Kom på att Vattenfall är ett dåligt namn för ett elbolag. Borde ju heta Spänniingsfall!
 
  • Haha
kwasibengt
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
...och mellan bottenkontakt och centralkåpa eller mätarsäkringskapsling (som är jordad). Alla dessa felfall är otrevliga och en helt reell skaderisk, även om man inte får ström genom kroppen kan man skadas av ljusbågen.

Så igen, detta är varför det är en dålig idé.
En spärrskaftsförlängare av isolerande material skulle då eliminera den risken. Finns det sådana i sortimentet elektrikerverktyg? Borde ju vara betydligt billigare än verktyget som nämndes tidigare i tråden.
 
Ser ju inte direkt billig ut den heller.
 
H hempularen skrev:
Ser ju inte direkt billig ut den heller.
Drygt 30 dollar för 5-tums på Amazon, 54 dollar för 10-tums.
 
Som vanlig Svensson skulle jag inte bry mig om en trasig passdel bara det sitter rätt säkring där.
Faran är alldeles för stor att pilla ut en trasig.

Protte
 
  • Gilla
Hemfixarmannen Ultra ;-)
  • Laddar…
Bra med de svarta pk-nycklarna, en går till passdelar med metall i sexkantsform den med kniven är bra till runda eller rent allmänt.
Även isolerade spets- och muttertänger är bra med bruten last som skrivits.

När du gör detta bör du dock förbereda dig för scenariot att skruven knäcks och blir sittandes jämnstora med hålet, då har du fått ännu mer bekymmer..
 
Låt den vara.... keramiken behöver du inte...
 
Kolla om din mätartavla är kopplad med brytaren innan eller efter säkringarna.
Sitter den före så är det inga problem. Då kan du bryta med den och sen använda en hylsnyckel av lämplig storlek. Kolla med spänningsprovare så att det verkligen är spänningslöst.
Om du inte kan bryta spänningen över säkringarna så kan du klara det med en isolerad hylsnyckel som är godkänd.

https://www.knipex.com/index.php?id=1216&L=16&page=group_detail&parentID=1324&groupID=1520

Använd absolut inte en vanlig tång.
 
Varför får inte strömmen till grannen brytas då?
 
Varför måste passdelen bytas? Om det är till huvudsäkringarna och elleverantören är orolig att man stoppar in för kraftig säkring så borde det vara deras problem...
 
Mätartavlan/mätarskåp är kundens ansvar och nätägaren har vissa krav som kunden ska uppfylla bla ska passdelarna vara hela.
 
tommib
Jag tycker personligen att man ska underhålla sin elanläggning och hålla den i gott skick. I det ingår även passdelarna till mätarsäkringarna. Däremot är det egentligen ingen panik att göra det så jag skulle vänta tills elektrikern ändå ska komma av någon annan anledning. Ingreppet är snabbt och enkelt för en elektriker med rätt verktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.