M MissCookieMonster skrev:
Tar hellre lite för lite, än att få fuktproblem. Frågan är HUR man beräknar detta…:thinking:
Hej ock välkommen till vårt forum.
Glöm ej att redovisa ditt projekt allt eftersom, gärna med bilder. Det brukar resultera i glada tillrop och emojis och får en att ta sig an andra projekt som man aldrig skulle skulle tro sig till annars. (y)

Om jag förstår dina bilder rätt så ligger den huvudsakliga isoleringen mellan takstolarna, så de utslängda skivorna är bara skräpbitar som blivit över. och övervåningens isolering skulle kunna vara i kattvindens vägg, beroende på hur tjock den är. Är väggen 10 cm är det bara reglar och gips och för lite isolering, men är den 20 cm tjock finns det isolering. Det är sällan fel att bättra på isoleringen, men om huset känns kallt kan det bero på andra saker,

Sisådär ja, nu har jag varit på Bauhaus och proppat hela bilen full med träullsplattor (á 4,5 cm) från Hunton! :cool: De rekommenderade också att jag börjar med att isolera mot innerväggen och strunta i golvet i första skedet.

Själva innerväggen är inte tjock alls, men ser att det finns lite glasfiberull under ca 2mm tjocka masonitskivor.

Planen är nu att klistra fast träullsplattorna mot masoniten, vad tror ni om det? Trälim, funkar det, eller…?

Får se om 4,5 cm är för tunnt, men jag vill inte riskera fuktproblem!

Lyckades faktiskt få igång en gamml vedeldad panna (en riktig dinosaurie ) ute i garaget igår, så nu ska här sparas el!! :D

• Bil fylld med förpackade träullsplattor från Hunton, redo för isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Har man 45mm reglar med cc60 så kan man sätta spik/skruv i regeln som håller fast skivorna.
( man spikar / skruvar alltså inte genom isoleringen utan parallellt med väggen in i regeln )

Hur man gör utan reglar... bra fråga.
Det borde ju gå med lim... men skulle man i framtiden vilja ta ned/göra om blir det ju svårare/jobbigare.

man skulle kanske kunna sätta några spikar mellan isoleringsskivorna och dra najtråd / tunn ståltråd utanpå isoleringen mellan spikarna.
om man inte testar att limma.

Intressant. Det borde finnas nån bra lösning som nån kan delge tycker jag

M MrDizzy skrev:
Har man 45mm reglar med cc60 så kan man sätta spik/skruv i regeln som håller fast skivorna.
( man spikar / skruvar alltså inte genom isoleringen utan parallellt med väggen in i regeln )

Det borde ju gå med lim... men skulle man i framtiden vilja ta ned/göra om blir det ju svårare/jobbigare.

man skulle kanske kunna sätta några spikar mellan isoleringsskivorna och dra najtråd / tunn ståltråd utanpå isoleringen mellan spikarna.

Bra tips, tack Mr Dizzy! Det är väl inte osannolikt att jag kommer vilja ta ned dem om man vill ändra något framöver. Gillar idén med någon form av tråd som bara spänner över och håller fast skivorna. Ska gå in på K-bygg imorgon (det enda som finns här ute i busken där jag bor) och kolla vad de har. Borde ju funka med nylon-/fiskelina också!

Ska krypa in en sväng nu på vinden och kolla mer noggrant hur det ser ut, samt mäta lite! Återkommer! :geek:

Miss CookieMonster

M MrDizzy skrev:

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Blanda inte isoleringsmaterial. När du förbättrar isoleringen blir vinden kallare. Varm fuktig luft från under våningen kommer upp och kondenserar till vätska om du inte har tät ångspärr, och stannar kvar i gullfibern - som ju inte transporterar bort fukt. Om du ändå bestämt dig för hygroskopiska material - träfiber, cellulosa - så släng ut gullfibern först.

• Gilla
Beemaster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.