Ja så ser jag det också. Taket har "fri himmel" och kyls ned snabbare i linje med ditt exempel med carport. När yttertaket kyls ned så kyls resten av takkonstruktionen också ned. Fukten i luften fälls ut som rimfrost mot de kallaste ytorna först, vilket man kan se om man klättrar upp vinden en smällkall vinternatt.

Problemet är säkert värre i äldre hus med självdrag där "motorn" för ventilationen tagits bort, dvs man eldar inte i murstocken längre utan värmer upp huset på annat sätt. Därutöver saknas ångspärr. Men splitternya hus kan också få problem, det är därför man laborerar med diffussionsöppna undertak, dvs diffussionsöppen duk istället för spont+papp.
 
hmm, jag får nog ge mig och titta lite på min egen vind :)
 
D
Jag har kallvind i mitt 60 år gamla hus (har två hus, om Consensus nu skulle bi förvirrad av att jag sagt två olika åldrar på huset nu) där vi tagit bort "motorn" (som han uttrycker det) när vi bytt ut oljeeldningen mot fjärrvärme. Vi har aldrig någon rimfrost på insidan av taket och jag är ofta där, eftersom det används som förråd, så jag skulle definitivt ha märkt det.
 
Det låter fint! Förmodligen har du ett värmeläckage till vinden som gör att du får högre temperatur på vinden som gör att möglet håller sig borta. Tilläggsisolera inte!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.