rsjowa rsjowa skrev:
Som (kostnadseffektivt-) alternativ till att gjuta en platta så valde jag att isolera träbjälklaget med billiga Byggmax markisoleringsplattor av cellplast ([länk]) och vanlig åldersbeständig plast.

1) Jag skruvade en golvregel (45*195) på plats. Sen tryckte jag cellplastskivan intill. För att den skulle ligga kvar "i luften" skruvade jag ett metallband under konstruktionen. Den lilla lilla glipan som ev blev mellan trät och cellplasten tätade jag med ute-silikon. Vilken också kan vara en fördel för att slippa ev (o)ljud mellan trä och frigolitmaterial som kan uppstå. :)

2) Ovanpå detta lade jag en åldersbeständig plast. Detta pga värmen ska hålla sig kvar. Jag ser inte något problem med att "bygga in fukt", då det är öppet neråt (dvs det finns inte 2 plastskikt).

3) Tryckad trall ovanpå detta. Sen byggde jag uterummet.

4) (Ej gjort ännu). Nästa år tänkte jag lägga en snyggt inneträgolv, tex ett skeppskolv i uterumsdelen. Ev med golvvärmen under, som jag då lägger mer eller mindre direkt på den tryckade trallen.

Totalt har jag 170 mm cellplast som isolering, torde räcka bra för mitt vår/sommar/höst-uterum! med tur även vinter...

Skulle jag gjort alla steg ovan i ett svep skulle jag kunna köra med golvspånskivor i uterummet istället för det tryckade virket. Men då jag dragit ut på bygget ett par månader så var det inget bra alternativ för oss. Dvs massa regn på dessa skivor, samt att det fanns behov att nyttja altanen under sommaren (trots allt regn...).

Bifogar några bilder från isoleringsdelen under uterummet från byggtiden.

Mottar gärna kommentarer på min valda konstruktion. :p

Hej,

Jag gjorde en liknande konstruktion, Men istället för plast mellan cellplast och trall la jag vindpapp, Jag fick dock problem med att vatten följde springorna mellan trallen och in i uterummet och stannade mellan trallen och pappen, Har du haft liknande problem ?
 
  • Gilla
Daebes och 1 till
  • Laddar…
Oj länge sedan jag skrev denna tråd , men då jag nyss fick att nån gillat den så öppnade jag och läsde och ser då att jag själv aldrig svarade om hur jag gjorde till slut...ha ha..!!

Om nån är intresserad så skruvade jag lister på golvbjälkarna och la sedan tjocka färdiga masonite skivor för cc60 följt av vanlig isolering och sedan blev det 22mm golvspånskiva (den gröna fukttröga) på denna la jag foam och ett billigt laminatgolv från byggmax.....idag 15 år senare så ser golv fortfarande ut som nytt och har inte påverkats av varken kyla eller fukt...

Mvh Robban
 
  • Gilla
uecsj och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.