R RL1 skrev:
Se svar längre ner:D
Tack för svar! Det du beskriver att vi ska göra med d svarta vredet t höger har vi hela tiden gjort m det röda vredet högst upp i bild...är. Alltså fel?

Ja det vänstra vredet med skylten är för att fylla systemet och ska bara röras om trycket sjunker under 0,5 bar och det ska inte behövas göras mer än någon gång om inte en läcka finns ute på systemet ( element och rör )

Nej, ni har gjort rätt. Den svarta där nere till höger är säkerhetsventilen för varmvattenberedaren.

Påfyllningen är ventilen till vänster där det hänger en röd skylt. Vrid åt den ordentlig så att den är riktigt stängd.

J jonaserik skrev:
Ja det vänstra vredet med skylten är för att fylla systemet och ska bara röras om trycket sjunker under 0,5 bar och det ska inte behövas göras mer än någon gång om inte en läcka finns ute på systemet ( element och rör )
Ja så långt är jag m:crysmile:men nu när vi flera gånger per dag måste göra tvärtom, tömma fr 2,5 bar till 1 bar...och då har vi gjort det med det röda vredet högst upp, är det rätt? Eller skulle vi ist ha tömt med det svarta vredet snett ovanför svarta lilla plastlådan?
Tack igen för tålmodigt svar...blir galen snart:sweat:

Egentligen ska ni inte behöva tömma någonstans. Den röda säkerhetsventilen öppnar automatiskt och släpper ut lite vatten om trycket blir 2,5 bar.
Den svarta ska ni inte röra.

useless useless skrev:
Nej, ni har gjort rätt. Den svarta där nere till höger är säkerhetsventilen för varmvattenberedaren.

Påfyllningen är ventilen till vänster där det hänger en röd skylt. Vrid åt den ordentlig så att den är riktigt stängd.
Men frågan är vad som är fel eller måste bytas då vi säkert 5-6 gånger per dag måste vrida på det röda vredet längst upp och sänka till 1 bar och då samtidigt tömma en överfylld svarta lilla plastlådan...:thinking::sweat:

Enkelt att se vad som är vad , varmvatten eller värme , se vad som står på vredens platta sida . 1,5 är värme och säkert 9 på varmvatten, den nedre vid burken sitter på samma rör som manometern och är säkert till 100 % värmen

Felet är att det fylls nytt på vatten hela tiden i värmesystemet. Troligen för att påfyllnadsventilen inte är riktigt stängd, eller har det fastnat nåt skräp i den så att den inte stänger riktigt. Börja med att skruva åt den ordentlig.

useless useless skrev:
Egentligen ska ni inte behöva tömma någonstans. Den röda säkerhetsventilen öppnar automatiskt och släpper ut lite vatten om trycket blir 2,5 bar.
Den svarta ska ni inte röra.
Fast problemet är ju att den alltid(10 år) innan röris var här har hållit sig på 1 bar hela tiden utan vi behövt varken fylla på eller tömma...:thinking:

Därom vet ingen vad som hänt med påfyllningsventilen när den vridits , men som sagts tidigare, släpp ut till 1 bar , stäng inkommande vatten över natten och se vad som hänt i morgon bitti

J jonaserik skrev:
den nedre vid burken sitter på samma rör som manometern och är säkert till 100 % värmen
Nej, den är med 100% säkerhet till varmvattenberedaren.
Svartvit bild av ett kopplingsutrymme för varmvattenberedare med märkta komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

useless useless skrev:
Nej, den är med 100% säkerhet till varmvattenberedaren.
[bild]
Såhär ser vår ut... Installation av IVT värmepump i ett trångt utrymme med synliga kopparledningar och en handduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

OK jag ger mig , men det med att se vilken typ som sitter syns på märkningen 1,5 eller 9 bar

J jonaserik skrev:
OK jag ger mig , men det med att se vilken typ som sitter syns på märkningen 1,5 eller 9 bar
Förstår d:)tack för tålamod(y)

R RL1 skrev:
Förstår d:)tack för tålamod(y)
Hur har det gått för dig? Vad var problemet? Jag har samma problem med min.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.