Nej med det bladet kommer du att få fila på väggen resten av natten ;)

Stooora tänder skall det vara isf, typ dubbelt så stora och glest som på en fogsvans ungefär..

B
hur började du? mitt i eller?
testa börja vid en dörr.
jo, jag mena om kedjan va slö(inte klinga tokigt av mig).

Är inte det ett blad för att såga metall? Alldeles för små tänder ju. Byt till något med större tänder.

/John

Tossegubbe skrev:
Nej med det bladet kommer du att få fila på väggen resten av natten ;)

:D Snart letar jag väl reda på en nagelfil och "attackerar" väggfan! Närå, ska försöka få tag på nya blad i morgon.

Jag är skeptisk till att motorsågen inte ska fungera.

Det ser ju ut som gran (eller furu?) och även om den är torr och tätvuxen lär en välslipad motorsåg inte ha något problem att tugga sig igenom.

Slipa sågen, ett förslag är att få nån att slipa den med en maskin och sedan kan du underhållsslipa den själv.

Det är ok att bryna sågen vid varje tankning och en noggrannare slipning efter sågning.

/ATW

Ps Såg att du slipat sågen nyligen men det behövs bara en spik för att den ska bli slö Ds
PPs Man kan behöva slipa på de där piggarna mellan tänderna ibland men med dem ska man vara försiktig då sågen blir aggressiv om man slipar för mycket DDs

Redigerat:
ArneTW skrev:
Jag är skeptisk till att motorsågen inte ska fungera.
Jag var kanske för feg :( Men lite läskigt var det att gasa på hej vilt och attackera väggen. Ville ju inte att det skulle börja brinna.

Men i morgon är det jag som testar med cirkelsågen och tigersågen med nytt blad. Hoppas att jag får ner väggen! :)

Det funkar med alla verktyg som nämnts i denna tråd. Jag tycker dock att det låter som att FruFridell inte hanterar dessa verktyg dagligen och då är motorsågen det sista man försöker med. Det är väldigt lätt att göra illa sig när man sågar på detta sätt, om man är ovan.

Sticksåg med långt blad, tigersåg med rätt blad, cirkelsåg funkar bra allihop och är relativt lätta att använda på ett säkert sätt.

Om FruFridell är uppvuxen i skogen fällandes tall och gran får hon ursäkta och ta nya tag med motorsågen..... ;) Det är ju ändå det snabbaste sättet.....

Bosch har ett par blad till tigersåg som fungerar utmärkt till jobb liknande detta. De är kombinerat trä och metallblad. Om du köper ett rent träblad och kör in i en spik så är det bladet kasst...

Bara ett tips.

Ericc
frufridell skrev:
Ska ta ner några väggar i nya huset. Ikväll sa jag åt gubben att ta ansvar för barnen så att jag kunde åka iväg och börja. Eftersom det är timmer-/plankväggar så tänkte jag att det borde ju funka med motorsåg....

Tjena hej vad jag bedrog mig! Testade både med elsågen och den vanliga, det var som att köra svärden i berg. Eller, ja nästan i alla fall. En liten rispa på en planka blev det. Insåg direkt att detta inte kommer att fungera.

Vad göra? :confused: Tigersåg?!:) Åkte hem igen och letade igenom boden och hittade ngt som heter Milwaukee Sawzall och väger bly! Någon som tror att den kan rå på väggarna? Har aldrig använt tigersåg förut, några handhavandetips vore välkommet! Hur vet jag förresten att bladet är till för trä?

Någon som har en annan idé om hur jag får ner väggarna? Säg inte kofot bara för det har jag testat, och dynamit vill jag inte testa. :D

En liten bild på den tåliga väggen bifogas!
Är du helt säker på att det inte är en bärande vägg så kör med tigersågen.
Milwaukee är en i mitt tycke den bästa sågen, men du måste ha nya och riktiga blad. I ditt fall med bara den väggen så räcker det med några lågbudgetblad.

En nypande cirkelsåg med rykande motor bör du undvika.

Kapa en planka i taget, ungefär i mitten och riv bort den sedan med ett kraftigt koben om du har.Sedan tar du näst och nästa och nästa och sen en öl när du är klar :)

Gamla plankväggar är lite bökiga ibland men dom kommer ner. Jag har sänkt ett flertal. :)

B
va försiktig med cirkelsågen bara. stå bra. ha inget du kan snubbla på.
det ska gå med motorsågen. kan va monterad eller filad på felsätt.

MathiasS skrev:
Jag tycker dock att det låter som att FruFridell inte hanterar dessa verktyg dagligen och då är motorsågen det sista man försöker med. Det är väldigt lätt att göra illa sig när man sågar på detta sätt, om man är ovan.
Om FruFridell är uppvuxen i skogen fällandes tall och gran får hon ursäkta och ta nya tag med motorsågen..... ;) Det är ju ändå det snabbaste sättet.....
:D Ursäkten är accepterad!
Jo, jag är faktiskt uppvuxen i "skogen", dock hanterar jag inte motorsågar mer än någon gång i veckan....och då endast för "enklare" uppdrag, typ fällning/kapning. Skulle inte på något sätt vilja kalla mig expert dock. Tigersåg däremot har jag aldrig använt, cirkelsåg endast på vågräta föremål.

....antar att jag var för feg helt enkelt. :surprised:

Men nu ska jag ringa dyra butiken i byhålan bredvid och kolla om de har blad!

Återkommer antagligen ikväll med resultat...om jag inte har klantat mig ngt fruktansvärt.

Dåså, då är det bara att planera rikt och fällskär och skrida till verket! :)

:D :D :D

YES! Nu j-vlar har det tigersågats i väggar! Det var en fullständig fröjd att sätta bladet i väggen. Som att skära smör med en varm kniv!

Kunde inte hålla mig till kvällen utan var bara tvungen att prova efter att jag hade varit och köpt nya blad, samt insexnycklar i tum! Hade med mig 3-åringen som inte direkt uppskattade när mamma gick loss på väggarna. Iaf inte förens hon upptäckte att man kunde leka tv i ett av hålen!:p

Som vanligt kära forum, TACK för alla tips och råd!

Lägger med ett litet bildbevis, ikväll försvinner även resten!

• väggrivning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Enda förklaringen jag kan tänka mig att motorsågen inte rådde på väggen var att du provade att ta upp ett hål längs med fibrerna istället för tvärs fibrerna. Ska man klyva med motorsåg vill jag minnas att det krävs en annan typ av kedja.

joflopp skrev:
Enda förklaringen jag kan tänka mig att motorsågen inte rådde på väggen var att du provade att ta upp ett hål längs med fibrerna istället för tvärs fibrerna. Ska man klyva med motorsåg vill jag minnas att det krävs en annan typ av kedja.
Jag testade båda varianterna, och nu i efterhand kan jag väl konstatera att jag kanske fegade lite. Hade jag tagit i så hade det nog kanske gått....
Reglarna däremot gillade inte tigersågen, men motorsågen kapade dem galant!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.