Hej alla !

Har en kallförråd på 6.5-7m² som just nu håller jag på att isolera .
Bor i Malmö.

Tills nu har jag satt isolering (glasull isover) på väggarna (90mm) samt på taket (145mm).
Bjälkar på taket har jag byggt själv för att sätta isolering i mellan. Det är kanske lite överdrivet men det har funkat :rofl::p
Se bifogad bilder.

Nästa steg är att sätta plasten och sedan OSB skivor både på väggarna och på taket.

Jag tänker att ha ett oljefyllt element och ha en temp på 10-13 grader under höst/vintern.
Jag ska förvara verktyg, el-verktyg , cyklar , färja ,osv.

Just nu är jag lite fundersam om:

1. När man plastar, ska man plasta taket eller väggarna först? Spelar det nåt roll? Klart ska man täcka skarvarna med tejp.

2. När det gäller golvet.
Ska jag lägga nån sorts isolering på golvet (betongplatta) ?
Är det värt?
Hade tänkt att sätta xps (<-klika på) och sedan en matta ovanpå men är lite kluven för att materialet är typ som skum och därmed ska golvet vara mjuk... Jag vill undvika lägga klinker eller laminat.
Alternativt kan jag bara lägga mattan på golvet .

3. När jag ska sätta upp OSB skivorna jag tänker att lämna en mellanrum mellan osb och golvet på ungefär 20-30mm i fall i vill sätta klinker i framtiden

Tack på förhand
 
  • Interiör av ett isolerat kallförråd med glasull på väggar och tak samt synliga träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett isolerat kallförråd under renovering med synliga glasullsplattor på väggar och takbjälkar, verktyg och byggmaterial syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har du fixat luftspalt mellan isoleringen och ytterklädseln?
Bör även sitta en vindskyddsduk/papp på utsidan isoleringen.
När det gäller plast så hamnar du temperaturmässigt i gränslandet.
Ett bostadsutrymme plastar man så att inte den varma luften inne i huset (med en hel del fukt) skall leta sig in i isoleringen och där kunna ge kondens och i förlängningen mögel.
Utrymmen som kallställs eller har låg temperatur kan råka ut för att det är varmare på utsidan varvid fuktig luft vandrar utifrån och inåt i väggen tills den möter plasten och kondenserar - såna utrymmen brukar man inte plasta.
Jag hade inte plastat i ditt fall med uppvärmning till ca 10 grader.
Runt det här finns massor av åsikter och du kommer att få massa olika förslag - bla att isoleringen borde varit träfiberbaserad och därmed diffusionsöppen...
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Har du fixat luftspalt mellan isoleringen och ytterklädseln?
Bör även sitta en vindskyddsduk/papp på utsidan isoleringen.
När det gäller plast så hamnar du temperaturmässigt i gränslandet.
Ett bostadsutrymme plastar man så att inte den varma luften inne i huset (med en hel del fukt) skall leta sig in i isoleringen och där kunna ge kondens och i förlängningen mögel.
Utrymmen som kallställs eller har låg temperatur kan råka ut för att det är varmare på utsidan varvid fuktig luft vandrar utifrån och inåt i väggen tills den möter plasten och kondenserar - såna utrymmen brukar man inte plasta.
Jag hade inte plastat i ditt fall med uppvärmning till ca 10 grader.
Runt det här finns massor av åsikter och du kommer att få massa olika förslag - bla att isoleringen borde varit träfiberbaserad och därmed diffusionsöppen...
Tak för svaret!
Luftspalt fanns från början både på väggarna samt på taket.
Takpapp och vindpapp finns också (y)

När det gäller plasten, vilken temperatur är det lämpligast att ha i rummet?

I fall jag inte plasta, och inte sätta värme heller vad skulle jag förvänta mig för temperaturskillnader in och ut?

Vad tycker du om golv isolering ?
 
Vi har ingen plast (förutom i entren) på vår sommarstuga - den kallställs inte helt men på vintern håller vi 8-10 grader.
Inga problem med fukt, men då har vi bra ventilation.
Som sagt det finns lika många åsikter om det här som det finns byggare.
Men min pappas kompis som var snickare av den gamla skolan var noga med att det inte skulle vara plast om man inte värmde upp till boendetemperatur.
Det är ett förråd vi pratar om...
Jag hade satt OSB-skivor på väggarna (utan plast) för att kunna sätta upp hyllor o annat utan att behöva plugga.
Sen kan du sätta gips utanpå OSB'n om du vill ha släta väggar.
Så har jag gjort i två Friggebodar som jag byggt.
Vindskyddspapp, isolering, INGEN plast och sedan OSB och gips i den ena och spånskiva i den andra (var några år sedan den byggdes).
Den ena friggeboden kallställs (den äldsta) men den andra är uppvärmd till ca 8-10 grader på vintern.
Båda används som gästrum/förråd.
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Vi har ingen plast (förutom i entren) på vår sommarstuga - den kallställs inte helt men på vintern håller vi 8-10 grader.
Inga problem med fukt, men då har vi bra ventilation.
Som sagt det finns lika många åsikter om det här som det finns byggare.
Men min pappas kompis som var snickare av den gamla skolan var noga med att det inte skulle vara plast om man inte värmde upp till boendetemperatur.
Det är ett förråd vi pratar om...
Jag hade satt OSB-skivor på väggarna (utan plast) för att kunna sätta upp hyllor o annat utan att behöva plugga.
Sen kan du sätta gips utanpå OSB'n om du vill ha släta väggar.
Så har jag gjort i två Friggebodar som jag byggt.
Vindskyddspapp, isolering, INGEN plast och sedan OSB och gips i den ena och spånskiva i den andra (var några år sedan den byggdes).
Den ena friggeboden kallställs (den äldsta) men den andra är uppvärmd till ca 8-10 grader på vintern.
Båda används som gästrum/förråd.
Är det inte farligt att värma upp utan plast?
Och om det inte finns värme, hur blir man av med fukten som ska komma i från t.ex. golvet?
 
Det blev utan plast till slut.
Men nu har jag en annan fundering kring ventilation och fuktighet.

Fuktighet i förrådet är högre än den jag önskar.
Just nu det ligger på 71% och tempen är 15° och even när det är varmare ,den är fortfarande för högt jämfört med mina önskemål.
Temperaturen utomhus ligger på ~15° och fuktighet ~80%

Liften cirkulerar genom förrådet med en ventil på back sidan (längst ner) och en på fram sida (längst upp), men det kanske inte är tillräckligt?
 
  • Skärmavbild från mobilapp visar temperatur och fuktighetsloggar med grafer över tid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av temperatur- och fuktighetsnivåer som visar fluktuerande grafer, med hög fuktighet i ett förråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade minst haft plast i taket så inte varm uppvärmd luft möter kallt yttertak = kondens = mögel på vinden
 
davveno1 davveno1 skrev:
Jag hade minst haft plast i taket så inte varm uppvärmd luft möter kallt yttertak = kondens = mögel på vinden
Frågade snickaren och han föreslog att det inte behövs om.man inte vill ha 20°+ grader i förrådet vilket jag inte vill. Jag behöver typ 10°+

Nu förrådet är byggd utan plast och det kan inte ändras :p
Det som är konstigt just nu, är att fuktighet i förrådet är nästa lika mycket som utomhus dvs 70% i och 80% utomhus

Hur löser man det då?
 
Det undrar jag med. Jag har ett garage som jag har plastat (enligt alla beskrivningar jag läste skulle man göra det, först efteråt har jag förstått att det inte är självklart), uppvärmt till ca 17 grader men luftfuktigheten ligger runt 70 %. Har provat att höja värmen, men det verkar inte påverka.
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
M Malsike skrev:
Det undrar jag med. Jag har ett garage som jag har plastat (enligt alla beskrivningar jag läste skulle man göra det, först efteråt har jag förstått att det inte är självklart), uppvärmt till ca 17 grader men luftfuktigheten ligger runt 70 %. Har provat att höja värmen, men det verkar inte påverka.
Varm luft kan binda mer fukt än kall, så att bara höja värmen hjälper nog inte.
En lösning om man absolut vill sänka luftfuktigheten är ju att ställa in en avfuktare - men då behöver ju samtidigt ventilationen stängas för att förhindra ny fuktig luft att komma in...
 
Nä, okej. Det jag hade fått för mig var att den relativa luftfuktigheten sjunker om man höjer temperaturen.
 
M Malsike skrev:
Nä, okej. Det jag hade fått för mig var att den relativa luftfuktigheten sjunker om man höjer temperaturen.
Ja, det är helt korrekt. @doubleH har fel här. Att höja värmen hjälper. Dock lurar man sig lite för så fort luftfuktigheten sjunker så börjar allt organiskt att torka och därmed avsätta fukt till luften. Det är alltså en tröghet i systemet som gör att det tar tid innan man ser effekt av att höja värmen. Dessutom måste fukten som torkar ut vädras ut på något sätt (genom ventilation förslagsvis) annars sjunker aldrig RH.

Man får aldrig lägre absolut luftfuktighet inomhus än utomhus (absolut fuktighet = daggpunkt) om man inte använder en avfuktare då. Däremot sjunker den relativa fuktigheten om än med en viss tröghet som jag förklarade ovan.

En bra länk är www.dpcalc.org för att omvandla mellan olika temperaturer och relativa/absoluta fuktigheter.
 
  • Gilla
Patepitten och 1 till
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Varm luft kan binda mer fukt än kall, så att bara höja värmen hjälper nog inte.
En lösning om man absolut vill sänka luftfuktigheten är ju att ställa in en avfuktare - men då behöver ju samtidigt ventilationen stängas för att förhindra ny fuktig luft att komma in...
En avfuktare är nåt som jag vill undvika . Det är inte lönt för min del.
Jag har lagt en hemmagjord torrboll i förrådet samt stängd ventilationen med plast för en vecka sedan.
Skillnaden är inte stort men jag kommer att testa några veckor till trotts att jag tror att fuktighet kommer inte att sänkas till den önskade nivå (max ~60%).

Jag ska testa att lägga ett par mindre torrbollar till samt att stänga ventilerna med isolering och sedan plasta hållen för tillfälligt och kolla om det blir bättre.

Men min fråga är varför är det så lite skillnad i både temperaturen och fuktighet om man jämföra utom- och inomhus?
Borde det inte vara längre? Alltså mindre fukt samt högre temp I förrådet.
 
V vectrex skrev:
Ja, det är helt korrekt. @doubleH har fel här. Att höja värmen hjälper. Dock lurar man sig lite för så fort luftfuktigheten sjunker så börjar allt organiskt att torka och därmed avsätta fukt till luften. Det är alltså en tröghet i systemet som gör att det tar tid innan man ser effekt av att höja värmen. Dessutom måste fukten som torkar ut vädras ut på något sätt (genom ventilation förslagsvis) annars sjunker aldrig RH.

Man får aldrig lägre absolut luftfuktighet inomhus än utomhus (absolut fuktighet = daggpunkt) om man inte använder en avfuktare då. Däremot sjunker den relativa fuktigheten om än med en viss tröghet som jag förklarade ovan.

En bra länk är www.dpcalc.org för att omvandla mellan olika temperaturer och relativa/absoluta fuktigheter.
Men helt praktiskt kan man inte ha mindre fuktighet i förrådet på nåt sätt utan att ha en avfuktare?

Jag undrar mig vad är meningen med att isolera om man har lika fukt i som utomhus
 
V vectrex skrev:
Ja, det är helt korrekt. @doubleH har fel här.
Nja, att varm luft kan binda mer vattenånga än kall är INTE fel.
"Varm luft har förmågan att innehålla betydligt mer vattenånga än kallare luft"
https://energy.extweb.sp.se/ffi/fukt.asp
Jag nämner inte något om den relativa fuktigheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.