2 304 läst · 25 svar
2k läst
25 svar
Isolera nya garaget men virket är för fuktigt
Vitt ludd hittade jag endast på 3 ställen. Samtliga skador på reglarna/kåda.RoTe skrev:
Det är de svarta prickarna lite varstans som gjort mig orolig.
Isoleringen av taket görs mellan takstolarnas vågräta armar. Ovan är det kallvind ventilerad via takfot.
Min oro var om jag isolerar taket när takstolarna ännu är typ 20% (även om det är öppet uppåt).
Dom där svarta prickarna har varenda jäkla kåk i hela Sverige.W Wannabe-snickarn skrev:Vitt ludd hittade jag endast på 3 ställen. Samtliga skador på reglarna/kåda.
Det är de svarta prickarna lite varstans som gjort mig orolig.
Isoleringen av taket görs mellan takstolarnas vågräta armar. Ovan är det kallvind ventilerad via takfot.
Min oro var om jag isolerar taket när takstolarna ännu är typ 20% (även om det är öppet uppåt).
Update for den intresserade och någon annan med liknande situation. 
Täppte igen ventiler och takfotspalterna med byggplast.
Element på 1250W samt Woods S38FW som inhandlades idag och nu varit på ~ 10h. Tömde nyss ungefär 3-4 liter.
Startade på 3gr och 96% RH.
Återkommer senare.
Täppte igen ventiler och takfotspalterna med byggplast.
Element på 1250W samt Woods S38FW som inhandlades idag och nu varit på ~ 10h. Tömde nyss ungefär 3-4 liter.
Startade på 3gr och 96% RH.
Återkommer senare.
Uppdatering och nya frågor.
Efter en vecka. Håller ungefär 7-11gr och RF på cirka 78-82%. Mesta trät har torkat upp ok och kommit ner under 18 på de absolut flesta ställen. Satte ångspärr i taket igår och 250mm isolering. Så nu kör avfuktaren och element endast nere i själva garagedelen.
Väggarna ännu inte isolerade. Nu till mina frågor.
1. Som synes på bilden blir det vissa dagar (men tycker dem försvinner emellan) fläckar längst ner på vissa utegipsskivor. Är det endast kondens?
Hindrar det från att isolera väggarna nu? Eller är det endast pga att de inte är isolerade?
2. Syllen är främst torr (under 18) men i vissa fack är mäter den yttersta centimetern närmast utegipset 20, 22 och i ett hörn 27%. Endast yttersta cm.
Skall jag vänta längre med att isolera väggarna eller hur bör jag göra?
Tack.
Efter en vecka. Håller ungefär 7-11gr och RF på cirka 78-82%. Mesta trät har torkat upp ok och kommit ner under 18 på de absolut flesta ställen. Satte ångspärr i taket igår och 250mm isolering. Så nu kör avfuktaren och element endast nere i själva garagedelen.
1. Som synes på bilden blir det vissa dagar (men tycker dem försvinner emellan) fläckar längst ner på vissa utegipsskivor. Är det endast kondens?
Hindrar det från att isolera väggarna nu? Eller är det endast pga att de inte är isolerade?
2. Syllen är främst torr (under 18) men i vissa fack är mäter den yttersta centimetern närmast utegipset 20, 22 och i ett hörn 27%. Endast yttersta cm.
Tack.
Den där lilla fukten du har är inget problem för att gå vidare med isolering av väggar .W Wannabe-snickarn skrev:Uppdatering och nya frågor.
Tack.
Vilken duk skall du använda efter isoleringen , ångspärr eller ångbroms ?
Ett tips är att ställa luftavfuktaren i ngt hörn och isolera efter ngr timmar , testa även med en fläkt .
Redigerat:
Tack.Tomture61 skrev:
Ångbroms SD4 tror jag det var. Beijer RAW. Satt samma i taket.
Skulle aldrig bygga in fukt i väggar eller tak. Blöt isolering torkar aldrig ut om den byggs in. Den fortsätter att mögla tillsammans med fuktigt trä blir det "sjuka hus". Sen kommer röta och träet ruttnar. Dagens fortvuxna dåliga virke suger fort vatten. Lufttorka med fläkt och vänta tills der är torrt.
Det torkade ur finfint. Lämnade sista 20-30cm ytterligare en vecka innan det isolerades också. Grym avfuktare den där Woodsen 👍
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Populärt i forumet
-
Vad göra med ett nytt garagegolv i betong?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
30 kvm gäststuga med plintgrund- Isolera med XPS?
Bygga "garage" i större förråd
Hur stora plintar till carport med förråd
Guide för beräkig av u-värde?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus