Varianten med 45: or på insadan om spärren är ganska ny men är som sagt tänkt för att man ska få all el på insidan samt att tavelkrokar och dyl inte ska punktera.
Här får man se upp lite när det gäller vart rören går men som erik säger så vet man ju var de ska vara så håller man sig på reglarna eller mitt i mellan dessa samt undviker 2 dm top och botten så bör man gå säker.
Har hittils bommat i alla fall. Minus en lustigt dragen matning till ett element som gick lite hit och dit i trossbottnen. Prickade nollan så snyggt så med en monteingsskruv till frigolitisoleringen. Detta är också skälet till varför reservelementen ska ha en egen jfb och inte ligga utanför, det gjorde ont med fuktiga skor
Här får man se upp lite när det gäller vart rören går men som erik säger så vet man ju var de ska vara så håller man sig på reglarna eller mitt i mellan dessa samt undviker 2 dm top och botten så bör man gå säker.
Har hittils bommat i alla fall. Minus en lustigt dragen matning till ett element som gick lite hit och dit i trossbottnen. Prickade nollan så snyggt så med en monteingsskruv till frigolitisoleringen. Detta är också skälet till varför reservelementen ska ha en egen jfb och inte ligga utanför, det gjorde ont med fuktiga skor
Moderator
· Stockholm
· 53 069 inlägg
Njaa, om man sätter skruven där röret går igenom en regel så sitter ju röret fast. Men tydligen så brukar trådarna i röret glida undan om man råkar gå igenom ett rör. Så risken är fortfarande låg.
I vårt förra hus skulle jag dra i mer trådar i ett rör för att få trappomkopplare. Hade ett hel*ê att komma igenom röret. och när jag drog ut trådarna en sista gång så var isoleringen uppriven på en av dom. Det visade sig att det satt en skruv i röret. Jag blev lite skakig, och började fundera på att en isolationsmätare skulle kanske inte vara så dum.
Observera att trådarna i det här fallet skadades nä dom drogs förbi den vassa skruven. det hade inte blivit någon skada på orginaltrådarna.
I vårt förra hus skulle jag dra i mer trådar i ett rör för att få trappomkopplare. Hade ett hel*ê att komma igenom röret. och när jag drog ut trådarna en sista gång så var isoleringen uppriven på en av dom. Det visade sig att det satt en skruv i röret. Jag blev lite skakig, och började fundera på att en isolationsmätare skulle kanske inte vara så dum.
Observera att trådarna i det här fallet skadades nä dom drogs förbi den vassa skruven. det hade inte blivit någon skada på orginaltrådarna.
Lånar en gammal tråd för att kolla hur det ligger till. Jag har dragit vp-rör mellan två dosor över köksbänken. Det kan väl inte vara guds mening att röret måste dras ända ner till golvet för att sedan dras upp igen vid nästa dosa? I nuläget går röret "raka vägen", dvs från dosan, rakt ner en decimeter, böjt, 1 meter åt sidan, böjt och sedan upp till nästa dosa igen.
Liknande trådar
-
Hur ska man ställa sig till besiktning inför husköp? Nervös som förstagångsköpare
Köpa & Sälja hus -
Ska köpa tomt och blev plötsligt nervös..
Tomter -
Golvavjämning alltid nervöst?
Badrum -
Är jag nervöst lagd eller behöver jag en duschkabin?
Badrum -
Nervös: Plusgrader, det droppar vatten bakom panelen
Isolering