Ja borde kunna koppla det utan det lilla skåpet på hydropressen om jag förstår de hela rätt? Blir till att försöka testa det i helgen kanske...

E
Ursäkta, jag hade fel, märker jag nu efter att ha kollat kopplingsschemat på hydropressen.

Pumpen har en asynkronmotor, kopplad enfasigt med start- och driftkondensator, men skulle även kunna kopplas in trefasigt om kondensatorerna plockades bort.

Nej, den pumpen som beskrivs i boxen är en enfasmotor, men frågan är om det är den pumpen som sitter där med tanke på ledningen.

Men om jag bara använder tryckbrytaren så kan ja köra på 3 fasen ifrån pumpen o inte koppla in den som sitter på hydropressen?

Det är alltid en fyrledare till en pump i borrhålet oavsett 1-fas eller 3 fas och det inget bra att köra en 1-fas med startkondensator på 3 fas, bara 2 lindningar i den. Vad menar du med att köra 3 fasen och inte koppla in vad då, är inte den boxen/lådan med i spelet då.

Kabeln som kommer upp ur brunnen. Var och hur är den ansluten? Har allt som sitter där varit i drift eller är det utbytta delar och avstannat projekt? Kabeln från pumpen antyder trefas. Kopplingsboxen på hydropressen säger enfas. Men om ingenting är anslutet till kopplingsboxen behöver du inte bry dig om den.

A Avemo skrev:
Kabeln från pumpen antyder trefas. Kopplingsboxen på hydropressen säger enfas. Men om ingenting är anslutet ti/QUOTE]
A Avemo skrev:
Kabeln från pumpen antyder trefas.
Oavsett 1-fas eller 3-fas pump så är det 4-ledare till pumpen, 1 -fas = fas -noll- hjälplindning-jord 3-fas 3 faser och jord , så där kan man missta sig. Det anda är att se hur kabeln är kopplad uppe , i box med kondensator 1-fas utan box 3 -fas och kanske start/stopp över tryckströmbrytaren

Kabel till djuppump ser ut så här
3-led: grön/gul, blå, brun
4-led: grön/gul, brun, svart, grå
Ex. Draka Gummikabel TML-ROUND

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.