13 008 läst · 73 svar
13k läst
73 svar
Järntråd som staket i villaområde?
Inget konstigt alls men naturligvis behövs isolatorer på stolparna.M mattoys skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.granngarden.se/jarntrad-kerbl-forzinkad-18mm-250m
Det är som sagt helt klart vanligaste stängslet i mina trakter iaf, undantaget mindre hästhagar där många kör med band och temporära inhägnader för efterbete på vall.M mattoys skrev:
Man har inte "vanlig järntråd" utan tråd avsedd för elstängsel, trippelgalvad och försträckt. Några märlor används inte för att hålla fast den strömförande tråden.M mattoys skrev:
Vi som har våra betesdjur (lantbruksdjur) i "vargland" bygger stängsel med tryckta trästolpar, och järntråd med hög draghållfasthet. Tråden sitter i särskilda isolatorer på stolparna.
Stängslen ska hålla tamdjuren inne, och rovdjur ute. Som bonus så håller stängslen vildsvinen ute också.
Jag har hjälp till att sätta stängsel för betesdjur, där man försöker hålla vargen ute.S skogaliten skrev:Man har inte "vanlig järntråd" utan tråd avsedd för elstängsel, trippelgalvad och försträckt. Några märlor används inte för att hålla fast den strömförande tråden.
Vi som har våra betesdjur (lantbruksdjur) i "vargland" bygger stängsel med tryckta trästolpar, och järntråd med hög draghållfasthet. Tråden sitter i särskilda isolatorer på stolparna.
Stängslen ska hålla tamdjuren inne, och rovdjur ute. Som bonus så håller stängslen vildsvinen ute också.
Där har man använt vita elband, men det kanske är för att man ursprungligen börjat med hästar.
Är det inte bättre att ha en tråd som djuren kan se bättre så de inte springer in i den och förstör.
Vi har en i området som har taggtråd högst upp. Ser ut som ett fängelse. 😅O Originalet skrev:Finns det några regler vilken typ av staket som får finnas i ett villaområde?
Har en tomt vi bygger på nu som angränsar mot kommunal parkyta på två sidor. Den ena sidan har vi 2-3m hög slänt ner mot kommunal mark.
Idag har kommunen satt stolpar med två järntrådar imellan precis utanför vår tomt. Även i slänten.
Detta känns inte så vidare säkert för barn, speciellt när man knappt ser tråden ens.
Är detta verkligen ok? Tänkte kolla lite innan man börjar tjafsa med kommunen.
Jag föder upp hästar sedan 20 år, förutom att jag har får.M mattoys skrev:
Nej, djuren ser och uppfattar järntråden mycket bra.
De enda som kan ha lite problem är nyfödda föl, deras syn är inte riktigt färdig när de reser sig upp sisådär 15 minuter - en halvtimme efter födseln. Men å andra sidan så ser de inte elband/elrep heller...
Elrep och elband är en styggelse: de leder ström dåligt, de förstörs rätt fort av UV-ljuset och bryts ner till mikroplaster, och inte minst, så är skaderisken på djur, tama såväl som vilda mycket stor, eftersom plastrådarna inte går av (om man inte monterat särskilda "brottmanicker" med regelbunda mellanrum) , utan ger upphov till svåra skärskador och "intrassling" som kan ge djuren panik.
Skaderisken med ett väl spänt stängsel med järntråd är minimal. Tråden går av om en häst, Älg eller hjort kommer med fart och kraft mot stängslet, t.ex. i en paniksituation.
Det är inte farligt att ramla mot en tråd. Hade det varit risk för att folk tex cyklar där hade det varit en annan sak. Men så som det beskrivs låter det som helt rätt stängsel, dessa stolpar och trådar får det att se ut som en vanlig hage.O Originalet skrev:
Jag körde moped en gång rakt in i en tråd och gick omkull. Inga större skador men nog svor jag en del över bonnjäveln som inte hade vett att märka ut tråden med lite remsor.Anna_H skrev:
Det var varken på en väg eller i terrängen utan snarare typ på en "gårdsplan".
I såna lägen bör det ju märkas upp, ja. Men här är det ju en slänt mot en äng. Varken väg eller stig. Det är ju öppet där det är vägar, det är ju TS tydlig med.Alfredo skrev:
Medlem
· Västragötalanslän
· 315 inlägg
Det är parkyta i änden av ett villaområde. Det går runt går tomt och går 4-5m från gatan och tillbaka in i grönområdet.Anna_H skrev:
Tidigare har det varit en stor igenom utan där det ridits häst och cyklats tvärs över innan vi byggde iallafall.
Nu hoppas jag ingen gör det med tanke på staketet.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Är detta en markgräns, dvs. Rör i betong eller enbart stöd för staket?
Bygglov -
Hjälp - "bygga vågigt" staket, hur såga/rita
Trädgård allmänt -
Grannen satte staket framför mitt garage
Juridik -
Tankar kring staket och grindbygge
Altan & Uteplats -
Marstrandsstaket med pyramidtopp - bilder och byggtips
Bloggkommentarer