PX-21 skrev:
Jo det är rätt...men nog mest lönsamt ....Du byter bara el mot el (förbrukn-apparat) ingen besparing...Precis när patronen skall slå till då kommer brasvärmen in

Mvh
Du menar att det är mest lönsamt i längden att ta fläktkonvektorspåret?

Jag ger upp! :(

injonil skrev:
Jag ger upp! :(
Varför ger du upp? Skrev jag nånting konstigt?

injonil skrev:
Japp!

Men om VP kan leverera säg 60 grader och dina element kräver 50 grader under den kallaste tiden och elpatronen ändå måste jobba, då är det VP som är underdimensionsionerad och du löser inte problemet genom att skaffa element med högre effekt!
Ok, jag hänger med på det.
Min comfortzone ger 5kw + har en 6kw elpatron.

Abaader .."Elda upp" ...fläktkonvektorspåret i kaminen.;)

Mvh

PX-21 skrev:
Abaader .."Elda upp" ...fläktkonvektorspåret i kaminen.;)

Mvh
Jag lutar också och det spåret. Min ursprungliga fråga var ju egentligen om hur inomhusklimatet blev med en fläktkonvektor i huset och egentligen inte om hur jag kunde sänka min förbrukningen med den.... men på något sätt så hamnade vi där ändå :)

Jag testar helt enkelt att öka värmen i huset med de radiatorer jag har och ser vart jag hamnar.

Tack för era svar PX-21 och Injonil !

Lycka till! :)

injonil skrev:
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Om du tror att du kan sänka elförbrukningen med en fläktkonvektor jämfört med traditionella element bara för att den kräver lägre framledningstemperatur så tror du fel. Den effekt du använder för att värma måste tas från pannan oavsett hur; fläktkonvektorn kräver lägre framledningstemp men sänker returtemperaturen mer, därmed förloras samma mängd energi.
Han tror inte fel , enligt databladet behöver en CZ 5 1,3kw eleffekt för att producera 5 kW värme vid 35 C framledningstemp.
Motsvarande vid 50C framledning är 1,7 kW eleffekt.
Nu kommer väl inte minskningen i framledningtemp med en fläktkonvektor göra att kostnaden för denna nånsin sparas in men elförbrukningen kommer att minska om framledningtempen sänks, givet samma effektbehov.

Läs alla inlägg!

Sannolikt beror de uppgifter du anger på att elpatronen måste användas för att få ut 50C framledningstemperatur.

injonil skrev:
Läs alla inlägg!

Sannolikt beror de uppgifter du anger på att elpatronen måste användas för att få ut 50C framledningstemperatur.
Nej, det är utan elpatron.
Alla värmepumpar går effektivare vid lägre framledningstemperatur.

Intressant! Har det kanske med funktionaliteten hos en scrollkompressor att göra?

Mina resonemang var mer generella. Det finns säkert även andra specifika omständigheter i en given situation som kan göra att en viss lösning blir mer eller mindre lämplig. Man måste känna sin anläggning!

Ja det är väl det som problemet numera. Alla dessa val...

Det var bättre förr antar jag... Direktverkande el eller oljeeldad panna, var god och välj! :D

Jag kör som sagt på utan fläktkonvektor ett tag och ser hur det går.

Det som Ville_Vessla skriver var ungefär det jag inte kunde få fram när jag skrev, att min Comfortzone går snålare ekonomiskt med en lägre framledningstemp

Har inte läst in mig på pumpen ifråga men har det nån betydelse om det blir kallare ute med era effektberäkningar? Säg 0m det är +5 istället för -5 ..tex? som sagt jag kanske är ute och åker pulka..:)

Mvh

PX-21 skrev:
Har inte läst in mig på pumpen ifråga men har det nån betydelse om det blir kallare ute med era effektberäkningar? Säg 0m det är +5 istället för -5 ..tex? som sagt jag kanske är ute och åker pulka..:)

Mvh
eftersom det är en frånluftspump så är det huset egen frånluft som återvinns och därmed är det tempen på denna samt flödet som styr hur effektiv pumpen är och denna temp och flöde är ju i princip konstant så i den mening har utetempen ingen betydelse, effekten sjunker inte som på en Luft/vatten-pump.

Däremot kräver ju huset högre effekt och framledning vid kallare temperatur så däremed minskar effektiviteten men detta gäller ju även bergvärmepumpar, eventuellt krävs även elpatron vid -5.

Ska vi vara helt korrekta så att det inte blir missförstånd så handlar det inte om framledningstemperatur i grunden utan om panntemperatur, som i sin tur är en begränsande faktor för framledningstemperaturen.

PX-21: det som påverkar hur mycket effekt som behövs för att skicka ut en viss framledningstemperatur borde vara innomhustemperaturen, givet ett visst flöde i ett visst system.

injonil skrev:
Ska vi vara helt korrekta så att det inte blir missförstånd så handlar det inte om framledningstemperatur i grunden utan om panntemperatur, som i sin tur är en begränsande faktor för framledningstemperaturen.

PX-21: det som påverkar hur mycket effekt som behövs för att skicka ut en viss framledningstemperatur borde vara innomhustemperaturen, givet ett visst flöde i ett visst system.
Framledningstempen är samma som panntempen i en CZ eftersom den kör flytande kondensering, dessutom är den inverterstyrd och kan variera uteffekten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.