harry73
N Nalleman64 skrev:
Var har jag skrivit ordet "rasar"????????
Ska man nu förklara allting? Känner du dig så kränkt att reptilhjärnan sätter igång.
Rasar är ett ord fria tider använde för att våldta förtroendebarometern.
@BirgitS visade med sitt inlägg att det inte är siffrorna det är fel på men fria tiders vinkling

• Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att det är bra och sunt att förtroendet för statsmedia sjunker.

Att statsmedia överhuvudtaget är något som förekommer annat än som en smal komplementär krisinformationskanal i ett fritt samhälle ser jag som djupt problematiskt. Ett demokratiskt samhälle mår bra av fria konkurrerande medier och i det fria medielandskapet lämpar sig inte staten med fria dragningsrätter på våra pengar som en aktör bland flera.

Det gäller på Kuba, i Turkiet och i Venezuela, i Ryssland, Ungern och Polen och – på samma vis – i Frankrike, Storbritannien och Sverige.

• Gilla
Noseone och 5 till
  • Laddar…
BirgitS
N Nalleman64 skrev:
Du alltså också att det är okej med ett public serviceföretag inte ens sex av tio har förtroende för?
Det är inte vad siffran står för som redan sagts.
Svaren man kan välja på frågan är:
Mycket stort förtroende, ganska stort förtroende, varken stort eller litet förtroende, ganska litet förtroende, mycket litet förtroende
Dvs. man kan ha förtroende även om man väljer ett svar i den undre skalan. Det går inte att dra slutsatsen att bara de som svar "mycket stort" och "ganska stort" har förtroende eftersom det inte är så som frågan har ställts.

Missbruka inte statistik, då blir det bara lögn.

Det är väl inte att undra på om förtroendet sjunker när det sprids så mycket lögner om dem.

N Nalleman64 skrev:
Var har jag skrivit ordet "rasar"????????
Det var du som påstod att Fria tiden inte använde skrämselpropaganda när de använde ordet "rasar", se inlägg 412.

N Nalleman64 skrev:
Jag sätter en ganska stor slant på att du har dina politiska sympatier till vänster vilket brukar vara fallet bland de ivrigaste tillskyndarna till public service försvar.
Jag är rätt oberoende utan tycker det viktiga är att när det förekommer lögner, t.ex. missbrukad statistik, i diskussioner så ska det inte stå oemotsagt.

G Ganescha skrev:
Jag har väl aldrig i något av mina inlägg ens antytt att det INTE är av personlig åsikt?
Det du skrev idag är väl mest framfört som om det vore en sanning och inte din personliga åsikt:
G Ganescha skrev:
SVT har nu blivit ännu mer vänstervridet än tidigare efter att vi nu är tvingade att betala. Dom går verkligen ”all in” nu när Svenska folket ändå inte kan skippa betalningen.
Haha.. propaganda maskinen är i full gång.
Svin!
Inga underlag utan som om det vore självklart. Men det är det verkligen inte utan man ska ju grunda sina åsikter på fakta och inte allmänt tyckande som är långt ifrån objektivt.

G Ganescha skrev:
Men kommunister är ju knappast kända för att gilla oliktänkande :p
Det verkar ju inte du heller göra.

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Varför började jag läsa den här tråden?

Byggahus.se kan jag tycka borde vara fredad från all j*vla politik. Vill jag bli förbannad och munhuggas med oliktänkande finns alltid flashback att vända sig till.

trevlig helg på er :beer:

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
harry73
N Nalleman64 skrev:
Du anser alltså att ett förtroende på 58 % för SVT är bra? 22 % under deras eget mål. Dessutom minskar förtroendet varje år.
Jag vet faktiskt inte vilket förtroende SVT ska ha och hur man ska mäta förtroendet. I ett tidigare inlägg kom jag med statistik som faktiskt visade 80%. Har inte kollat än vad skillnaden mellan siffrorna är men vad jag vet är att enligt den statistik vi nu pratar o m, 58% a svenskarna har ett ganska stort eller mycket stort förtroende för SVT och det är inte samma sak som att 58% har förtroende för SVT

• Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
K Klabbarparn skrev:
Varför började jag läsa den här tråden?

Byggahus.se kan jag tycka borde vara fredad från all j*vla politik. Vill jag bli förbannad och munhuggas med oliktänkande finns alltid flashback att vända sig till.

trevlig helg på er :beer:
Tack detsamma! :)
Du kan alltid rapportera eller meddela ledningen på något annat sätt att det blivit för mycket politik, det är ju inte så att de läser alla inlägg.

harry73 harry73 skrev:
De flesta som tycker att SVT är vänstervriden befinner sig rätt så långt ut till höger och därifrån borde de mesta se ut att vara vänstervriden
Om SD hade styrt Sverige större delen av de senaste hundra åren och vi under femtio år haft en statstelevision där merparten av tongivande anställda bestått av SD-sympatisörer så hade normen sett helt annorlunda ut. Om några miljöpartister år 2019 kommit och klagat på detta förhållande så kunde vi enkelt ha viftat bort det med att konstatera att de klagande befinner sig ju trots allt långt ut på vänsterkanten så det är inget att bry sig i.

• Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
G Ganescha skrev:
Jag ser inte den aktuella händelsen som något hot mot Sverige, jag ser händelsen som en privat sak som inte berör Sverige i stort.
Samröre med Terror nätverk och att utländska företag har tillgång till myndigheters IT drift är ett direkt hot mot Sverige, mig och min familj.
När de ytterst styrande vid makten börjar använda våld mot medborgarna/väljarna är det för mig oroande.
Jag ser det i Saudiarabien, Iran, Turkiet, Kina, Ryssland, Syrien m.fl, vi såg det i Pol pots regim, nazityskland, Apartheid-sydafrika mfl.

Som synes är det inte knutet till någon viss partifärg eller ideologi, utan våldets natur verkar finnas i människan själv, och bli en hemsk kraft när det finns bland makthavarna.

Nu kanske någon tycker att det är en konstig jämförelse med Ekeroth och kompisar.
Men nu var det knappast så att Saloth Sar (Pol Pot) eller Hitler började direkt att massmörda människor så fort de kunde hålla i ett vapen. Själva grejen är att de ansåg att våld, tortyr och mord mot medmänniskor var OK, kanske t.o.m nödvändigt.
Och i den bruna svansen ute i extremhögern (med många medlemmar i SD och många som röstar på SD) har i stor utsträckning den synen, att våld mot medmänniskor är OK; så länge det alltså är rätt människor (eller ska vi kalla de fel människor?).

Och för att se att det verkligen förhåller sig såhär behöver man inte läsa många minuter på flashback eller studera speciellt länge vad SD-politiker har uttryckt, för att inse att det ÄR sant.

Och detta är en god anledning till att ha PS.

• Gilla
  • Haha
pjodden och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
När de ytterst styrande vid makten börjar använda våld mot medborgarna/väljarna är det för mig oroande.
Jag ser det i Saudiarabien, Iran, Turkiet, Kina, Ryssland, Syrien m.fl, vi såg det i Pol pots regim, nazityskland, Apartheid-sydafrika mfl.

Som synes är det inte knutet till någon viss partifärg eller ideologi, utan våldets natur verkar finnas i människan själv, och bli en hemsk kraft när det finns bland makthavarna.

Nu kanske någon tycker att det är en konstig jämförelse med Ekeroth och kompisar.
Men nu var det knappast så att Saloth Sar (Pol Pot) eller Hitler började direkt att massmörda människor så fort de kunde hålla i ett vapen. Själva grejen är att de ansåg att våld, tortyr och mord mot medmänniskor var OK, kanske t.o.m nödvändigt.
Och i den bruna svansen ute i extremhögern (med många medlemmar i SD och många som röstar på SD) har i stor utsträckning den synen, att våld mot medmänniskor är OK; så länge det alltså är rätt människor (eller ska vi kalla de fel människor?).

Och för att se att det verkligen förhåller sig såhär behöver man inte läsa många minuter på flashback eller studera speciellt länge vad SD-politiker har uttryckt, för att inse att det ÄR sant.
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag kanske är osedvanligt trög, men på vilket sätt skyddar statsmedia oss mot de diktatoriska tendenser du först räknar upp?

• Gilla
Noseone och 3 till
  • Laddar…
Samma nivå som flashback här ju, kul att läsa alla vuxna inlägg i den här tråden

• Gilla
Fario och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
harry73 harry73 skrev:
De flesta som tycker att SVT är vänstervriden befinner sig rätt så långt ut till höger och därifrån borde de mesta se ut att vara vänstervriden
Det beror på hur man definierar "rätt så långt ut till höger". Det är en rätt allmänborgerlig syn i Stockholm skulle jag säga. Mina grannar i småort i Sörmland tycks också dela den synen men inte är de särskilt långt ut till höger politiskt. Mina vänner och arbetskollegor som är sossar, miljö- och kulturfolk samt allmänvänster däremot brukar jaga upp sig över minsta kritik mot SVT. Bara för att man delar synen att SVT är vänstervridet behöver man inte tycka att det ska läggas ned pang bums.

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
R
BirgitS BirgitS skrev:
Spelar det någon roll om man beväpnar sig med järn- eller aluminiumrör?
Visste de som gjorde det om det var det ena eller det andra?
Ingen större skillnad mot att vara beväpnad med kampsportskunskaper eller vara utan spärrar när det gäller att skada andra.

Mikael_L Mikael_L skrev:

Precis som extremvänster använder våld. Finns nog inte en enda demonstration där dom har klarat håla sig till att just demonstrera utan att ta till våld!

• Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är inte vad siffran står för som redan sagts.
Svaren man kan välja på frågan är:
Mycket stort förtroende, ganska stort förtroende, varken stort eller litet förtroende, ganska litet förtroende, mycket litet förtroende
Dvs. man kan ha förtroende även om man väljer ett svar i den undre skalan. Det går inte att dra slutsatsen att bara de som svar "mycket stort" och "ganska stort" har förtroende eftersom det inte är så som frågan har ställts.

Missbruka inte statistik, då blir det bara lögn.

Det är väl inte att undra på om förtroendet sjunker när det sprids så mycket lögner om dem.

Det var du som påstod att Fria tiden inte använde skrämselpropaganda när de använde ordet "rasar", se inlägg 412.

Jag är rätt oberoende utan tycker det viktiga är att när det förekommer lögner, t.ex. missbrukad statistik, i diskussioner så ska det inte stå oemotsagt.

Det du skrev idag är väl mest framfört som om det vore en sanning och inte din personliga åsikt:

Inga underlag utan som om det vore självklart. Men det är det verkligen inte utan man ska ju grunda sina åsikter på fakta och inte allmänt tyckande som är långt ifrån objektivt.

Det verkar ju inte du heller göra.
SVT själva gör ju det! Så varför ska inte jag få det? Grunda sina åsikter på fakta? Fakta är sanningen i betraktarens ögon. Alla ser vi olika på saker. Statistik kan vridas hur man vill. Det vet vi ju. Frågar du 100 personer i en skånsk kommun där SD är starka så får du ju naturligtvis helt annat resultat än om du frågar 100 personer i en kommun där vänstern är starka. Som det senaste, där Margoth Wallström skulle ha stort förtroende hos det svenska folket. Jag har ingen i min omgivning som har något gott att säga om damen t ex.
Jag menar någon borde ju kunna säga ett bra ord om henne om man har så starkt förtroende hos det svenska folket.
Man har frågat 1000 personer.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.