KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Vårt första hus, som vi köpte 1975 och sålde 23 år senare, var en gammal fiskarstuga i Göteborgs södra skärgård, på Asperö.
Det hade en tid varit affär, och senare fritidsbostad och frisersalong.
Cirka 65 kvm bottenyta och två plan, och elförbrukningen var ungefär 22.000 kWh/år.
Så efter några år tog vi ner Sidiplattorna på ytterväggarna, satte upp 80 mm spontad cellplast, och utanpå det spik/skruvläkt och 22 mm panel med kubbläkt.
Elförbrukningen sjönk till hälften!
Bättre isolering och förmodligen mindre tjyvdrag genom de gamla timmer- och plankväggarna.
Se där, ca 60m2 i bottenplan :)
Tyvärr byggt sent 1600 tal, korsvirke och byggnadsminne. Men har isolerat mot tak och fixat en del tjuvblås. Nu handlar det om att konvertera tillbaka från direktverkande till vattenburen igen och köra pump av ngt slag...
 
Är den inringade siffran aktuell förbrukning det specifika året? Jag får inte ihop siffrorna.
Skärmbild av energianvändningsformulär med inringad siffra 19830 kWh/år markerad för debatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Aktuell förbrukning framgår inte. Om jag uppfattar allt rätt så är den beräknade medelårsförbrukningen för fastigheten ca 11 000 kWh. Sen multiplicerar man det med 1,8 (eftersom det är straffbar elvärme) och för fram husets fiktiva energiprestanda på 19 000 kWh.
 
  • Gilla
Putz och 1 till
  • Laddar…
Tomture61
Bor i ett hus med 2 pl , 161 kvm , byggt 2008 ( Trivselhus )
Vi bor 4 st i huset , 2 vuxna och 2 ungdomar .
Har 23-24 gr inomhus på vintern .

Grunden är betongplatta 150 mm ( pålad ) med golvvärme , 250 mm cellplast under .
Väggar har 240 mm glasull , vinden 500 mm , cellplast - glasullsskivor - lösull .

Uppvärmningen sker med en FLVP IVT 490 , LLVP och en täljstenskamin på 600 kg
Har även ett garage på 35 kvm som värms med en LLVP till 18-20 gr .

Total elkonsumtion 2020 var 12472 kwh .
Räknar jag bort varmvatten för dusch mm. + belysning + kyl/frys osv.
Hur jag räknade fram detta . Total elförbrukning minus medelvärdet av elförbrukning i Jun - Sep (x 12 månader)
Då får jag fram att uppvärmningen konsumerar 5700 kwh / år .



:):):)
 
Intressant artikel som jag tycks ha missat.
Har hittat lite material från Harrysson som delvis har ögnats igenom. Det är ju som sagt lite uppseendeväckande kommentarer han gör så det måste såklart undersökas närmare. Han har varit aktiv sedan 80-t med publicerade artiklar, både populärvetenskapliga och akademiska. Han är ju ändå professor.

En hel del material baseras på undersökningar av byggstandarder från 80-t, men han har kontinuerligt genom åren följt upp med nya undersökningar så hans påståenden är tämligen väl underbyggda, och sannolikt valida även i dagens byggande 2021. De var det i vart fall fram till 2011, och inget revolutionerande har hänt i byggbranschen de senaste 10 åren map detta enl vad jag noterat.

De tre största faktorerna som påverkar ett hus energiförbrukning (i fallande skala) är*:
  • Boendevanor, dvs mänskligt beteende
  • Utförande, dvs hantverkets noggrannhet
  • Val av teknisk lösning, dvs uppvärmningssystem, värmedistribution och ventilation
(* C Harrysson, 2011; Bygg & teknik 2/14.)

Harrysson har naturligtvis massor mer detaljer av detta, men nu är det läggdags för mig. :sleep:
 
  • Gilla
Peitursnur
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Bor i ett hus med 2 pl , 161 kvm , byggt 2008 ( Trivselhus )
Vi bor 4 st i huset , 2 vuxna och 2 ungdomar .
Har 23-24 gr inomhus på vintern .

Grunden är betongplatta 150 mm ( pålad ) med golvvärme , 250 mm cellplast under .
Väggar har 240 mm glasull , vinden 500 mm , cellplast - glasullsskivor - lösull .

Uppvärmningen sker med en FLVP IVT 490 , LLVP och en täljstenskamin på 600 kg
Har även ett garage på 35 kvm som värms med en LLVP till 18-20 gr .

Total elkonsumtion 2020 var 12472 kwh .
Räknar jag bort varmvatten för dusch mm. + belysning + kyl/frys osv.
Hur jag räknade fram detta . Total elförbrukning minus medelvärdet av elförbrukning i Jun - Sep (x 12 månader)
Då får jag fram att uppvärmningen konsumerar 5700 kwh / år .



:):):)
Hmm, har skrämmande lika förutsättningar som er förutom att vi har en enplansvilla i Stockholmsområdet och vi gör av med nästan det dubbla... :(

Trivselhus, 1 pl, 163 kvm, byggt 2008
4 st i huset, 2 vuxna och 2 ungdomar
Har 20-22 gr inomhus på vintern

Grunden är betongplatta (pålad) med golvvärme, ? mm cellplast under
Väggar har 240 mm glasull, halva vinden 450 mm lösull, andra halvan glasull (måste kolla tjockleken)

Uppvärmning med en FLVP ComfortZone CE50 (5 kW), myseldning i (lättbetong)kamin
Har även ett förråd på 12 kvm som värms med direktverkande el till ca 10 gr

Total elkonsumtion 2020 var 22 485 kWh.


:confused::confused::confused:
 
  • Wow
Tomture61
  • Laddar…
Ja, där ser man. Till synes exakt enl prof Harryssons undersökningar.
Förmodligen är det skillnader mellan era två hus/hushåll på alla 3 punkter enl mitt tidigare inlägg #35.
Förrådet bör inte dra mer än 1000 - 1500 kWh/år.
 
zno zno skrev:
Hmm, har skrämmande lika förutsättningar som er förutom att vi har en enplansvilla i Stockholmsområdet och vi gör av med nästan det dubbla... :(

Trivselhus, 1 pl, 163 kvm, byggt 2008
4 st i huset, 2 vuxna och 2 ungdomar
Har 20-22 gr inomhus på vintern

Grunden är betongplatta (pålad) med golvvärme, ? mm cellplast under
Väggar har 240 mm glasull, halva vinden 450 mm lösull, andra halvan glasull (måste kolla tjockleken)

Uppvärmning med en FLVP ComfortZone CE50 (5 kW), myseldning i (lättbetong)kamin
Har även ett förråd på 12 kvm som värms med direktverkande el till ca 10 gr

Total elkonsumtion 2020 var 22 485 kWh.


:confused::confused::confused:

Det är ungefär samma konsumtion som vi har.
Barnfamilj (2 barn) hus från 1945 med elpatron och radiatorer. 80 kvm källare och 80 kvm entréplan så 160kvm tot. Men källaren är bara biyta så den håller ett par grader under entréplan. Ligger i sthlm.
 
Tomture61
Oldboy Oldboy skrev:
Ja, där ser man. Till synes exakt enl prof Harryssons undersökningar.
Förmodligen är det skillnader mellan era två hus/hushåll på alla 3 punkter enl mitt tidigare inlägg #35.
Förrådet bör inte dra mer än 1000 - 1500 kWh/år.
Har byggt ca halva huset själv , dvs. isolerat / diff.plastat övervåningen själv (noggrant)
Plus har för tillfället ingen uppvärmning på ö.våningen , mer är värmen från LLVP :en som sitter i trappen till ö.våningen .
Som idag tex när det är -4 gr ute har jag på nedre plan + 25 (eldat i kaminen) + 18 gr på ö.våningen +16 gr i vårt sovrum på ö.våningen (stängd dörr till ö.plan)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.