Ska börja med min teori snart.. Vad tyckte du var svårast D09? Jag har tydligen supit bort hela mitt paket för 900kr så fick beställa ett nytt här för att kunna påbörja teorin nån gång.. ;)

Jag är ganska kass på att plugga så tips är varmt välkomna.

S
D09 skrev:
Blev ett dyrt luftgevär ;)

Var föresten ute o sköt lite i julas ( sambon trodde jag hämtade julklappar i garaget )
även ett luftgevär och simulatorer ger övning. så går inget att jämnföra med att skjuta på "riktigt"

D09
xdigger skrev:
Ska börja med min teori snart.. Vad tyckte du var svårast D09? Jag har tydligen supit bort hela mitt paket för 900kr så fick beställa ett nytt här för att kunna påbörja teorin nån gång.. ;)

Jag övade stenhårt på själva proven. Många prov varje dag.

Dels appen " jägarexamen " och provet på jägarförbundetshemsida ( http://www.jagarexamen.org/startsida/jagartest/ ) och så finns det en sida till som jag inte kommer ihåg vad den heter. Ska kolla. ( finns i tråden här )

Boken med tillhörande skiva lånade jag på biblioteket. Ska köpa den ändå :) ( nya jägarexamen )

Boken är intressant och lättläst, skivan laddade jag över till mobilen och lyssnade på till och från jobbet.

Hann väl bara läsa boken en gång innan skarpa provet men övningarna med proven på nätet/appen, dvs lära sig att känna igen frågorna underlättade jättemycket.

Har säkert gjort några 1000 prov ha ha ;)

Appen för statestik så tävla mot dig själv. Efter du har gjort provet så kan du läsa direkt om frågeställningarna och det finns bilder med förväxlingsbara arter.

Sen står det mycket bra tips i tråden samt länkar. Robsoft innehåller grymt mycket och det finns även grupper på fb där man kan ställa frågor direkt till jägare.

Jägarförbundet har också lättläst info :)

Genomgripande är säkerhet, sunt förnuft. Svårast för mig var att se skillnad på djuren, speciellt fåglar men ibörjan hade jag även svårt med hjortarna. Så leta eller fråga efter specifika kännetecken på djuren du har svårt med så går det snabbare.

Använd youtube, finns enormt bra pedagogiskt material.

Fundera på vilken lärostil du har, dvs se, göra, höra eller mixat.

Imorgon så står studsare på schemat för mig :) :) :) :)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
D09
xdigger skrev:

Jag övade stenhårt på själva proven. Många prov varje dag.

Dels appen " jägarexamen " och provet på jägarförbundetshemsida ( http://www.jagarexamen.org/startsida/jagartest/ ) och så finns det en sida till som jag inte kommer ihåg vad den heter. Ska kolla. ( finns i tråden här )

Boken med tillhörande skiva lånade jag på biblioteket. Ska köpa den ändå :) ( nya jägarexamen )

Boken är intressant och lättläst, skivan laddade jag över till mobilen och lyssnade på till och från jobbet.

Hann väl bara läsa boken en gång innan skarpa provet men övningarna med proven på nätet/appen, dvs lära sig att känna igen frågorna underlättade jättemycket.

Har säkert gjort några 1000 prov ha ha ;)

Appen för statestik så tävla mot dig själv. Efter du har gjort provet så kan du läsa direkt om frågeställningarna och det finns bilder med förväxlingsbara arter.

Sen står det mycket bra tips i tråden samt länkar. Robsoft innehåller grymt mycket och det finns även grupper på fb där man kan ställa frågor direkt till jägare.

Jägarförbundet har också lättläst info :)

Genomgripande är säkerhet, sunt förnuft. Svårast för mig var att se skillnad på djuren, speciellt fåglar men ibörjan hade jag även svårt med hjortarna. Så leta eller fråga efter specifika kännetecken på djuren du har svårt med så går det snabbare.

Använd youtube, finns enormt bra pedagogiskt material.

Fundera på vilken lärostil du har, dvs se, göra, höra eller mixat.

Imorgon så står studsare på schemat för mig :) :) :) :)

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Göran.W
Teori provet är den lätta biten.
Svårt att misslyckas med.
Haren med hagel och klass 1 skördar dom flesta offren inte teorin så oroa er inte för den i onödan.

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Sist klarade jag hagelprovet på andra försöket och då hade jag aldrig skjutit hagel innan! :)

• Gilla
D09
  • Laddar…
Göran.W
Jag fick med göra det 2 gånger jag åkte inte på haren för den klarade jag utan problem hela tiden så jag behövde inte ens öva på den.
Föll på duvan men tog igen det med besked på andra uppskjutningen med att ta 6 av 6 duvor på första skottet och haren på bara 3 skott för ett klickade.
Det gäller bara sluta sikta på duvan utan bara skjuta på instinkt och det är sannerligen inte lätt i början.

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Göran.W skrev:
Jag fick med göra det 2 gånger jag åkte inte på haren för den klarade jag utan problem hela tiden så jag behövde inte ens öva på den.
Föll på duvan men tog igen det med besked på andra uppskjutningen med att ta 6 av 6 duvor på första skottet och haren på bara 3 skott för ett klickade.
Det gäller bara sluta sikta på duvan utan bara skjuta på instinkt och det är sannerligen inte lätt i början.
6 av 6 på första skottet, sköt du i lådan med duvorna ;)

Hörde om en "högre bankman" som gjorde det, hade missat alla duvorna och med ett skott kvar sköt han sönder katapulten med alla laddade duvorna ...

D09, Vad det gäller instinkt, jaga ikapp duvan underifrån, tryck av när duvan är precis över kornet men fortsätt att följa/passera den. Se till att ögat ligger lågt så du ser längs pipan och inte ner på kornet. För mig hjälpte det mycket att "nicka" ner innan bössan kommer upp till kinden.

• Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
När jag sköt hagelprovet så var det enbart skytte på lerduvor.. Synd att jag inte hittar lappen så jag slapp göra om det.. Å andra sidan så är det nog bättre att man gör om det så man verkligen kan det!

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Det finns ingen kopia hos t ex Jägarförbundet ?

Öva mer får man ju göra ändå :)

Göran.W
Nä jag sköt inte duvorna i lådan.
Att skjuta på instinkt är väl mer att skjuta när det känns "rätt" utan att tveka för tvekar man och ska sikta mer är duvan i nästa kommun när man siktat färdigt.
Tvekar man att trycka av första skottet bommar man tveklöst andra skottet.
Jag torr övade anläggning hemma med ett kolsyre gevär med kickar sikte.
Jag siktade mot en punkt ungefär där man ska ta duvan och sen la jag an och tittade i siktet var jag hamnade efter anläggningen.
Höll på med den övningen anläggningen satt som den skulle dvs träff punkten var där den skulle i siktet.
När jag övnings sköt sen tog jag 90% av duvorna på första skottet och resten på andar skottet.
Innan den torr övningen tog jag kanske 10% på första skottet 40% på andra skottet och dom sista 50% vart bom.
Torr öva känns både dumt och fånigt men det funkar uppenbarligen.

Man kan även prova att sikta med båda ögonen öppna när man skjuter duva för det ger bättre fokus och gör det lättare att följa den för vissa men inte alla.
Jag skjuter ofta själv med båda ögonen öppna

Redigerat:
D09 skrev:
Det finns ingen kopia hos t ex Jägarförbundet ?

Öva mer får man ju göra ändå :)
Det finns kopior/registrerat, ta kontakt med de som arrangerade provet eller direkt med jägareförbundet.
/ATW

• Gilla
xdigger
  • Laddar…
Göran.W
D09
Nu har man varit och skjutit riktigt gevär :)

Helt underbart =P

Lånade ett gevär som var som format efter mig och skotten kom där dom skulle.

Körde högviltsprovet och det satt direkt, sköt även efter vildsvin ( videosekvens ) men det var lite svårare. Tenderade att lägga några skott för långt bak

Jäklar va kul det var :) :) :) :)

Göran.W
Att bössan passar är a och o när man skjuter stående på rörliga mål.
Hade jätte problem på älgbanan tills jag hittade en bössa som passade.
Med stöd kan man i princip skjuta med vad som helst.
Har en dotter som skjuter på 11 som skjuter ,308 med för lång kolv för henne men skotten sitter där dom ska ändå med stöd.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.