Hej

Har idag ett tilläggsisolerat 1,5planshus byggt 1965 med en Comfortzone FVP och riktigt trevliga siffror när det gäller kostnads för uppvärmning jmf. med tidigare vattenburna elpanna.

Dock så skulle jag vilja få upp ett lite behagligare klimat i huset utan att behöva köra med elpatronen för mycket. Därför så funderar jag på att installera en rejäl fläktkonvektor i hallen som ligger på en egen slinga från Comfortzonen

Men hur kommer klimatet i huset att förändras iom. denna? Kommer det bara bli så att hallen blir kokhet (som för dom flesta som har en LLVP i hallen) eller vad tror ni? Har ni några erfarenheter av fläktkonvektorer?

Eller är det bättre att skita i den och lägga pengarna på att låta bef. element bli lite varmare, alternativt elda i kaminen oftare?:confused:

Om du har termostat på raddarna i hallen så mest ekonomiskt är väl att bara ställa upp den? Och elda ändå i vilket fall sopm helst;) För varför ha nåt elslukande i onödan som brummar och för oväsen om man inte behöver?

Mvh

Tänker mig att jag kan värma huset till nuvarande temp fast med lägre temp på radiatorvattnet med en stor fläktkonvektor.

Alternativt ha högre temp i huset än idag fast med samma temp på radiatorvattnet som idag.

Eller är jag ute o cyklar?

PX-21 skrev:
Om du har termostat på raddarna i hallen så mest ekonomiskt är väl att bara ställa upp den? Och elda ändå i vilket fall sopm helst;) För varför ha nåt elslukande i onödan som brummar och för oväsen om man inte behöver?

Mvh
Nej, jag har fullt öppet överallt på alla radiatorer och låter min FLVP styra tempen (den mäter temp. på inluften i ventilationen)

Och det är alltså en fläktkonvektor för vattenburen värme jag snackar om, inte en sån där 299:--mackapär från Jula...
typ http://www.aircoil.se/index.php?page=omnia

abaader skrev:
Tänker mig att jag kan värma huset till nuvarande temp fast med lägre temp på radiatorvattnet med en stor fläktkonvektor.

Alternativt ha högre temp i huset än idag fast med samma temp på radiatorvattnet som idag.

Eller är jag ute o cyklar?
Jag förstår inte riktigt vad du är ute efter. Om du tror att du kan sänka elförbrukningen med en fläktkonvektor jämfört med traditionella element bara för att den kräver lägre framledningstemperatur så tror du fel. Den effekt du använder för att värma måste tas från pannan oavsett hur; fläktkonvektorn kräver lägre framledningstemp men sänker returtemperaturen mer, därmed förloras samma mängd energi.

En marginell vinst kan dock göras genom att genomgående sänka framledningstemperaturen för att minska förlusterna för de rör som t ex går i ytterväggar.

Var det Elpannan som sköter raddarna?...Då kan det nog bli en inbesp ..men då skall du ha och trivas med ett konv-surr..istället...iofs i hallen men ...

Mvh

Men är det inte så att en lägre framledningstemp gynnar värmepumpen än en högre? Alltså ur besparingssynpunkt?

Sen tänkte jag också att en fläktkonvektor sprider värmen på ett skönt sätt.

Men som du märker, jag har inte tänkt riktigt klart och jag lutar fram och tillbaka...

Oftast så brukar man som jag förstått installera fläktkonvektorer vid installation av värmepump men det kanske är mer för f.d. direktverkande elhus eller s.k. högtempsystem?

Du blandar ihop saker. Om värmepumpen inte kan ge den temperatur som behövs för att värma huset när det är kallt så behöver man byta till radiatorer med högre effekt. Om inte detta krävs, om temperaturen räcker till, så finns det inget att vinna, förutom det jag skrev om marginella värmeförluster.

Ok, så om jag märker att min elpatron går in väldigt ofta för att stödja värmepumpen så kan det vara så att jag behöver öka på radiatorytan, tex genom en fläktkonvektor?

Och då antar jag att det är därför varmepumpsinstallatörerna kan ta in det som åtgärd, tex då man monterar in en värmepump i ett högtempssystem (radiatorer som är väldigt små och kräver hög temp på vattnet) ?

Du måste skilja på temperatur och effekt! Skickar du ut 45 grader och VP kan leverera 60 grader så hjälper inte andra radiatorer, då är effekten på VP otillräcklig och behöver stöd av elpatron.

Om du däremot behöver en högre temperatur än vad VP kan leverera så behöver du högre effekt i elementen, annars måste elpatronen sättas in i onödan för att höja temperaturen.

injonil skrev:
Du måste skilja på temperatur och effekt! Skickar du ut 45 grader och VP kan leverera 60 grader så hjälper inte andra radiatorer, då är effekten på VP otillräcklig och behöver stöd av elpatron.

Om du däremot behöver en högre temperatur än vad VP kan leverera så behöver du högre effekt i elementen, annars måste elpatronen sättas in i onödan för att höja temperaturen.
Ja det är det sista stycket som nog är fallet hos mig. Jag ligger just nu på inställda 21 grader och skulle jag öka till 22 (van som jag är vid lägenheter) för att få det komfortablelt så är jag rädd att elpatronen skulle behöva jobba betydligt oftare.

Men det är väl värt att testa ett år på 22 och se hur mycket tillskott som egentligen behövdes, kontra investeringen som en fläktkonvektor kostar (ca 6500 + installation för den jag tittar på)

Du har fortfarande inte förstått! Det är framledningstemperatur och panntemeratur som är det intressanta och det som jag resonerar kring, inte inomhustemperatur.

ok, men dom hänger väl ihop antar jag? högre framledningstemp ger högre inomhustemp?

och om jag vill ha högre inomhustemp så måste frånluftsvärmepumpen leverera varmare radiatorvatten?

och frånluftsvärmepumpen, när den inte klarar av att lev. varmare och varmare radiatorvatten i.o.m. sjunkande utomhustemp så kommer den tillslut ta till elpatronen?

Jo det är rätt...men nog mest lönsamt ....Du byter bara el mot el (förbrukn-apparat) ingen besparing...Precis när patronen skall slå till då kommer brasvärmen in

Mvh

Japp!

Men om VP kan leverera säg 60 grader och dina element kräver 50 grader under den kallaste tiden och elpatronen ändå måste jobba, då är det VP som är underdimensionsionerad och du löser inte problemet genom att skaffa element med högre effekt!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.