Hej.
Jag har en trasig passdel i en av mina tre huvudsäkringar. Keramiken har gått sönder men den fungerar ändå.
Jag har ny 25A passdel men vill helst inte anlita elektriker som sen ska kontakta vattenfall, då måste de stänga av strömmen till även en av grannarnas hus.

Frågan jag har är: Om jag köper en skrivmejsel eller tång som är VDE ISOLERAD, pillar bort den gamla passdelen och skruvar in en ny, kommer jag då att dö av en elstöt?

Ska jag för säkerhetsskull ta på mig gummistövlar och ställa mig på ett frigolitblock?

Är jag vansinnig som ens överväger?

Tack
 
tommib
Nja.... just detta med att arbeta med spänning på är något jag starkt skulle avråda ifrån. Det går att göra säkert men jag skulle verkligen inte rekommendera det, den potentiella skadan vid ett fel är alldeles för stor.

Om jag skulle göra det, och det skulle jag inte, så skulle jag läsa igenom föreskrifterna för arbete under spänning och följa dem slaviskt.

En trasig passdel är inget som behöver lagas akut, det kan gott vänta tills en elektriker har tid att svänga förbi.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
annars köper du en passdelsnyckel i plast och byter den bara.
 
  • Gilla
el_richard och 1 till
  • Laddar…
tommib
Jo, för att sätta i den nya passdelen går det ju bra men för att få ut den trasiga så fungerar passdelsnyckeln mindre bra. Det är väl en 8 eller 10 mm sexkantskalle i botten på passdelarna så en isolerad hylsnyckel skulle fungera men jag skulle som sagt vara väldigt tveksam till att göra det.
 
jo det är sant, är keramiken helt trasig så blir det ju svårare såklart.
 
Ja, precis, keramiken är trasig. Jag har en passdelsnyckel i plast så den hade jag kunnat använda för att skruva loss annars.

Ja, det ser ut som en 6 kants mutter som man antingen kan ta en skruvmejsel för buts och sätta på en hylsa på, eller ta en plattång. Verktyg i VDE (eller 1000v som vissa butiker kallar det).
 
M MH1001 skrev:
Eliktrikern som bytte trasig passdel hos mina svärföräldrar för nån vecka sen använde detta verktyg.

[länk]
Wow.
Var köper man en sån som privatperson i stockholmstrakten?
 
Om du nu mot förmådan skulle våga dig på det med isolerade skruvmejslar så stäng av huvudbrytaren till huset. För om du har huset inkopplat kan det blir strömgång om du råkar komma åt bottenstycket och gängan i säkringshållaren samtidigt, eventuell ljusbåge och det är inte kul. Även VDE-verktyg brukar ha en viss längd på oisolerad klinga.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Bryt huvudbrytaren, gummistövlar och tjocka handskar. Sedan ett spärrskaft med förlängare och hylsa. Vad gör herrar elektriker för riskbedömning?

OBS, att det är ett behörighetskrävande jobb vet jag, var mest intresserad av metodens risker.
 
om man nu har möjlighet att bryta strömmen, vad har då stövlarna och tjocka handskar för funktion? Det är ju bara mäta att det är spänningslöst och sen kan man ju angripa det med vilka verktyg som helst. Detta då om man VET att det är spänningslöst.
 
Skyddsglasögon ifall det börjar spraka. Och linda verktyg med 2 mm eltejp.
 
S Stefan1972 skrev:
om man nu har möjlighet att bryta strömmen, vad har då stövlarna och tjocka handskar för funktion? Det är ju bara mäta att det är spänningslöst och sen kan man ju angripa det med vilka verktyg som helst. Detta då om man VET att det är spänningslöst.
Jag vill inte ringa vattenfall och ha dom bryta strömmen ute i gatan.
 
  • Gilla
appeman1000
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
om man nu har möjlighet att bryta strömmen, vad har då stövlarna och tjocka handskar för funktion? Det är ju bara mäta att det är spänningslöst och sen kan man ju angripa det med vilka verktyg som helst. Detta då om man VET att det är spänningslöst.
Huvudbrytaren brukar sitta EFTER huvudsäkringarna, så när man bryter huvudbrytaren så är det ändå full spänning på bottenkontakten i huvudsäkringshållaren.

Genom att bryta huvudbrytaren så kan det inte bli någon ljusbåge mellan bottenkontakt-verktyg-säkringshållarringen.
Men det kan fortfarande bli strömgenomgång genom människan mot jord.
 
  • Gilla
mlkjhr och 3 till
  • Laddar…
tommib
Demmpa Demmpa skrev:
Men det kan fortfarande bli strömgenomgång genom människan mot jord.
...och mellan bottenkontakt och centralkåpa eller mätarsäkringskapsling (som är jordad). Alla dessa felfall är otrevliga och en helt reell skaderisk, även om man inte får ström genom kroppen kan man skadas av ljusbågen.

Så igen, detta är varför det är en dålig idé.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.