Ska du bara ha 8-10 grader ska du inte ha tätt. Speciellt inte plast. Detta då det kommer tillfällen då det är varmare ute än inne och då vill du att materialet ska kunna andas.

Däremot vill du såklart ha vindtätt och där kör du med vindpapp eller andra lämpliga material :)

Golvet skulle jag bara regla upp.

Råspont längst ner.
Sen papp.
Sen isolering
Sen golvspån över.

Naturligtvis kan du passa på gräva ur lite mer så det är helt oorganiskt förutom jord under. :)

Jag skulle bara kört vanlig isolering.

• Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Hur menar du med att regla upp golvet? Jag skulle gärna behålla befintliga golvbjälkar och golvbrädor, tycker du det är en dålig idé?

Med vanlig isolering antar jag att du menar mineralull? Jag har tänkt köra det i väggar och på taket, menar du att det även funkar i golvet?

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Hur menar du med att regla upp golvet? Jag skulle gärna behålla befintliga golvbjälkar och golvbrädor, tycker du det är en dålig idé?

Med vanlig isolering antar jag att du menar mineralull? Jag har tänkt köra det i väggar och på taket, menar du att det även funkar i golvet?
Fördel att regla upp med iaf cc60 (rekommenderar cc40). Du kan använda befintliga reglar och skruva kompletterande i dem.

Jag skulle göra det ordentligt då du kommer få en rätt stor skillnad i värmeisolering om du itne slarvar :)

Mineralull fungerar även i golv utan probblem.

Edit: Du kan lägga de sparade golvplankorna ovanpå det nya golvet om du vill ha lite rustikt utseende :)

• Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
Jag kanske får ge upp idén att återanvända golvet, golvet och golvbjälkarna har satt sig något efter drygt 100 år och de passar nu endast tillsammans som ett pussel (inget är rakt). Att lägga det befintliga golvet på golvspån kommer nog bli svårt tyvärr.

Jag får fundera en runda till...

Då var rummet i princip tömt och golvplankorna borta. Nu ska jag bara kratta bort allt ”bös”, sen börja med att isolera golvet.

Min tanke nu är trots allt att låta befintlig regelkonstruktion vara kvar och bara förstärka upp den något, sen blir det nog följande konstruktion:
- Underskruvad glespanel cc30 eller råspont
- Vindduk
- 120-145mm Isolering (Hunton träfiber eller mineralull, är det värt prisskillnaden att köra träfiber?)
- Vindduk/ångbroms (behövs det?)
- Befintliga golvplankor

Tomt rum under renovering med borttagna golvplankor och synliga reglar fyllt med byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hur gick det för dig? Går själv i liknande tankar inför den kommande sommarens projekt och det är alltid intressant att se andras lösningar.

limstift limstift skrev:
Hur gick det för dig? Går själv i liknande tankar inför den kommande sommarens projekt och det är alltid intressant att se andras lösningar.
Jo nu är det klart (förutom lite foder och lister som såklart aldrig blir helt klart :crysmile:).

Jag gjorde som planerat. La 120mm mineralull i golvet och la sedan tillbaka de befintliga golvplankorna. Reglade upp för isolering (95-180mm) i väggarna och la totalt 180mm på taket.

Satte in ett nytt större 2-glasfönster (blocket 200kr) samt en ny ytterdörr också. Total kostnad blev ca 13000kr.

Är väl inte supernöjd men har haft begränsad tid, så det får fylla sitt syfte.

Renovering pågår, träbjälklag delvis demonterat, gammalt golv borttaget, stenar och jord syns.
Skapa konto
Renovering, isolering av golv, träreglar, ångspärr, oavslutat arbete, byggmaterial synliga, ingen möblering, inomhusmiljö.
Skapa konto
Ett oisolerat rum under renovering med ny isolering och ångspärr. Träväggar, fönster, grönt kärl i bakgrunden.
Skapa konto
Utrymme under renovering med isolering synlig, byggmaterial och verktyg på golvet, obehandlat trägolv, fönster.
Skapa konto
Metallhyllor i ett förråd med verktyg och diverse föremål, trägolv, ljusa väggar.
Skapa konto
Välorganiserad verkstadsinredning med verktyg upphängda på trävägg och arbetsbänk med verktygslåda och skruvmejslar.
Skapa konto
Vit dörr med silverhandtag, röd plankvägg, fågelholk, stenplattor, elskåp, lysande ljusslinga.
Skapa konto

• Renoveringsarbete, isolering på väggar, verktyg och material utspridda, obeboeligt utrymme, träkonstruktion, under konstruktion.
    Skapa konto
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Det där blev ju bra. Hur pass bra håller det värmen, du siktade på 10 grader. Jag såg inget element på bilderna.

limstift limstift skrev:
Det där blev ju bra. Hur pass bra håller det värmen, du siktade på 10 grader. Jag såg inget element på bilderna.
Det är ungefär som normal inomhusklimat. Dvs 5-7 grader varmare än ute på vinterhalvåret. Jag har ställt in ett element som frostvakt (7 grader). Det har inte slagit på än vad jag vet.

• Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
Jättefint! Åh, vad jag önskar att jag hade en lada! :D
//Stefan, Östersund

• Älska
Pasjostrom
  • Laddar…
S Stefan61 skrev:
Jättefint! Åh, vad jag önskar att jag hade en lada! :D
//Stefan, Östersund
Bygg dej en, passa på att göra en egen projekttråd här;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.