3 432 läst · 17 svar
3k läst
17 svar
IVT 490 - Automatsäkring som ibland utlöser
Vid felsökningen, har jag märkt att det kommer några droppar ur det när trycket överstiger 2,5Bar i systemet. Då tycker jag att den gör sitt!!Onsalakorven skrev:Testa den först. Den har inget med tanken att göra (eller jo, indirekt) utan den släpper ut övertryck i systemet. Den sitter längst upp till vänster och har en röd skruvhatt. Ta plastslangen som kommer ur den och mynnar i spillkoppen, och led den till en flaska eller liknande. Om den fylls så fungerar den eventuellt inte
Jag fick detta trycket när jag aktiverat extra varmvatten funktionen (ex: 1timme).
För att kunna byta den så måste systemet vara i 0 Bar tycker jag, eller?
Rinner det inte vatten ur säkerhetsventilen mot avloppen (ställ en skål under och se om det samlas vatten över tiden) så fins det ingen anledning att pilla med denna eller byta ut denna.
Möjligen - efter riskbedömning - att man spolar ur den kort - dock med risken om detta inte gjorts regelbundet tidigare (typ 6-månadsvis) att man från skräp inne ifrån systemet som gör något kommer mellan tätytorna i käglan och bli otät och det börja droppa av den anledningen - därför säger en del att man inte rör på sådant som redan är gammalt och inte motionerat på väldigt lång tid, om man inte gillar att skaffa sig sysselsättning...
Den andra aspekten att motionera säkerhetsventilen för systemvattnet är att utsläppt vatten måste ersättas med nytt vatten förr eller senare och eftersom det ofta är trycksatt dricksvatten som fylls på när systemvattnets fylls på så får man in syresatt vatten i systemet och det är inte en fördel, inte för mycket av det i allafall...
För det 3' - börja man nå 2.5 bar och säkerhetsventilen börja släppa ut vatten för att man kör extra varmvatten - så börja det luta åt att det är för lite luft i hydropressen för systemvattnet och att den är rätt fullfylld med vatten
- Hydropressens uppgift är att ta hand om volymändringarna som blir som när man begär extra varmvatten - men gör det dåligt om hydropressen för systemvattnet är nära stumfylld med vatten.
---
När det gäller startkonding och trögstartad kompressor - om kondingen bara är inkopplad kort stund (sekunder) under starten (kontrolleras med en tångampere-meter etc. och att strömmen blir noll kort efter starten på strömslingan som är till kompressorns startlindning) - så kan man prova med större värde på startkondingen - typ 25% - 50%, ja kanske tom. 100% större värde är original-kondingen, så ger det i regel betydligt större startmoment på kompressorns rotor och ger säkrare start.
Det kan också vara en arrangemang med en driftkonding och en start-konding - men då bör man hitta 2 motorkondingar med olika värden inne i pumpen och med tångampere-meter för sladden till startlindningen ser först en högre strömvärde just vid starten som sedan blir ett lägre strömvärde som är konstant men högre än 0 Ampere.
---
Det kan tom. vara så att man vågar sig på att parallellkoppla den befintliga startkondingen med utbyteskondingen och se hur det fungerar - men som sagt under förutsättningen det är en konding som kopplas bort kort efter start.
Kompressorn i sig har en klixon - en intern ström och värmekännade automatsäkring inne i kompressorhuset, så den körs inte ihjäl så lätt även om strömmen under den korta starten skulle vara lite större än med enbart med orginal-startkondningen.
Experimenterandet är på egen risk dock.
Möjligen - efter riskbedömning - att man spolar ur den kort - dock med risken om detta inte gjorts regelbundet tidigare (typ 6-månadsvis) att man från skräp inne ifrån systemet som gör något kommer mellan tätytorna i käglan och bli otät och det börja droppa av den anledningen - därför säger en del att man inte rör på sådant som redan är gammalt och inte motionerat på väldigt lång tid, om man inte gillar att skaffa sig sysselsättning...
Den andra aspekten att motionera säkerhetsventilen för systemvattnet är att utsläppt vatten måste ersättas med nytt vatten förr eller senare och eftersom det ofta är trycksatt dricksvatten som fylls på när systemvattnets fylls på så får man in syresatt vatten i systemet och det är inte en fördel, inte för mycket av det i allafall...
För det 3' - börja man nå 2.5 bar och säkerhetsventilen börja släppa ut vatten för att man kör extra varmvatten - så börja det luta åt att det är för lite luft i hydropressen för systemvattnet och att den är rätt fullfylld med vatten
- Hydropressens uppgift är att ta hand om volymändringarna som blir som när man begär extra varmvatten - men gör det dåligt om hydropressen för systemvattnet är nära stumfylld med vatten.
---
När det gäller startkonding och trögstartad kompressor - om kondingen bara är inkopplad kort stund (sekunder) under starten (kontrolleras med en tångampere-meter etc. och att strömmen blir noll kort efter starten på strömslingan som är till kompressorns startlindning) - så kan man prova med större värde på startkondingen - typ 25% - 50%, ja kanske tom. 100% större värde är original-kondingen, så ger det i regel betydligt större startmoment på kompressorns rotor och ger säkrare start.
Det kan också vara en arrangemang med en driftkonding och en start-konding - men då bör man hitta 2 motorkondingar med olika värden inne i pumpen och med tångampere-meter för sladden till startlindningen ser först en högre strömvärde just vid starten som sedan blir ett lägre strömvärde som är konstant men högre än 0 Ampere.
---
Det kan tom. vara så att man vågar sig på att parallellkoppla den befintliga startkondingen med utbyteskondingen och se hur det fungerar - men som sagt under förutsättningen det är en konding som kopplas bort kort efter start.
Kompressorn i sig har en klixon - en intern ström och värmekännade automatsäkring inne i kompressorhuset, så den körs inte ihjäl så lätt även om strömmen under den korta starten skulle vara lite större än med enbart med orginal-startkondningen.
Experimenterandet är på egen risk dock.
Hej,Tkd skrev:
Jag har mätt och undersökt orsaken till felet, till slut kunde jag se att det var själva automatiseringen som orsakade det.
4 veckor i gång nu utan bekymmer, kostade 70 kr. Till alla som blir drabbade av det, det första du gör är att byta automatsäkringen.
Skriv gärna ett kommentar om detta har hjälpt dig också.
Mvh
Redigerat: