Jag har ett borrat hår på fastigheten som pumpen (eller något annat) till en ejektorpump hänger på 36 meters djup. Måste jag ha en ejektorpump med hydrofor och hela den anläggningen där? Eller finns det någon ”enklare” anläggning som man kan använda sig av samma rör i marken som redan är där? Vattnet ska endast vara till trädgården.

Om vatten ytan är längre ner än ca 7m under mark måste man ha ejektorpump eller dränkbar pump. En ejektorpump drivs av ett vattenflöde från en pump som ofta finns i källaren. I dag installeras främst dränkbara pumpar, då finns pumpen nere i hålet.

D Daniel 109 skrev:
Om vatten ytan är längre ner än ca 7m under mark måste man ha ejektorpump eller dränkbar pump. En ejektorpump drivs av ett vattenflöde från en pump som ofta finns i källaren. I dag installeras främst dränkbara pumpar, då finns pumpen nere i hålet.
Okej, vad saknas ifrån detta gamla system. Jag har inte testat något o vet absolut att de är supergammalt de som står i mitt växthus idag. Men tanken är att få vatten igen utan att lägga för mkt pengar. Del av en gammal HydroPress vattningsanläggning med sladdar och rost, placerad i ett växthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt vattensystem med rostig röd tank, elektriska komponenter och blåa rör i ett växthus.
Skapa konto
Gamla rostiga rörkopplingar och sladdar omslutna med svart tejp bland lövförna på marken.
Skapa konto

Du har inte en ejektorpump. Det är en dränkbar pump. Den där murkna gummikabeln behöver bytas. Tryck brytaren ser trött ut. Hur övriga prylar är behöver testas. Tryckbrytaren ser trött ut.

Jaha! Tack. Då saknas egentligen inget utan ska bara ersättas av nya fräscha grejer om ja förstår de rätt? Den hydropressen har man för att pumpen inte ska behöva gå hela tiden alltså?

Mer foton på längre håll med pump och allt. Foto 2 tryckströbrytaren inte inkopplad helt , sockerbitar hänger i luften , var kommer den kabeln ifrån.

Pumpen hänger nere i hålet på 36 meters djup så de drar ja inte upp om ja inte måste
Nej allt är gammalt och är inte inkopplat o har inte varit på dem sista 20 åren, men var mest ute efter vad jag saknade och behöver köpa till. Ska ersätta tryckbrytaren och byta kablarna.

Med lite omtanke och kärlek går det nog att få liv i det. Problemet om pumpen inte använts på 20år så kan den ha oxiderat/kärvat fast och då blir du tvungen antingen du vill eller inta att lyfta upp den. Inget speciellt djup, tänk då dom som sitter på 80 meter, då blir det tungt och skitigt , men bara bita ihop.

Tror du? med hade ju vart underbart! En annan dum fråga, är de 3-fas eller vanlig 240v?
pumpen var uppe för något år sedan och genomgången så den hoppas ja ska funka. Det var dock inte jag som gjorde de, så har ingen koll alls på systemet.

Det är en trefas pump. Kabeln ner är en 5ledare 2,5mm^2

På sidan av hydropressen sitter det någon slags kopplingsbox, vad kan de vara till för? Förorenad kopplingsbox med diagram och text på en hydropress, kablar och insticksplatser synliga.
Skapa konto

Det ser ut att vara en anslutningslåda till pumpen. Om den hör till den pumpen som sitter där nu så tar jag tillbaka det dör om trefaspump. Men det ser inte ut så.

Okej, kan jag se på något sätt om de är 3 fas eller inte?

E
Pumpen i hålet är med all sannolikhet en trefaspump. Kabeln till pumpen är en 4G2,5 och innehåller brun, svart, grå, och gröngul

Stämmer o till tryckbrytaren går den in o samma kabeltyp går ut till den som sitter på sidan av hydropressen men ut från hydropressen går en vanlig kabel med stickpropp ut. Hur funkar de?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.