11 147 läst · 28 svar
11k läst
28 svar
Isolera tak på utsidan med cellplast. "Nya frågor!"
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Japp!E Ell_Ess skrev:
Tror till och med att det finns en särskild sorts stenull att använda just runt skorstenar, där de går igenom bjälklag och taksvall.
Och vid första brandsäkerhetsinspektionen fick jag såga bort råsponten runt skorstenen så det blev 50 mm avstånd, som fylldes med rockwool. Det hela täcktes över med plåtar som skorstenstillverkaren tillhandahöll.
Det finns komprimerade stenullsskivor för tak också. Verkar mest användas på låglutande tak, men det skulle man ju kunna bygga ihop något av.
http://www.paroc.se/koncept/paroc-proof-taklamellsystem
http://www.paroc.se/koncept/paroc-proof-taklamellsystem
Medlem
· Stockholm
· 177 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har för lite erfarenhet av dessa moment nedan, så ni får gärna komma med input.
Min tanke är att lägga en diffusöppen duk på råsponten efter konstens alla regler.
Sen skiljer sig min ide mot det vanliga där man lägger på cellplast som skruvas med skruv doppad i klegg.
Eftersom jag är intresserad av betydligt tjockare total mängd cellplast så är min ide är skruva dit fästen med gängstång, och därefter borra cellplasten och hänga på den.
Alltså:
- Duk på råsponten
- Dit med fästen genom duk ner i takstolar med uppstickande m10 gängstänger 250mm. Fästena tätas noga med butylmassa eller liknande.
- På med två 100mm lager cellplast, korslagt, där det förborras hål á 20mm
- Fyll hålrummet mellan gängstång och cellplast med skum (fogskrum eller dyl)
- Tejpa cellplastskarvarna som skydd mot vind.
- På med förborrad ströläkt 120x20 över gängstång och säkra fast med bricka och mutter.
- Skruva/spika bärläkt 45x45 i ströläkt
- På med betongpannor.
Mitt hus är ca 10x10m totalt med sadeltak om 45gr.
Takstolarna har ca 1200mm cc alltså 8st.
Ena sidan av sadeltaket är ca 10x7m.
Om jag bara sätter infästingen i takstolarna och därmed ströläkten cc1200mm och 1st per meter ”på höjden” så får jag det till ca 110st fästpunker.
Detta ger i snitt 1st hål i varje cellplastskiva som är 600x1200x100mm
Jobbigt montage men det för med sig flera fördelar:
- Man kan fästa fast cellplasten provisoriskt under arbetets gång.
- Man kan lossa och renovera vid behov.
- Man vet att varje infästning är tät då genomföringen är inspekterbar vid montage av fästerna
- Mindre antal fästpunkter då m10 gängstång håller mycket bättre än en m5 skruv.
Synpunkter? Jag har aldrig gillat tillvägagångsättet att mosa ner en skruv doppad i klet genom cellplast och inte se vad som händer under, om man träffar en placering på råsponten som är dålig så kan det resultera i läkage, och med så många infästpunkter så är det dömt att misslyckas.
Jag spånar på att höja upp tjockleken till 250-300mm och känner inte att det är hållbart med 450mm skruv.
Produkter som diskuteras: "gängstänger"
Gängstänger
Gängstänger, även kända som ankarstänger, är långa metallstänger med gängade ändar som används för att sammanfoga material eller för fixering i konstruktioner av betong, murverk och trä.
Läs mer
Ett par tre funderingar som poppar upp direkt:
Varje gängstång kan fungera som en värmeledare/kondenspunkt.
Borde det inte vara en duk ovanpå frigoliten för att ta hand om inträngande vatten?
Jag skulle inte lita på tejpade skarvar över tiden.
M10 x 250 i 45° vinkel med ett tungt betongpannetak, och 20 cm eftergivlig frigolit som "stöd"... Hur fungerar det i ur och skur (och stormar), år ut och år in?
Trä rör sig med fukten, och deformeras plastiskt. Bör finnas risk för att inspänningen (ströläkt) inte sitter tight efter ett tag.
Varje gängstång kan fungera som en värmeledare/kondenspunkt.
Borde det inte vara en duk ovanpå frigoliten för att ta hand om inträngande vatten?
Jag skulle inte lita på tejpade skarvar över tiden.
M10 x 250 i 45° vinkel med ett tungt betongpannetak, och 20 cm eftergivlig frigolit som "stöd"... Hur fungerar det i ur och skur (och stormar), år ut och år in?
Trä rör sig med fukten, och deformeras plastiskt. Bör finnas risk för att inspänningen (ströläkt) inte sitter tight efter ett tag.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Nu kanske jag har virrat bort mig, men et par frågor:
Varför 300 mm isolering ovanför råsponten?
Varför inte nöja dig med 100 mm ovanför, och 200 mm under?
Takstolarna är ju ofta 220 mm, så där finns plats att isolera så det räcker.
Som sagt var, varför?
Varför 300 mm isolering ovanför råsponten?
Varför inte nöja dig med 100 mm ovanför, och 200 mm under?
Takstolarna är ju ofta 220 mm, så där finns plats att isolera så det räcker.
Som sagt var, varför?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 849 inlägg
Jag tycker också det låter smartare att ha duken ovanför cellplasten.
Medlem
· Stockholm
· 177 inlägg
Eftersom infästpunkterna går ner i takstolarna och planen är att bara ha 10cm isolering på varje sida om takstolarna så kan man räkna dem som varma, vilket bör då även värma upp infästningarna så mycket att det ej blir kondenutfällning innanför duk i råspont/takstol.Oldboy skrev:Ett par tre funderingar som poppar upp direkt:
Varje gängstång kan fungera som en värmeledare/kondenspunkt.
Borde det inte vara en duk ovanpå frigoliten för att ta hand om inträngande vatten?
Jag skulle inte lita på tejpade skarvar över tiden.
M10 x 250 i 45° vinkel med ett tungt betongpannetak, och 20 cm eftergivlig frigolit som "stöd"... Hur fungerar det i ur och skur (och stormar), år ut och år in?
Trä rör sig med fukten, och deformeras plastiskt. Bör finnas risk för att inspänningen (ströläkt) inte sitter tight efter ett tag.
Det kommer komma till en punkt i konstruktionen där gängstängerna är kalla och det blir ev. kondens, men min tro är att det då är som redan nämnt utanför duk, vilket då inte orsakar problem.
Eftersom den fungerande lösningen använder sig av samma ”teknik” där man spänner fast cellplasten och ströläkten med skruv genom ströläkt igenom cellplast ner till råspont fungerar, så är jag inte orolig.
Men kanske bör man ha deformeringen i åtanke, vilket faktiskt går att åtgärda med att spänna muttrarna ovanifrån, där är grundlösningen med skruv sämre, då tätmassan torkat bör man inte dra ner skruven efter 2år.
Jag har inga problem att ispektera detta varannat år.
Detta för att konstruktionen är helt utan luftspalt, vilket utgör att vid en sådan extrem temperaturskillnad som 50gr (-30 ute och +20 inne) i inredd vind så får det aldrig ske att daggpunkten är innanför duk. Rent krast får aldrig råsponten bli kall, vilket i mitt huvud är en risk när man då har 20cm isolering innanför och 10cm utanför.KnockOnWood skrev:
Om det blir kondensutfällning på råsponten så har den fukten ingenstans att ta vägen. Jag kan inte dem exakta måtten, men generellt så är en helgardering att daggpunkten alltid hamnar minst 1/3 in i konstruktion räknat innefrån.
Vilket utgör att 10cm på insidan om duken och 20cm utanför är utan ”risk” ur fukt/mögelsynpunkt.
Samt högre stå/takhöjd mellan takstolarna, om än bara ca 10cm, men endå.
Jag kan i mitt huvud förstå syftet, dock i sådanafall en lösning med två dukar, en ovanför cellplast och en under, där den undre skyddar huset/konstruktionen, och en övre som ett extra skydd mot väder och vind.Johannes Carlsson skrev:
Dock blir det ”besvärligt” och få dem genomföringarna täta. Dock inbillar jag mig att cellplast klarar av den påfrestningen av väder och vind, den utsätts normalt inte för solljus/väta då takpannorna tar hand om 90% av det.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
OM jag förstått konstruktionen rätt så skall takbjälkarna vara synliga OCH all isolering ligga uppe på råsponten?
Om isf skulle jag nog gjort konstruktionen såhär,
Inifrån
Takstolar
Ångbroms
Masonit beam valfri höjd, spruta in cellulosa eller träfiber,
Efter det steget finns det olika lösningar med luftspalt eller inte, bara att välj,
Främsta anledningen till det är en fundering med hur skruvarna kommer orsaka stora hål i duken när du drar dom igenom cellplast och ner i trä, inte säker på att det kommer bli så men normalt när man skruvar i duk osv är ju att den fastnar och rullar upp sig alternativt blir stora hål, JAG tror iaf så men det är jag
Ps såvitt jag vet finns det cellplast som inte brinner men den ger iaf ifrån sig massa rök! Men har mindre betydelse när det är tak Ds
Om isf skulle jag nog gjort konstruktionen såhär,
Inifrån
Takstolar
Ångbroms
Masonit beam valfri höjd, spruta in cellulosa eller träfiber,
Efter det steget finns det olika lösningar med luftspalt eller inte, bara att välj,
Främsta anledningen till det är en fundering med hur skruvarna kommer orsaka stora hål i duken när du drar dom igenom cellplast och ner i trä, inte säker på att det kommer bli så men normalt när man skruvar i duk osv är ju att den fastnar och rullar upp sig alternativt blir stora hål, JAG tror iaf så men det är jag
Ps såvitt jag vet finns det cellplast som inte brinner men den ger iaf ifrån sig massa rök! Men har mindre betydelse när det är tak Ds
Medlem
· Stockholm
· 177 inlägg
Innan Thermisol (köptes upp?) av bewi pratade jag med tekniker som inte rekommenderade mer än 10cm tilläggs isolering.KnockOnWood skrev:
Just av anledningen att ju mer isolering man har på insidan ju kallare blir råsponten, vilket utgör att man får samma effekt som en traditionell kallvind, om varm fuktig luft träffar den kalla råsponten så blir det kondensutfällning/dagg, därav är en luftspalt så viktig i en sådan konstruktion, även om man har en takduk/membran av ”gortex-typ”.
Med 10cm cellplast ovanpå taket så höjer man temperaturen på råsponten, kanske till den grad att det aldrig kan bli kondensutfällning av 20gr varm innomhus luft.
Sen vet jag att man kanske inte bör tveka på att plasten på insidan gör sitt jobb och håller fukten i boutrymmet, men det låter riskabelt, också eftersom det inte är inspekterbart.
Och ingen skulle få för sig att isolera utan luftspalt mellan takstolar utan yttre isolering.
K Kaboff skrev:OM jag förstått konstruktionen rätt så skall takbjälkarna vara synliga OCH all isolering ligga uppe på råsponten?
Om isf skulle jag nog gjort konstruktionen såhär,
Inifrån
Takstolar
Ångbroms
Masonit beam valfri höjd, spruta in cellulosa eller träfiber,
Efter det steget finns det olika lösningar med luftspalt eller inte, bara att välj,
Främsta anledningen till det är en fundering med hur skruvarna kommer orsaka stora hål i duken när du drar dom igenom cellplast och ner i trä, inte säker på att det kommer bli så men normalt när man skruvar i duk osv är ju att den fastnar och rullar upp sig alternativt blir stora hål, JAG tror iaf så men det är jag
Ps såvitt jag vet finns det cellplast som inte brinner men den ger iaf ifrån sig massa rök! Men har mindre betydelse när det är tak Ds
Grundlösning är precis som du säger att lägga cellplasten, sen skruva långa skruv igenom, med allt vad det innebär.
Jag hade dock tänkt montera gängstångar innan jag lägger cellplasten, på detta sett kan jag då se till att alla genomföringar är utan missöden, innan jag täcker allt med cellplast.
Alltså innefrån räknat (mellan takstolar)
Gips
Gles 28mm
Ångbroms
95mm miniralull lambda 37
Råspont
Diffusöppen duk ”gortex”
20cm cellplast (två lager 10cm ej spontad)
Ströläkt 120x20
Bärläkt 45x45
Betongpannor
Ångbromsen täcker takstolarna tight och kläs sedan in med virke eller gips, jag har tyvärr ingen möjlighet att få in ångbromsen bakom takstolarna.
Det stämmer säkert svårt å räkna påKnockOnWood skrev:
Hur blev det Patrik nyfiken!
Produkter som diskuteras i tråden