Jag trodde en del av idén med konceptet var att få ned kostnaderna för markarbetet iom att du inte behöver gjuta så mycket, men det där känns ju inte billigt sett till totalkostnaden. Har för mig att nordirländarens hus gick på runt 140 000 pund (förmodar att det var utan inredning -- det där badkaret alltså...) och då byggde han ju inte huset själv. Hur som helst så är det riktigt häftigt -- kul med folk som vågar.

• Gilla
useless
  • Laddar…
Ja det var absolut tanken från början, men sen såg vi att det skulle se konstigt ut utan att fylla upp, plus att min vision om att smälta ihop ute och inne växte fram.

Sen vet man inte med grand designs , hur dem räknar kostnaderna, men ja, det är imponerande lågt av irländaren :)

Vi har ändå fyllt 600 ton massor! :)

E erikjakan skrev:
Vi har ändå fyllt 600 ton massor! :)
Finns möjligheter att slimma budgeten mao :)

Arbetskraft på brittiska öarna ligger i en annan magnitud när det gäller kostnad, dels lägre arbetsgivaravgifter och dels betydligt lägre löner. I alla fall för okvalificerade hantlangare, så en skicklig hantverkare kan ta in hjälp från 3.70 pund (45 kronor) i timmen och frigöra sin tid till det som kräver mer yrkesskicklighet. Jag tippar på att det är en stor faktor till varför även större hus i Grand Designs har ganska låg kostnad jämfört med Sverige.

• Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
K kalle55 skrev:
Arbetskraft på brittiska öarna ligger i en annan magnitud när det gäller kostnad, dels lägre arbetsgivaravgifter och dels betydligt lägre löner. I alla fall för okvalificerade hantlangare, så en skicklig hantverkare kan ta in hjälp från 3.70 pund (45 kronor) i timmen och frigöra sin tid till det som kräver mer yrkesskicklighet. Jag tippar på att det är en stor faktor till varför även större hus i Grand Designs har ganska låg kostnad jämfört med Sverige.
Även så är byggmaterial billigare i UK samt andra krav på våtrum, avlopp och el samt isolering

• Gilla
Lajnus och 2 till
  • Laddar…
Nu är vi i full gång och siktar på att ha huset färdigt denna månad byggmässigt.

Pappa var med upp förra helgen och hjälpte till att måla etc.

Peter målar fasad!
9pp08J1h.jpg

Vi har kört Osmos pigmenterade träbehandling pålimträt för att få det att matcha bättre med cortenet, trallen skall behandlas sen också.
qQnZZoch.jpg
kdqioJhh.jpg
ZtEs0SPh.jpg
ZOCdwmRh.jpg

Vi har även målat limträt på balkongen i samma gråa nyans som fasdaden för att förstärka intrycket av 2 huskroppar.
MR1NcBdh.jpg
ND9eC8sh.jpg
t1ffrWMh.jpg

Badrummen är numera fogade och vi håller på att beslå och inreda dem.
A4EzRVwh.jpg
Ruxw0p2h.jpg
gqOvrCVh.jpg

Livsnjutare.
amxA2XBh.jpg

Lite mer plåt på plats:
nZn2kS3h.jpg

I veckan nu så påbörjas dem sista markabetena och sen ska vi lägga rullgräs på 700m2.

MVH Erik Wedlund

• Gilla
Lajnus och 7 till
  • Laddar…
Har SVT husdrömmar hört av sig än..? :D

Jarlingar Jarlingar skrev:
Har SVT husdrömmar hört av sig än..? :D
Nej inte än, men däremot svenska Grand Designs som tydligen ska komma (nåt åt det hållet iaf), men dem ville vara med i början av ett projekt.

MVH Erik Wedlund

• Gilla
Pecka Langer och 3 till
  • Laddar…
Vad beräknar ni sälja huset för när det är klart?

Jättesvårt att sia om tyvärr då referensobjekten är...begränsade :)

Ställning riven, Jord utkörd, vatten påkopplat, trappräcke påbörjat, snart är det dags för Sista finishing touches :)

2coIiK6.jpg
VJi8qZH.jpg
j71iUbz.jpg
Q9uRP9j.jpg
Qaw0LMg.jpg
gePIqrn.jpg
cEszNPc.jpg
bomSwBL.jpg
D3rALUh.jpg
7vFzRxX.jpg
DixvTgh.jpg

MVH Erik Wedlund

• Gilla
Reyhn och 13 till
  • Laddar…
Många fina detaljer.
Vart kommer trappräcket ifrån?

F Fredrik- skrev:
Många fina detaljer.
Vart kommer trappräcket ifrån?
Verkligen, vem kom på designidén med en tumstock mellan räckesplåtarna till trappan? Den förstärker verkligen hantverkskänslan i huset!

• Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Hmm den ska nog inte va där, jag tror den glömdes i trappan och nån lärling helt enkelt tejpat fast den. Det är ju grand design, vem vet liksom ;p

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.