Vi har haft tv via Boxer och det marksända digitalnätet, alltså med antenn på taket. Vi har haft Boxers baspaket, med tv.kanalerna 1, 2 ,3 osv till TV12, plus fyra valbara kanaler med t ex film. Vi har haft en s k Tv-modul med ett kort som man satt i en slot på tvn:s baksida. Men sedan årsskiftet har Boxer slutat sända i digitala marknätet, och vi har nu bara Svt1, svt2 och Tv4. Jag har förstått att man skulle kunna streama sånt som Netflix, Viaplay mm om man skaffar en router, men hur ska man göra om man vill kunna se kanalerna TV3, TV4, 6, 7, 8, 9, 10 m fl?
Du kan streama alla "vanliga" kanaler på samma sätt som du streamar Netflix.
Har du en internetanslutning att använda?
Kan din TV ha appar (som tex Netflix)?
I såfall kan du enkelt gå över till att använda tv-bolagets playapp istället. För boxer är det Tele2play som är den appen. Tyvärr är den rätt instabil så den är lite stökigt att använda. Alla leverantörer har en så man kan välja vilken leverantör som helst med rätt utbud och pris. Telia, Allente etc.
I såfall kan du enkelt gå över till att använda tv-bolagets playapp istället. För boxer är det Tele2play som är den appen. Tyvärr är den rätt instabil så den är lite stökigt att använda. Alla leverantörer har en så man kan välja vilken leverantör som helst med rätt utbud och pris. Telia, Allente etc.
Vi fick en s k Tv-hub mini, men den skulle anslutas till bredband via fiber. Alltså ett uttag i väggen, vilket vi inte har. Boxer sänder inte längre via digitala marknätet, så hur ska man kunna ta emot det basutbud av kanaler som man tidigare haft? Via G4 kan man väl bara streama film o d?E etompau skrev:
Jag fattar inte mycket av detta.
På datorn kan jag se Netflix, om jag surfar via mobilen. Man delar ut mobilens uppkoppling som "wifi surfzon". Då kan jag streama Netflix utbud. Men jag kan inte se tv3/tv5,6,7-12 på datorn. Alltså det "basutbud" som vi har hemma i lägenheten via kabelnätet.MathiasS skrev:
Du kan streama alla "vanliga" kanaler på samma sätt som du streamar Netflix.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 4 447 inlägg
Måste absolut inte vara en fiber uppkoppling, funkar (oftast) lika bra med mobilt bredband (4G, 5G). Beror lite på mottagningsförhållanden hos er.P perarne123 skrev:Vi fick en s k Tv-hub mini, men den skulle anslutas till bredband via fiber. Alltså ett uttag i väggen, vilket vi inte har. Boxer sänder inte längre via digitala marknätet, så hur ska man kunna ta emot det basutbud av kanaler som man tidigare haft? Via G4 kan man väl bara streama film o d?
Skaffa en mobilrouter med ethernetuttag. https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/4g-router/d-link-dwr-960w-4g-router-ac1200-p65308P perarne123 skrev:
Då kan du ta abonnemangsuppgifterna från Boxer och logga in här: https://www.tele2play.se/ på datorn så kan du se alla kanalerna igen.P perarne123 skrev:
Vill du göra detta på TVn istället så finns det en app för det. Antingen har du en TV som där du kan installera appar (för android) eller så har du en AppleTV (det är en sk mediaspelare som kopplas till TVn) där du installerar apparna eller så kan du ha en Google Chromecast som gör samma sak. Chromecasten kallar Boxer/Tele2 för "Minihub" och de kan också tillhandahålla en sådan.
Så Boxer och Tele2 är alltså samma? Med ett abonnemang från Boxer och en Chromecast ska det fungera? Tyvärr har jag inte en smart-tv och kan nog inte installera appar. Men sen behövs väl en router för att ta emot sändningarna? T ex Comviq har nåt paket mer ett abonnemang där det ingår en router. Jag vill bara veta att det fungerar innan man låser upp sig på ett 24-månaders avtal.MathiasS skrev:
Då kan du ta abonnemangsuppgifterna från Boxer och logga in här: [länk] på datorn så kan du se alla kanalerna igen.
Vill du göra detta på TVn istället så finns det en app för det. Antingen har du en TV som där du kan installera appar (för android) eller så har du en AppleTV (det är en sk mediaspelare som kopplas till TVn) där du installerar apparna eller så kan du ha en Google Chromecast som gör samma sak. Chromecasten kallar Boxer/Tele2 för "Minihub" och de kan också tillhandahålla en sådan.
Jag trodde inte att man kunde se vanliga kanaler genom att streama eller genom play-kanaler. Som t ex i kväll går "Morden i Midsommar" på TV8 kl 23.00. Kan man verkligen streama det?
Du behöver inte Boxer för det, bara en TV som klarar de uppdaterade muxarna/tekniken hos Terecom.Jarlingar skrev:
https://www.teracom.se/privat/tv/
Mobiloperatörernas paket är alltid en dålig affär. Köp en billig router med ethernetanslutning och skaffa ett extra SIM-kort till ditt befintliga telefonabonnemang.P perarne123 skrev:
4G fungerar bra att använda för att titta på TV.P perarne123 skrev:Vi fick en s k Tv-hub mini, men den skulle anslutas till bredband via fiber. Alltså ett uttag i väggen, vilket vi inte har. Boxer sänder inte längre via digitala marknätet, så hur ska man kunna ta emot det basutbud av kanaler som man tidigare haft? Via G4 kan man väl bara streama film o d?
Du behöver en 4G-router och ett abonnemang för internet. Operatören skickar dig ett SIM-kort som du trycker in i routern.
Sedan kan du använda Boxers nya enhet eller om du har en smart-TV och se samma kanaler som du tidigare har gjort.
Tänk på att det förbrukas "data" när du tittar på TV på detta sätt.