Per72 skrev:
Jag har behörighet men inte vågar ja fara runt på bygden och installera då jag tycker ansvarsförsäkringen är för dyr. Det spelar liksom ingen roll att jag inte begår brott mot ellagen. Straffet att bryta mot den är det " billiga " i sammanhanget. Jag tar å det ödmjukaste i mot synpunkter på mitt resonemang både elaka och snälla😊
Jo, nu får du inte ta illa upp, men är du så orolig för att du ska orsaka ett försäkringsärende då ska du nog inte installera alls. Man bör väl ha tillräckligt självförtroende att göra rätt. Att det sedan alltid kan ske en olycka får man se som ytterst sällsynt om man är skicklig, noggrann och kontrollerar sitt arbete.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
tommib skrev:
Det ger en årlig risk på 0,15% för att en enligt EIO farlig installation ska orsaka en utryckning (egentligen mindre, men vi räknar högt här).
Eller sagt som väntevärde per installation; man får alltså en utryckning per drygt 660 år för varje hus...

Då har ganska många av husen redan trillat ihop av andra skäl... ;)

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Per72 skrev:
Okej då börjar vi�� Vad i detalj önskar du behörighet för - koppla in ett extra vägguttag i befintlig gruppledning?
- utöka centralen med en grupp?
- koppla in ett europauttag med ny gruppledning?

Koppla in en spis kanske? .... Ja jag vet inte vad ni vill men jag börjar förstå att detta är väldigt angeläget för flera här på forumet , med tanke på reaktionerna jag väckt��
Ja typ sådant.

Sen tror jag något som väldigt många här på forumet som renoverar och bygger om sina hus känner angeläget är att kunna allteftersom projektet framskrider så skulle man vilja ha tillåtelse att spika fast någon dosa och dra rör till dessa i väggen som man hann klart med just den helgen.
Och slippa vara lagbrytare.

Jag vet inte hur du, per72, känner, men själv vill jag liksom inte i onödan bryta mot lagar och regler.
Men jag gör det ändå när det är det blir alltför urbota dumt, eller alltför stort praktiskt hinder i jämförelse med "brottet".

Jag antar att du även inser det orimliga i att när varje väggbit är klar att man då skulle ringa en elfirma och boka tid för "två apparatdosor + 4 meter flexslang".

Redigerat:
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 2 till
  • Laddar…
Ni som är duktiga på att hitta - kolla om det finns nån statistik på folk som blivit lagfördes för brott mot ellagen. Själv har jag hört talas om nån enstaka här i trakterna som stulit el från bolaget

Per72 skrev:
Jag säger inte att det är svårt bara att det är mycket att tänka på.
Jo, men nu är vi ju ganska många här som exv. genom avlagd civilingenjörsexamen har visat att vi är väldigt duktiga på att tänka på mycket... Det är ju en av de saker som högre utbildning faktiskt duger till...

Så det är inget vidare argument i just den här debatten... ;)

• Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
tommib
Man behöver inte ha avlagt en civilingenjörsexamen för att vara väldigt duktig på att tänka på mycket ;)
Det går bra med en läkarexamen också....

För argumentationen är faktiskt inte heller detta relevant eftersom jag och många med mig förespråkar en kunskapskontroll, både praktisk och teoretisk, innan man får börja koppla.

Det är ju mycket att tänka på även för yrkesmannen, men i den personens fall är det bara att koppla på så länge någon sitter på firman med behörighet. Förslaget med personlig behörighet skulle hjälpa även mot detta.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
tommib skrev:
Dessa 400k direkt farliga installationer orsakar alltså ca 600 utryckningar årligen (igen, vi är generösa och bortser från spisbrand, kassa apparater mm).

Det ger en årlig risk på 0,15% för att en enligt EIO farlig installation ska orsaka en utryckning (egentligen mindre, men vi räknar högt här).
Slående siffror, men 400,000 allvarliga fel är 400,000 för många. Det och den trots all låga brandrisken är ju inget skäl till att släppa något fritt här.. Det ger bara en indikation på vilka risker det handlar om. Riskerna går dessutom att minska med information.

tommib
Bo.Siltberg skrev:
Slående siffror, men 400,000 allvarliga fel är 400,000 för många. Det och den trots all låga brandrisken är ju inget skäl till att släppa något fritt här.. Det ger bara en indikation på vilka risker det handlar om. Riskerna går dessutom att minska med information.
Nu var det ju ett räkneexempel för att visa att EIOs siffror sannolikt inte stämmer så bra. Men visst, finns det på riktigt 400k allvarliga fel i elanläggningar är det anmärkningsvärt.

Jag håller helt med om att det ger en indikation på vilka risker det handlar om. Extremt låga sådana.

Det skulle ur folkhälsoperspektiv vara betydligt bättre att förbjuda tobaksrökning (12k dödsfall 2010-2012, 100k insjuknade), biltrafik (275 döda 2014), alkohol (ca 1800 döda 2013, endast de som dött som direkt följd av alkohol i sig). Till och med radon och asbest som ofta diskuteras på detta forum dödar fler årligen.

Mikael_L
Per72 skrev:
Ni som är duktiga på att hitta - kolla om det finns nån statistik på folk som blivit lagfördes för brott mot ellagen. Själv har jag hört talas om nån enstaka här i trakterna som stulit el från bolaget
Olovlig kraftavledning finns ej upptagen i några av "ellagarna", utan i brottsbalken, 8 kap 10§
https://lagen.nu/1962:700#K8P10

Och elsäkerhetsverket har själva i en skrift skriven för branschen och beslutsfattare angett att det troligen inte kommit något fall till domstol där någon av ellagarna varit lagrum för åtalet.
(skriften var en nulägesanalys framtagen i samband med att elsäkerhetsverket själva önskar en förändring i behörighetssystemet).

De brott som beivrats har alltid haft brottsbalken som lagrum för åtalet, olovlig kraftavledning, vållande till annans död, allmänfarlig vårdslöshet.

Jag har också sökt rättsfall ett tag i de online-databaser som finns, men inte funnit något heller.
Så jag tror det är rätt tunt med lagförda personer som är lagförda med någon av lagarna för el som grund.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
En annan sak som ofta tas upp i den här diskussionen är skillnaden i situation för den behörige elektrikern kontra husägaren.

Vi ponerar två identiska hus med två identiska eljobb, säg utöka med ett eluttag i ett rum där det redan finns uttag. I ena huset anlitas en elektriker och i det andra tar den normalhändige husägaren tag i saken själv.

Elektrikern tycker att det är ett skitjobb hemma hos någon h*n inte känner (inte bryr sig om) som h*n egentligen inte har tid med eftersom h*n har flera andra jobb väntande som ger mycket bättre utdelning.

Husägaren har all tid i världen, har en känslomässig koppling till jobbet eftersom det är h*ns hus som h*n med familj ska bo i under många år. H*n har lite koll på el men kollar ändå upp noga (kanske genom att skapa en tråd här på BH) vilka material som ska användas och hur själva jobbet ska utföras.

Hypotetiskt exempel och båda personerna är fiktiva vilket inte innebär att de representerar alla i sina respektive grupp...men jag tror att situationerna inte är helt ovanliga.

Jag låter er andra avgöra i vilket hus elinstallationen kommer utföras på bäst sätt i mitt lilla tankeexempel...:)

tommib
För att svara på frågan Per72, jag vill ha behörighet att göra hela installationen efter mätaren. I praktiken idag (jag bor i ett befintligt hus) handlar det mer om underhåll men kunskaperna som krävs är i min bedömning väsentligen samma.

Att förlänga en gruppledning kontra installer en helt ny kräver samma beräkning (nåja, tumregel/bedömning) av spänningsfall och utlösningsvillkor. Testningen (ingen elektriker som jag har sett har gjort detta) med isolationsprovning och jordkontinuitetsmätning är samma.

Dimensionering av anläggningen och fördelning av laster, väsentligen samma problematik oavsett om man bygger centralen från början eller om man bara utökar den.

Installation JFB gör man bara vid nyinstallation, men det är inte direkt svårt.

Dra kabel, samma i båda fall.

Skruva dit apparaterna, samma.

Planera installationen..... ja, det är ju något jag gillar och gärna gör som hobby ändå....

Knepiga mellanfaslaster, nja, det skulle vara cirkulationspumpen och elpatronen i bergvärmen och den ligger på en egen säkring så...

Således skulle jag vilja ha behörighet för detta. Jag skulle gärna läsa på mer vid behov och sedan visa detta på ett prov. Men som det ser ut idag behöver jag först jobba något år inom tung industri, dra lite högspänningskabel, bygga lite data/tele/larminstallationer och tatta många mil slang....

Enda rimliga vore som jag ser det ett personligt bevis på att man uppfyller ställda krav precis som utredningarna och provverksamheten tidigare varit inne på. Tyvärr faller det ju som vi vet pga skråtänkandet, ev stort manfall i kåren och det inbillade skyddet av branschen som säkert med tiden visar sig vara mycket kontraproduktivt beteende från samtliga sidor med inflytande.

Finns heller ingen anledning att ha särskilda nivåer för hempularjobb, bättre med klara och relevanta krav så att alla som ska utföra arbete av viss klass måste uppfylla dem både de som yrkesarbetar likväl som de övriga som vill få grönt kort. Man kan väl se det som att grundläggande teoretiska, praktiska färdigheter samt materialkännedom på en ganska grundläggande nivå skulle kunna krävas av alla som ska utföra dessa aktiviteter. Inte fel om den nivån ligger så att det täcker den stora bulkandelen av alla installationer i bostäder, kontor etc då innebär certifikatet något påtagligt och inga problem att låta dessa utföra jobb under eget ansvar likt tidigare nämnda exempel från andra områden.

Kan inte tänka mig att någon med denna licens skulle ge sig ut på okänt vatten, dels jobbar många ganska snävt indelat redan nu och dels projekteras anläggningar som ställer högre krav (av olika slag) oftast av kompetent personal. Själva montagearbetet även i de fallen kan för det mesta falla in under samma förutsättningar. Det är främst medvetenheten om de lite annorlunda elfarorna och arbetsmetoderna kring det som skiljer anläggningarna åt, höga kortslutningseffekter, högre spänningar, mer svåröverskådliga driftlägen osv är något som redan nu hanteras på andra sätt och som inte berör behörighetsfrågan.

Så kanske tre klasser med en vettigt hög lägstanivå som täcker den stora massan jobb dvs även de typiska hemmajobben så borde det funka fint. Allt blir ju ganska likartat om man håller sig till momenten i en typisk bostadsinstallation bara att mängden skalas upp vid större objekt, inga principer inga arbetsmoment skiljer ju på något avgörande sätt,

Jämförelsen med licens för svets är bra tycker jag, klarar du provet är det klart oberoende hur man tagit sig dit, så bör det kunna vara i elfallet också,

• Gilla
erik5678 och 3 till
  • Laddar…
tommib
Jag håller med GK100 i det mesta, förutom att man bör bortse från tids/effektivitetskrav vid ej yrkesmässigt arbete. jag har gjort jämförelsen många gånger förut mellan B-kort och Taxiförarlegitimation. I det ena fallet kan man framföra bilen säkert, i det andra även effektivt och professionellt. Yrkesmässigt arbete innebär ju också andra risker än arbete i eget hem, t.ex. hänsyn till andra yrkesgrupper, vad man kan förvänta sig att andra kan, hur man överhuvudtaget beter sig på ett storbygge.
Antalet olika behörigheter är en annan fråga men själva basen är nog rimlig att lägga på 3x25A, obligat JFB på samtliga grupper. Det skulle klara av de flesta villor, definitivt alla normala lägenheter och säkert mycket av större byggen också (från undercentral och framåt).

Chaly
lars_stefan_axelsson skrev:
Jo, det är vi som tror på svensk rättsordning och det allmänna rättsmedvetandet som upprörs. Att ha lagar som ändå ingen följer har mera långtgående konsekvenser än att ingen följer just dessa lagar. Om det allmänna rättsmedvetandet luckras upp så är det snart en hel räcka andra lagar som inte följs. Nu är vi ju i Sverige förskonade från bla den korruption som detta ofelbart leder till, och vi är några stycken som tycker det är bra och som gärna drar vårt, lilla, strå till stacken för att det skall så förbli.

Transparens, att man inte skyddar särintressen på det allmännas bekostnad, samt att lagen följer det allmänna rättsmedvetandet är verktyg i denna kamp och värda att kämpa för.
Svårt att inte hålla med dig, men lyckas ändå inte bli särskilt upprörd. Men som princip, visst! Jag är absolut inte emot att reglerna kring detta ändras, om nu någon trodde det.
Men om vi granskar det allmänna rättsmedvetandet mot aktuell lagstiftning så hittar vi ganska många fall liknande detta; fortkörning, gå mot röd gubbe, inte betala moms på leksaken från Ebay, mm.

Detta är ganska OT så vi kan nog släppa denna del av diskussionen.

Bo.Siltberg skrev:
Jo, nu får du inte ta illa upp, men är du så orolig för att du ska orsaka ett försäkringsärende då ska du nog inte installera alls.
Har man gått ett flertal kurser i elinstallationsreglerna osv ,hos en ej namngiven person i Kd ,är det faktiskt så man börjar fundera över vad man håller på med. Halva kursen,nästan, går ut på hur farligt det är med el och hur dumt det är att installera på fritiden, om man inte har behörighet.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.