224 327 läst · 172 svar
224k läst
172 svar
Jag har byggt ett Containerhus från Grand Designs.
Jag trodde en del av idén med konceptet var att få ned kostnaderna för markarbetet iom att du inte behöver gjuta så mycket, men det där känns ju inte billigt sett till totalkostnaden. Har för mig att nordirländarens hus gick på runt 140 000 pund (förmodar att det var utan inredning -- det där badkaret alltså...) och då byggde han ju inte huset själv. Hur som helst så är det riktigt häftigt -- kul med folk som vågar.
Ja det var absolut tanken från början, men sen såg vi att det skulle se konstigt ut utan att fylla upp, plus att min vision om att smälta ihop ute och inne växte fram.
Sen vet man inte med grand designs , hur dem räknar kostnaderna, men ja, det är imponerande lågt av irländaren
Sen vet man inte med grand designs , hur dem räknar kostnaderna, men ja, det är imponerande lågt av irländaren
Arbetskraft på brittiska öarna ligger i en annan magnitud när det gäller kostnad, dels lägre arbetsgivaravgifter och dels betydligt lägre löner. I alla fall för okvalificerade hantlangare, så en skicklig hantverkare kan ta in hjälp från 3.70 pund (45 kronor) i timmen och frigöra sin tid till det som kräver mer yrkesskicklighet. Jag tippar på att det är en stor faktor till varför även större hus i Grand Designs har ganska låg kostnad jämfört med Sverige.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 697 inlägg
Även så är byggmaterial billigare i UK samt andra krav på våtrum, avlopp och el samt isoleringK kalle55 skrev:Arbetskraft på brittiska öarna ligger i en annan magnitud när det gäller kostnad, dels lägre arbetsgivaravgifter och dels betydligt lägre löner. I alla fall för okvalificerade hantlangare, så en skicklig hantverkare kan ta in hjälp från 3.70 pund (45 kronor) i timmen och frigöra sin tid till det som kräver mer yrkesskicklighet. Jag tippar på att det är en stor faktor till varför även större hus i Grand Designs har ganska låg kostnad jämfört med Sverige.
Nu är vi i full gång och siktar på att ha huset färdigt denna månad byggmässigt.
Pappa var med upp förra helgen och hjälpte till att måla etc.
Peter målar fasad!
Vi har kört Osmos pigmenterade träbehandling pålimträt för att få det att matcha bättre med cortenet, trallen skall behandlas sen också.
Vi har även målat limträt på balkongen i samma gråa nyans som fasdaden för att förstärka intrycket av 2 huskroppar.
Badrummen är numera fogade och vi håller på att beslå och inreda dem.
Livsnjutare.
Lite mer plåt på plats:
I veckan nu så påbörjas dem sista markabetena och sen ska vi lägga rullgräs på 700m2.
MVH Erik Wedlund
Pappa var med upp förra helgen och hjälpte till att måla etc.
Peter målar fasad!
Vi har kört Osmos pigmenterade träbehandling pålimträt för att få det att matcha bättre med cortenet, trallen skall behandlas sen också.
Vi har även målat limträt på balkongen i samma gråa nyans som fasdaden för att förstärka intrycket av 2 huskroppar.
Badrummen är numera fogade och vi håller på att beslå och inreda dem.
Livsnjutare.
Lite mer plåt på plats:
I veckan nu så påbörjas dem sista markabetena och sen ska vi lägga rullgräs på 700m2.
MVH Erik Wedlund