
Steamboy har ju en fin modell där men TS ser du det som önskvärt att öka byråkrati osv kring detta dödfödda tema. Själva systemet är ju som många trådar beskrivit dåligt, gammalt, inkonsekvent etc, en formalitet som sällan eller aldrig innebär att någon kompetens i frågan behöver uppvisas, ej heller utkrävt ansvar. Svaren på varför inget hände ens nu vid utredningen eller de utförda provverksamheterna är ju också välkända för de som intresserat läser tex här.
Tror du det finns speciellt många hempulare som skulle vilja kosta på sig ett sånt test och med udda begränsningar som troligtvis heller aldrig skulle följas upp eller verifieras i verkligheten efteråt. De som inte har rätt insikt i sina tillkortakommanden är farliga och jag kan inte tänka mig att de bryr sig om detta öht, de kunniga pular efter förmåga och inget problem med det heller mer än formellt. Kanske då bättre att utöka vad som går under nödig kännedom så att en majoritet som kan/vill får jobba under det vid små utökningar eller samarbete med elektriker vid dragningar, förläggning av kanalisation osv.
Problemet är de underliga allianser som under all tid kommit till och fastnat helt sen lång tid tillbaks, finns ingen logik där och heller ingen förändringsvilja, kanske inte ens under galgen. En annan sak jag ofta tänker på när man träffar fackfolk är vad som skulle hända om det införts krav, prov för individuell behörighet i olika klasser för dessa. Jag förstår att man blundar i det längsta för resultatet skulle som jag ser det inte bli lysande och luftslotten rasa kring de nakna kejsarna.
Tror du det finns speciellt många hempulare som skulle vilja kosta på sig ett sånt test och med udda begränsningar som troligtvis heller aldrig skulle följas upp eller verifieras i verkligheten efteråt. De som inte har rätt insikt i sina tillkortakommanden är farliga och jag kan inte tänka mig att de bryr sig om detta öht, de kunniga pular efter förmåga och inget problem med det heller mer än formellt. Kanske då bättre att utöka vad som går under nödig kännedom så att en majoritet som kan/vill får jobba under det vid små utökningar eller samarbete med elektriker vid dragningar, förläggning av kanalisation osv.
Problemet är de underliga allianser som under all tid kommit till och fastnat helt sen lång tid tillbaks, finns ingen logik där och heller ingen förändringsvilja, kanske inte ens under galgen. En annan sak jag ofta tänker på när man träffar fackfolk är vad som skulle hända om det införts krav, prov för individuell behörighet i olika klasser för dessa. Jag förstår att man blundar i det längsta för resultatet skulle som jag ser det inte bli lysande och luftslotten rasa kring de nakna kejsarna.