4 169 läst · 41 svar
4k läst
41 svar
isolera spånsugsrör
mm...det är ju väldigt onödigt att begränsa effekten med ett för litet returrör. Inne i maskinen (spånsugen) är dock utblåsröret 150mm eller dylikt, det var litet åtminstone. Kan kanske bygga om det.pär h skrev:
funderar lite på att ha 200mm returrör och leda både retur från dammsugare och spånsug i det.
Det skulle absolut kunna vara ett alternativ om kondensen hamnar i snickeriet, måste erkänna att jag inte riktigt fattar hur sådant funkar. Är dock lite orolig för att en avfuktare gör luften för torr - vill gärna eftersträva samma förhållanden som alsterna skall vistas i när de är klara.mycke_nu skrev:
Varför ska du ha rör för returen? Kan du inte bara bygga din kanal, säg 500x500 yttermått, isolera med 100mm isolering på insidan, dra 160mm spirot för spånsugen och 50mm plaströr till dammsugaren. Lämna sedan öppet i båda ändarna av din kanal och låt spånsug, respektive dammsugare blåsa ut sin luft i boden. Kanalen löser sedan returluftsproblemet galant.
PH:s modell låter smart. Jag skulle vilja slå ett slag för cellplastisolering i det här fallet, eftersom du vid ullisolering riskerar fuktutfällning inne i isoleringen. Köp inte tjockare cellplastisolering än du kan bearbeta i dina maskiner. Jag skulle i ditt läge köra med två lager 50 mm cellplast och lägga hörnen omlott.
Med returluften fritt i kanalen tror jag inte att det blir några problem med kondens under drift. Även om det i början blir en viss utfällning av fukt så är säkert luftgenomströmmningen vara så stor att det sedan hålls varmt och torrt.
Nackdelen med en helt öppen kanal är att man får värmeförlust från snickeriet till spånboden, men det kanske kan ordnas med någon form av spjäll eller ventil.
Nackdelen med en helt öppen kanal är att man får värmeförlust från snickeriet till spånboden, men det kanske kan ordnas med någon form av spjäll eller ventil.
Boden är ju som sagt inte oisolerad och värms dessutom upp ytterligare av maskineriet när detta är igång. När sugarna inte är igång lär det inte röra sig några större mängder luft mellan boden och snickeriet då det rör sig om en trång passage utan någon till/från-luft i boden. Dock nämner Daniel ventilation i boden. I mina ögon borde boden vara oventilerad om man har en öppen kanal mellan boden och snickeriet.
Lite update:
Har byggt en kanal mellan bod och snickeri, i den går rör för spånsug och dammsugare. Returluften till snickeriet går fritt i kanalen (ej i rör). Har inte haft några kondensproblem alls. Har ett el-element med termostat i boden, men det behöver sällan arbeta, spånsug och dammsugare värmer upp rätt bra. Boden är oventilerad, vilket verkar funka toppen. Luften som spånsugen suger ut från snickeriet trycks tillbaka (renad) in i snickeriet via kanalen.
Har byggt en kanal mellan bod och snickeri, i den går rör för spånsug och dammsugare. Returluften till snickeriet går fritt i kanalen (ej i rör). Har inte haft några kondensproblem alls. Har ett el-element med termostat i boden, men det behöver sällan arbeta, spånsug och dammsugare värmer upp rätt bra. Boden är oventilerad, vilket verkar funka toppen. Luften som spånsugen suger ut från snickeriet trycks tillbaka (renad) in i snickeriet via kanalen.
Liknande trådar
-
Hur isolera garagetak utan luftspalt?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Isolera direkt på fasaden
Byggmaterial & Byggteknik -
Isolera oinredd övervåning på Älvsbyhus med polyuretan-isolering.
Isolering -
LK isolerad pex - Eskilstuna
Säljes, Uthyres & Skänkes -
Hur isolera pumprum under hus?
Isolering