Jag har bara 2 saker att tilläga.

När en vvs firma dimensionerar en värmepump, så dimensionerar dom den så att den ska gå på stöd el när det är kallt, på så sätt får dom den billigaste offerten & där med jobbet. En lite klenare pump kan desutom köras på defaultvärden & behöver inte ställas in (alltså inget extra jobb för vvs-firman)
När jag pratar om överdimensionerade pumpar menar jag att man ska dimensionera för 99 eller 100% av effekttäckningen.

sen det här med innegivare, det är inte alls bara när man har golvvärme som man tjänar komfort & energi på en sån!

såg att nån sa att deras pump fick frispel när dom montera en innegivare, vad hände?
det troliga är att nått är felställt!!!
en innegivare är ett orginaltilbehör & pumpen är byggd för att arbeta ihoppmed en sån.
 
Hur man skall dimensionera en värmepump är alltid ett rent ekonomiskt ställningstagande. Det handlar om att få en rimlig balans mellan investeringskostnad och driftskostnad. Traditionellt sett brukar man dimensionera en värmepump så den klarar 50-60% av maximalt värmeeffektbehov. Detta leder till att den normalt klarar minst 90% av värmeenergibehovet under året. Det senare beror på att det är relativt få timmar per år som man faktiskt behöver en värmeeffekt som är större än 50-60% av det maximala värmeeffektbehovet.

Hur nu CarMan räknar för att generellt kunna säga att en värmepump alltid skall dimensioneras för 99-100% av maximalt värmeeffektbehov kan man ju undra.
 
Har bott in oss i vårt nya hus ca: 1,5 månad, 1 plan 130 kvm. Vi har en värmepump IVT 490 med golvvärme. Första månaden förbrukning 2700 kvh, 0 gradigt med någon minusgrad mesta tiden här i Skåne,där ingick uppvärmning av platta och hus då byggaren inte slagit på pumpen till inflyttning.

Första månaden räknar vi bort men nu när jag och min fru fått allt på plats och termostater står på 20 gr.i rummen och 23 i duschrummet så är förbrukningen drygt 75 kwh om dygnet, i övrigt ingen överdriven användning av vare sig det ena eller andra och utetemperaturen samma. Tycker det känns som för mycket då husbyggaren i sin kalkyl till oss beräknat 10.000 kvh om året. Tilläggas att vi har inga barn utan bara vi 2 i huset mesta av tiden.


 
robban44 skrev:
Tycker det känns som för mycket då husbyggaren i sin kalkyl till oss beräknat 10.000 kvh om året. Tilläggas att vi har inga barn utan bara vi 2 i huset mesta av tiden.
10.000 kWh kanske bara va för värme o vv??

Har kompisar som byggt (Umeå iof) i sommras på 127 m2 med golvvärme o ivt 490 med beräknad förbrukning på 16-22.000 kWh/år..
 
Stämmer, tack, fått reda på lite mer fakta nu och det var för uppvärmningen, sen tillkommer hushållselen och då ser det ju lite bättre ut, men 75 kwh när det är nollgradigt ute låter ändå som lite mycket? Rätta mig om jag har fel.
 
Mycket informativ tråd, mycket go kunskap hos er. Har själv 190 kvm, ej fullisolerat ännu (bygger på övervåningen i vinter). Kör med Nibe fighter 390 frånluftsvärmepanna. Har kollat lite "statistik" nu under vintern med att skriva upp förbrukningen på elmätaren. Ligger vid 10 minus ungefär vid 25-35kwh/dygn. Grannen med ITV 490, samma kvadratmeter ligger på runt 60-70 kwh.
Att tillägga är det är två helt olika huskonstruktioner ifall det spelar någon roll.
 
Husagaren skrev:
Hur man skall dimensionera en värmepump är alltid ett rent ekonomiskt ställningstagande. Det handlar om att få en rimlig balans mellan investeringskostnad och driftskostnad. Traditionellt sett brukar man dimensionera en värmepump så den klarar 50-60% av maximalt värmeeffektbehov. Detta leder till att den normalt klarar minst 90% av värmeenergibehovet under året. Det senare beror på att det är relativt få timmar per år som man faktiskt behöver en värmeeffekt som är större än 50-60% av det maximala värmeeffektbehovet.

Hur nu CarMan räknar för att generellt kunna säga att en värmepump alltid skall dimensioneras för 99-100% av maximalt värmeeffektbehov kan man ju undra.

vist man brukar säga så, men det är ju ofta baserat på att elpriset står still. om elpriset höjs så tjänar man på att låta elpatronerna värme mindre !

desutom så är det inte specielt dyrt att gå upp en pumpstorlek ! brukar skilja 3-4 000:- för pumpen & sen har man en kostnad på ca 260:-/m för borrhålet & den kanske går åt 10 max 20m extra.

så varför snåla, på den sista 10 000:- då allt kostar 150 000 o du ändå måste ta lån, hur mycke högre blir månadskostneden för lånet kontra hur mycke du kommer att tjäna tills du säljer huset?

--------------
när alla bytt till dom nya elmätarna där elbolagen kan läsa av elmätaren utan att besöka dig har dom mycket lätt att ta tim pris & då kan det vara dyr el när det är kalla nätter!
 
Ni som funderar över att bygga nytt kan ju jämföra driftskostnaderna som dom med nya hus angett här med min driftskostnad på mitt hus från 69.
huset är på 200+35 där jag kör 21,5 i bodelen & 15,5 igaraget
2005 var viserligen ett varmt år men siffrorna 5500kWh för värme & vatten + 5100 kWh för hushåls el talar för sig själv!

bygger man nytt eller konverterar från direkt el finns alla möjlikheter i värden att bygga ett värmesystem som är anpassat för värmepump & sen sakaffa en riktig sådan, o ingen som hustilvärkaren rekomenderar.
 
Vet att detta är lite off-topic men..... några kommentarer (köttben) till CarMan:

Om elpriset höjs eller inte är en av många ekonomiska parametrar man måste ta hänsyn till, i detta fall "gissa". Vad gäller själva värmepumpen så är det väl tyvärr så att den inte kommer att hålla längre än 10-15 (?) år och vilken elprisutveckling kan man anta för denna relativt korta period. Vad gäller borrhålslängd och isolertjocklek i väggar har vi däremot en betydligt längre "nyttoperiod" att räkna på.

Att en värmepump som är 40-50% större (dvs täcker upp emot 100% av max värmeeffektbehov) bara skulle kosta ca 4000 kr mer ställer jag mig frågande till. (Har inget på fötterna gällande detta men ifall jag har fel så har i alla fall jag lärt mig något)

Summa summarum: precis som CarMan säger är det helt och hållet ekonomiska aspekter som avgör hur man på bästa sätt dimensionerar en värmepumpsanläggning. Hur man sen gör dessa ekonomiska beräkningar kan dock variera rätt mycket, MEN alla sätt är rätt utom dom felaktiga ;-)
 
en frånluftsvärmepump har en hålbarhets tid på 10, max 15 år
men en rätt injustarad markvärmepump håler längre ! lätt 15 år & många går ända till 25-30 år.

Så vist ska man vid nybygnation lägga till 30 000:- o få en ytjordvärmepump istället för en frånluftsvärmepump

(än ytjordvärmepump är INTE en TWIN!)
 
Har tyckt att vår förbrukning varit lite hög med 75 kwh/dygn vid 0-gradigt ute, gäller då enplans 130 kvm med golvvärme och IVT 490. Hittade häromdagen ett tips om att ställa värmekurvan på 2.5 och fininställningen på 2, då detta gjorts och vi fortfarande har 20-21 gr. så sjunker direkt förbrukningen till 50 kwh/dygn. Man kan då undra hur en servietekniker från IVT kan säga att värmekurva 4 är fabriksinställt och tycker vi att det är för kallt så ska vi skruva upp den till 4.5. Detta har vi då gjort och men till följd att blixtsymbolen på pannan lyst alldeles för mycket och förbrukningen legat på 75 kwh/dygn inkl.hushållselen.

Tycker ju att en servictekniker från IVT borde kunna dom här bitarna och inte rekommendera inställningar på pumpen som gör att förbrukningen skjuter i höjden.
Fabriksinställning 4 på värmekurvan gäller ju golvvärme i träbjälklag och att då inte ställa pannan på värden som gäller betong som då är avsevärt lägre är ju huvudlöst och orsakar oss massa extra kostnader.


Hittade ett gammalt inlägg som är intressant.
.........................................................................................

Titel: Re: Injustering av golvvärme - inställningar
Postad av LB 06. dec 2003 kl. 16:11
--------------------------------------------------------------------------------
IVT 490, golvvärme 125kvm enplan

Kurva 1,8
Ingen förskjutning eller knäckning

Huset håller då mellan 19-20 grader med termostaterna på max.

Förra vintern:
Kurva 2,2
Ingen förskjutning eller knäckning

Innetemp då 22-23 grader.

Nu har vi även en kamin.

En observation: Spetsvärmen verkar oftast gå in för att värma upp varmvattnet när beredaren töms vid tex en dusch, den går då med 3kw i ca 2 tim.
Vår elförbrukning kommer i år att hamna på 15-16000 kwh.
..........................................................................................................
 
det är ju inte så enkelt att alla som har betångbjälklag ska ha samm kurva.

ju tätare man lagt slangarna i betången, desto lägre kurva kan du välja,
sen så går det åt högre kurva om du har mindre isolering under plattan.
m.m.
 
Tycker man då att när dom installerar pannan i det nybyggda huset tar hänsyn till hur det ser ut, tar fram fakta och ställer in den på ett ungefär och inte på inställning träbjälklag när man har betongsula. Lite kan man ju faktiskt begära av ett proffs eller hur? Dom kan ju inte förvänta sig att alla är insatta i det här.
 
Robban44: betänk att själva uppvärmningsdelen troligen står för en mindre del av dina 75 eller 50 kWh. Tror nog snarare att boven i dramat är varmvatten eller hushållsel och att ändra framledningskurva från 4 till 2,5 knappast förklarar att dygnsmedelförbrukningen sjunkit med 25 kWh.
 
Kör värmekurva 2.3 med finjust. +2.
Firman som justerade in pannan/ventilationen rekommenderade värmekurva 5.5!!! Galet! Blev supervarmt på övervåningen.

Fick tag på en expert på IVT. Han sa: Öppna alla radiatorer till max, justera sedan värmekurvan tills du fått rätt temperatur på övervåningen. Golvslingorna öppnas/stängs ju av rumsgivarna.
Rätt temperatur i hela huset nu.

Innetemp 20-21 grader. 1 1/2-plansvilla 197 kvm varav 30 kvm garage uppvärmt till 12 grader. Nybyggt 2005 Sthlm norrort. IVT490 frånluftsvärmepump, vattenburen golvvärme bottenvåning, vattenradiatorer övervåning.

MVH

RBJ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.