33 023 läst · 66 svar
33k läst
66 svar
Jag blir vansinnig på min granne - Hjälp!
Ja, en hel helg av tristess och lättja framför mig! Står inte ut.roland53 skrev:
Nä, skämt åsido har jag varit rätt dålig det sista, varit sjuk sedan före jul. Fick göra en operation för några veckor sedan och är inte bra helt enkelt. Så var det med det.
Nu kanske jag är trög, detta har pågått 1 år + utan du gjort något men ändå hävdar du att du inte är konflikt rädd!?
Jag hade börjat banka i på väggen efter 15 min dag 1, när jag inte orkat banka tagit stereon med valfri thunderdome cd tills jag fått önskad effekt (det inkluderar gå till jobbet med musik på, ops jag glömde...).
Jag hade börjat banka i på väggen efter 15 min dag 1, när jag inte orkat banka tagit stereon med valfri thunderdome cd tills jag fått önskad effekt (det inkluderar gå till jobbet med musik på, ops jag glömde...).
Thunderdome? Dig skulle jag med nöje störa bam bam bam bamribbones skrev:Nu kanske jag är trög, detta har pågått 1 år + utan du gjort något men ändå hävdar du att du inte är konflikt rädd!?
Lämna ett brev till grannen, förklara att hundarna skäller och ylar dagarna långa och både att du dels lider av det men att även hundarna sannolikt gör det. Föreslå att hundarna gärna får vara inne hos dig på dagarna, om du nu kan tänka dig det, för att de ska vara lugna och trygga utan yl och skall. Hundarna mår inte bra av att lämnas ensamma hemma, det är därför de håller på sådär. Vi har fått göra precis tvärtom, kan man säga. Min sambo kunde inte ha med sig vår hund på jobbet. Trots att han hade sällskap av andra hundar låg han och ylade. Hemma själv känner han sig trygg och håller sig lugn och tyst.
Om din granne inser att det är en win-win-win situation både för dem, deras hundar och dig kanske de till och med tycker att det är en bra idé och blir tacksamma. Att ha en biker på sin sida kan ju ha sina fördelar.....
Om din granne inser att det är en win-win-win situation både för dem, deras hundar och dig kanske de till och med tycker att det är en bra idé och blir tacksamma. Att ha en biker på sin sida kan ju ha sina fördelar.....
Jo, jag har vid flera tillfällen försökt ta upp frågan med berörda personer, vilka då vänt mig ryggen och gått därifrån, vilket gör det lite svårt att avsluta resonemanget. Och eftersom jag, till skillnad från diverse förståsigpåare här, vet vilken nivå det är på den där killen har jag helt enkelt inte velat göra något anonymt eftersom han med lätthet kan gissa sig till vem som ligger bakom och är det någonting jag inte vill ha så är det en öppen konflikt med en granne som vägrar resonera. Jag har flera vänner som haft storbråk med grannar som inte kunnat föra sig som vuxna och tala om saker, samtliga har blivit närmast utbrända av fejden, det vill jag helst undvika. Konflikträdd kallar jag det inte att vägra sänka sig till en barnslig pajkastningsnivå där man spelar hög musik, slår i väggarna eller liknande. Jag tar gärna ett samtal och står med lätthet för vad jag tycker, men att bråka och djävlas med folk är inte produktivt. Jag tror inte själva problemet löser sig av att jag börjar störa grannarna, tror du?ribbones skrev:Nu kanske jag är trög, detta har pågått 1 år + utan du gjort något men ändå hävdar du att du inte är konflikt rädd!?
Nu löste sig ju dock problemet då det kommer nya grannar och det kan bara bli bättre. Jag har inga problem med barn eller ungdomar med mopeder såvida man kan resonera, till exempel att man inte varvar med mopeden klockan 5 på lördag morgon. Jag får problem först när man hamnar bredvid människor som vägrar tala med mig alls, det blir lite jobbigt då. Får jag gissa blir det antagligen något yngre par i tjänstemannasektorn som flyttar in.
De kanske tröttnade på grannen?Richard Andreasson skrev:
Vad bra att det löser sig!
"Konflikträdd kallar jag det inte att vägra sänka sig till en barnslig pajkastningsnivå där man spelar hög musik, slår i väggarna eller liknande. "
Håller med om att det är barnsligt, men jag ser inte problemet med det.
E.g. Att låsa in folk som beter sig illa är ju också barnsligt men när folk inte vet bättre måste man använda verktyg som når fram....
"Konflikträdd kallar jag det inte att vägra sänka sig till en barnslig pajkastningsnivå där man spelar hög musik, slår i väggarna eller liknande. "
Håller med om att det är barnsligt, men jag ser inte problemet med det.
E.g. Att låsa in folk som beter sig illa är ju också barnsligt men när folk inte vet bättre måste man använda verktyg som når fram....
Man måste ha varit med om en grannfejd för att förstå hur gräsligt det är. Du har ingen chans att vinna och även om du skulle göra det är relationen förstörd. Grannfejder är precis som mobbning. Det är offret som tvingas röra på sig. Jag skulle bita i det sura äpplet och flytta. Det är den mest pragmatiska lösningen.
Det finns inget annat sätt än att ta upp problemet med grannen. Rädsla föder bara ilska och aggression. Till slut tål du inte se grannen mer och flyttar. Tänk ut på vilket sätt du ska säga det till personen och ta inte konflikten då du är arg, för då är du som svagast. Risken är att det skär sig totalt eller så går det skitbra. Lycka till!!
Grattis om grannarna med ylande hundar och mc-snubben flyttat ! Synd bara om dem som får dem som nya grannar. Har haft den typen som granne tidigare som skrivit mail i föreningen som gränsat till hot (låtit jurister o poliser titta) en annan typ men vet att hur man mår. Och alla här som gett råd tror aldrig ni varit där jag kan själv komma med råd när jag står utanför men när man är mitt i då är det något annat. I det här fallet om de inte flyttat skulle jag gett rådet att någon bekant skulle närmat sig kvinnan och hundarna och att du skulle dykt upp under samtalet. Som hundägare är jag förvånad över hundar som börjar yla och skälla när som helst. Lycka till med nya grannar.
Skönt att det löst sig. Men jag tycker att du skulle ha gått till myndigheterna för länge sen, trots att mannen i huset bredvid var med i någon mc-klubb. Det är rädslan att anmäla slödder som gör att problemen eskalerar runt om i landet.
Finns mer än en poäng i detta.Locke skrev:Bor man i radhus så får man stå ut med idioter som grannar. Alla människor är mer eller mindre idioter - ju mer man tvingas umgås med dom ju snabbare inser man det.
Av den anledningen skall man ha sina grannar på behörigt avstånd. Kan man skjuta ett par serier med hagelgeväret i alla väderstreck utan att någon börjar stimma och göra sig till så har man lagom långt till grannarna.