Det låter väl snarare bättre, dessutom ärligare.
Du vet ju vad du får efter som priset till stor del är satt redan tidigare.
 
Verkar ganska reko, gäller bara att kolla lite statistik för vad dom köper/säljer för.
Undrar dock vad som sker om man har överproduktion på året eller mer produktion än köp 1/11–28/2?
 
Detta hittade jag på hemsidan:

”Om du producerar överskottsproduktion nov-feb blir det återbetalt enligt villkoren för ett rörligt mikroproduktionsavtal, alltså Nordpools timspotpris minus avgifter från myndigheter, marknadsplatser, balansansvar och förvaltning. Om fakturan uppgår till 300 kronor eller mer sker en utbetalning till ditt bank-konto. Är beloppet under 300 kronor överförs det till nästkommande faktura. ”

om jag fattat rätt så är det sämre än en del andra ?
 
det är delen att de kommer att betala dig förvaltat pris för elen du sparar, vad det nu betyder
 
Väldigt oklart vad deras förvaltning innebär exakt. Jag har skickat in en intresseanmälan för att få mer info.
 
  • Gilla
Zsam
  • Laddar…
Läser jag fel, eller är det enda de egentligen gör att låna pengar av sina kunder i ett halvår och får det att framstå som att de tillhandahåller en tjänst? :thinking:
 
Så förstår jag det också, kanske bra för den som har svårt att hålla i pengarna till vinterfakturorna :)

Lite halvkass kommunikation från dem, men kanske vill dom skapa lite spekulationer och buzz.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Läser jag fel, eller är det enda de egentligen gör att låna pengar av sina kunder i ett halvår och får det att framstå som att de tillhandahåller en tjänst? :thinking:
 
fick denna förklaring och det låter ju inte som en bra deal....
"Att de säljer din sommarel i förväg betyder att de säljer den på termin, då till ett förväntat sommarpris. Man får definitivt inte vinterpris för sin sommarproducerade el."
 
B
Låter som jämtkraft stängt Ebberöds bank...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Är det någon som kollat på Dalakrafts "Dala Solspar" och sett om det skiljer nåt jämfört med Jämtkraft?
https://www.dalakraft.se/gor-egen-el/dala-solspar
Verkar tillhöra samma koncern så antar att de kör samma villkor men man vet ju aldrig.
 
F fonzeka skrev:
Är det någon som kollat på Dalakrafts "Dala Solspar" och sett om det skiljer nåt jämfört med Jämtkraft?
[länk]
Verkar tillhöra samma koncern så antar att de kör samma villkor men man vet ju aldrig.
detta lät ju mer förenklat. Istället för att du får pengarna direkt så håller de inne på dem och betalar ut dem under vintern. Som en liten spargris man kan ta av när priset eventuellt är högt men man lär inte få mer eller mindre betalt utan värdet är det som du sålde för på sommaren. Förstår inte riktigt skillnaden. Man får väl en tillgodoräkning under sommaren och om försäljningen understiger kostnaden så plockar men av de pengarna.

skillnaden är att man får ut dem direkt och inte under en viss period.
 
en sak jag inte hänger med på är att vi säljer el i tex. SE4 , den köps av jämtkraft i SE2?
Sedan så använder vi kraft från SE2 i SE4 på vintern och då får jämtkraft betala prisskillnaden mellan SE2 och SE4 till SVK?
som vi får betala?
återsäljer jämtkraft vår el i SE4 eller går den upp till SE2?
Får vi betalt i SE4 sommar spot eller SE2 sommar spot?

Klurigt eller hur..
 
B
Nej, inte speciellt. Om din anläggning är i se4, så säljer du elen i se4. Och köper all din el som du förbrukar från se4. Till priset som gäller i se4. Det har ingenting alls med se2 att göra.

Jämtkraft skulle likadana kunna ha sitt kontor i Schweiz. Det är din anläggnings placering som är helt avgörande.
 
Jag fick mail idag om att man kan anmäla sig till Solsäker:
https://www.jamtkraft.se/privat/solel/tjanster/solsaker/#711ca6ff-b4c0-4758-b872-bcffb7017307

Jag förstår ärligt talat inte helt 100 hur det ska fungera med det "förvaltade" priset och det har varit diskussioner här om att de säljer på "termin" och att det inte kan bli bättre än att sälja direkt på sommaren för rörligt pris men jag tänkte jag gör slag i saken och så får vi se...
De få ören man får ut direkt på sommaren har jag råd att offra och jag är ju tveksam till att det kan bli sämre än spotpris på sommaren och då, i värsta fall, så får jag ut samma på vintern så då har jag inte gjort någon förlust i alla fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.