Har den bakslagsskydd är första frågan? Om inte så är den farlig bara för det men läs vidare...

Den kuttern är till att börja med lite svår att få stålen att sitta på samt att en sån kutter ger dig en sån kick tillbaka om man har otur så att det går inte att beskriva. Tänk dig själv skillnaden mellan om du får en träbit som går mellan stålen och den fyrkantiga kuttern kontra en rund kutter. Det är inte små krafter vi pratar om här om något går fel och det är därför de är förbjudna då man har anställda. Undantag finns på planhyvlar om man har bakslagsskydd, har din det så kör vidare annars så kan du väl ta min varning lite på allvar? Jag varken skämtar eller har överdriven skräck för något men de sparkar för jäkligt milt sagt. Jag har själv haft en Waco 500 med fyrkantskutter som jag sålde av efter ett tag.

Sen betvivlar jag inte att det finns en del som kan ställa de stålen och hantera en maskin med fyrkantskutter men de allra flesta kan inte det samt att en rundkutter alltid är säkrare oavsett ens kunskaper eller vana.

I korthet så för de allra flesta som inte har _stor_ maskinvana så är det livsfarligt med de kuttrarna och de som tvivlar får mer än gärna kolla med Yrkesinspektionen vad de säger om fyrkantskuttrar.

/Kent

Inser själv att jag får fylla på lite här angående fyrkantskutter och bakslagsskydd...

Bakslagsskyddet är de små kilarna som hänger ner på en planhyvel och som skall hindra ett arbetsstycke från att kastas bak, de måste finnas!!!

Saknar man dessa och kör med en planhyvel med fyrkantskutter så kan det hända att man tar för mycket och får en såpass kraftig smäll tillbaka så att den slår ihjäl en. Det är fakta, den kraften slår ihjäl en om den t ex träffar i huvudet eller liknande. När väl arbetsstycket är igenom den fasen och går via matningen så är faran betydligt mindre då matningen håller emot en del.
Skall man prompt köra med en sådan hyvel så skall man hålla sig ur vägen och ha en planka mellan sig och arbetsstycket då man matar in det.

Sen är det tyvärr som så att även om man kan vissa trix så är risken jäkligt stor att man missar en dag och med lite otur så går det jäkligt illa med just fyrkantskuttrar, därför är de förbjudna och jag får nog hålla med om att de skall vara det med. Sen att det självfallet finns en del som kan använda dem innebär inte att den är säker, det är bara det att en del vet trixen där och kanske känt hur de maskinerna beter sig.

Hoppas detta förklarade lite tydligare vad jag menar?

/Kent

Fyller på ytterligare efter att ha läst ditt inlägg...
Risken med just de bultarna är att om du får ett kast tillbaka så har du även utsatt fem bultar för en otrolig smäll. Den risken finns på en rundkutter med men den är mindre eftersom man kan inte få sådana krafter på stålen där, det är mindre som sticker ut där nämligen. Om stålet flyger ut vill inte jag stå i närheten i alla fall, det är en sak som är säker.

Sen betvivlar jag inte att du eller för den del jag och en del till kan jobba med en sådan maskin men jag varken kan eller vill rekommendera någon en sån maskin för det lär gå åt helvete då. En sån maskin är dels förbjuden yrkesmässigt och är sen bevisat farlig med och om vi säger att 97% här inte kört en sådan någon gång så kanske du förstår mina varningar?

Fyrkantskutter på fräs vägrar jag dock och likaså på en rikt. Plan kan gå men det är som sagt förbjudet på grund av att det skett för många olyckor med sådana under de omständigheter som jag försökt beskiva ovan.

/Kent

Hoppas ingen tar illa upp för ovanstående utläggning men tja, en del maskiner skall man nog helst inte köra med och de är inga fynd heller oavsett pris. Jag har nämligen sett en del rätt gamla maskiner på blocket som nog inte borde säljas alls.

De som löst min hemsida kanske sett att min far var rädd för maskiner då farfar var snickare. Det finns skäl för det för det skedde olyckor förr i tiden. det gör det idag med tyvärr men inte lika ofta.

/Kent

Ta det lugnt med småbitarna bara, de kan lyfta och flyga, plank går som du säger mest sönder i änden om de är långa icg tunga nog. Kolla gärna bultarna till stålen med ibland.

Skyddet till rikten är ingen fara, kolla lite på amerikanska siter på "jointer" och kolla hur deras skydd ser ut. Det är ofta en triangel som svängs undan och det funkar. Sen får du ju utforma det så den inte tar i kuttern och är stabil nog för att ta emot om du slinter. Du bör ha ett hål redan för en äldre form av skydd. Här i Sverige är Suvaskydden standard men ett sånt gör man inte enkelt.

Det enda jobbiga med en stor rikt är att de låter *S* samt att man självfallet inte tar för korta bitar i dem. En gammal trärubank (utan stål) med en kloss i bakre änden är guld som påskjutare för mindre ämnen på rikten. Bara armar (kort ärmat) gäller med förresten oavsett temperatur.  Man vill inte fastna i en rikthyvel, någonsin!

Återigen så skriver jag även för de som inte kanske känner till allt så snälla ta inget personligt.

<edit>Många är lite oroliga för rikt men om man inte tar tunna arbetsstycken eller för korta så är det ofta ingen större fara. En rätt inställd rikthyvel tar inte så mycket och risken för kast är inte så jäkla stor heller där. 600 mm riktbredd lär man inte behöva så ofta så om man kan skjuta över anhållet så man inte har hela kuttern i angrepp så kan det vara ett plus. Kuttern hoppar inte upp och biter en igenom arbetsstycket men självfallet skall man ta det lite lugnt. Börja med 0,25 mm avverkning t ex med grova långa stycken och prova sig fram tills man känner sig säker och sen fortsätta tänka istället för att bara köra på rutin. Och ja, jag vet jag skiljer mig från många för jag formligen älskar en bra rikthyvel, de är underbara maskiner. Fastnar man bara inte eller har för tunna och/elll för korta stycken kan inte så mycket hända där om man har skydden på plats.

/Kent

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.