8 092 läst · 30 svar
8k läst
30 svar
Jämförelse: Sten eller trä på uteplatsen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Som fristående uteplats på gräsmattan var inget annat än sten aktuellt.
Svart skiffer som avger värme under kvällen.
Valde cementbaserad hårdfog för att slippa ogräset.
Totalkostnad dvs inkl. allt arbete som gräva, hårdgöra, stensättning, fogning samt skiffer och storgatsten
2.000 kr per kvm.
Redigerat:
Vill Ni ha det så här så kostar det kanske 300.000 kr.J jocke31 skrev:
Gamla handhuggna fint slitna svenska gatsten satta i traditionellt bågmönster.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Superfint! Vi kommer också få hårdfog på vår uteplats. Räknar också med ca 2 000 kr/kvm inkl allt.lunnabo skrev:[bild]
[bild] [bild]
Som fristående uteplats på gräsmattan var inget annat än sten aktuellt.
Svart skiffer som avger värme under kvällen.
Valde cenentbaserad hårdfog för att slippa ogräset.
Totalkostnad dvs inkl. allt arbete som gräva, hårdgöra, stensättning, fogning samt skiffer och storgatsten
2.000 kr per kvm.
Fantastiskt fint! Vi bor i ett lite modernare hus, så vi funderar på romanumläggning på uppfarten och kanske betongsten för att hållla nere kostnaden något. Men med granitkansten. Tror det hamnar på runt 250 K.lunnabo skrev:
Typ så här ungefär:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Betong är ett sugande material vilket innebär att det kommer ta åt sig av smuts så med tiden blir det inte så himla snyggt.
Vill man ha snyggaste uppfarten så gamla blankslitna gatsten med elastisk hårdfog så inte ogräset kommer dit.
Så klassiskt att det passar både till gammalt och nytt!
Vill man ha snyggaste uppfarten så gamla blankslitna gatsten med elastisk hårdfog så inte ogräset kommer dit.
Så klassiskt att det passar både till gammalt och nytt!
jag gillar sten, men har själv bara byggt altaner av trä. Är sugen på att bygga nått av sten och skulle då välja stora plattor, kanske 500x500 eller nått, för att slippa en massa fog där det kan växa upp allsjöns konstigheter.
Håller verkligen med om att granitkeramik som är 20 mm tjock är ett riktigt bra alternativ. Det finns massor med olika typer som är riktigt snygga och levande. Det är lite dyrare än betongsten men billigare än natursten. När man tittar på totalkostnaden så är det inte så mycket mer. Man kan hitta granitkeramik 20mm för runt 550-600 kr/kvm.Moana skrev:
* Lägg det i jordfuktad betong så kan du foga med riktig hårdfog och du får en helt underhållsfri yta likt hur det ser ut i sydeuropa*
* Ytan på granitkeramiken gör att du inte får fläckar så som du kan få på betongstenen som suger upp
* Du höjer värdet på huset
Ha det bra
Redigerat:
Ser flott ut. Alingsås möjligen? Är det jag som betalat detta?lunnabo skrev:
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/stenskandalen-kommunanställda-döms-för-stöld-1.4286540
Undvik plast om du behöver skarva. Valde plast av återvunnet material och skarvade en fyrametersbit med en två meters bit. Bitarna sitter fast med klipps.
Kom ganska snart på att plasten är ute och rör på sig så varje är får jag en 5 mm glipasom jag måste rensa från skräp annars faller skräpet ner i sprickan och glipan blir allt större.
Plasten suger lätt åt sif fett som knappast går bort fick rådet av försäljaren att olja in plast tralen.
Har inte oljat in den men eftersom plankorna är tillverkade av återvunnen plast kommer det att bli färgskifftningar mellan plankorna.
Råkade vid ett tillfälle spilla ut lite lösningsmedel som snabbt sögs in i plasten vilket resulterade i att efter någon vecka fick jag en ful spricka i plasten. Vågar därför inte gnugga in olja i plast tralen med risk för att plasten spricker... .
Kom ganska snart på att plasten är ute och rör på sig så varje är får jag en 5 mm glipasom jag måste rensa från skräp annars faller skräpet ner i sprickan och glipan blir allt större.
Plasten suger lätt åt sif fett som knappast går bort fick rådet av försäljaren att olja in plast tralen.
Har inte oljat in den men eftersom plankorna är tillverkade av återvunnen plast kommer det att bli färgskifftningar mellan plankorna.
Råkade vid ett tillfälle spilla ut lite lösningsmedel som snabbt sögs in i plasten vilket resulterade i att efter någon vecka fick jag en ful spricka i plasten. Vågar därför inte gnugga in olja i plast tralen med risk för att plasten spricker... .