24 133 läst · 29 svar
24k läst
29 svar
Isodrän eller cellplast + platonmatta, vad är bättre/sämre?
Cellplast är vattentät så fukt stannar kvar i väggen. Inte bra!
Isodrän är öppen struktur, häller du vatten på rinner det rakt igenom, därmed kan fukt passera utåt och nå den kalla marken där den kondenseras. Samtidigt får man en isolering och bruten köldbrygga mellan den kalla marken på 7-9ºC den uppvärmda källaren.
Normalt blir det 2º varmare inne utan att tillföra mer energi.
Isodrän är öppen struktur, häller du vatten på rinner det rakt igenom, därmed kan fukt passera utåt och nå den kalla marken där den kondenseras. Samtidigt får man en isolering och bruten köldbrygga mellan den kalla marken på 7-9ºC den uppvärmda källaren.
Normalt blir det 2º varmare inne utan att tillföra mer energi.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Nej ! Där är du fel på det. Läs här.F Fred vom Jupiter skrev:
http://www.pordran.se/wp-content/uploads/Pordran-K1A3.pdf
Detta är från Pordrän en konkurrerande produkt.
Förr använde man Platon / asfalt för att förhindra fukt viket dessa produkter gjorde effektivt, men fukten i en källarevägg kom inifrån och kondenserades i väggen. Källareväggen blev fylld med kondens och en våt vägg leder värme bra och blir mycket kall typ. 10-12°
Med dessa nya produkter direkt mot muren utan ett tätt sikt kan fukten vandra ända ut till kondenseringspunkten som är närmast den motfyllda materialet.
Det innebär att källareväggen närmar sig den temperatur som finns inne i källaren, man har uppmätt 2° högre temp i en källare utan att tillföra mer värme, dessutom blir hela muren åtskilliga grader värmare.
Fukten i muren söker sig till kallare material som är marken utanför ISO / Pordrän isoleringen.
Alltså ingen Platon mot muren det är ett feltänkt!
Vad skulle det vattnet komma ifrån? Efter som isoleringen är utanför kommer temperaturen sannolikt att vara för hög för att få kondensation.
Hur kan man läsa reklammaterial från en tillverkare som sanning ?
Är det bara i Sverige som vi har "problem" att inomhusfukt transporteras ut genom vägg?
Tex läs denna andra sanning https://www.extension.umn.edu/envir...t/moisture-in-basements-causes-and-solutions/
>"men fukten i en källarevägg kom inifrån och kondenserades i väggen. Källareväggen blev fylld med kondens och en våt vägg leder värme bra och blir mycket kall typ. 10-12° "
Ojoj! Mina väggar med asfalt på utsidan, "utan isolering" har varit som de är från 1971. Det är 45 år sedan nu. Allt är helt torrt i källaren. Ytväggtempen är kanske 1-2 grader lägre än rumstemp. Faktum är att lera jord etc också fungerar som isolator, dvs någon kondensation blir det inte i väggen.
Sanningen är att diffusion är underordnat kapillärtransport av fukt i betong. Om man gör yttersidan "helt" tät (asfalt) så blir det ingen diffusion mha ångtryck, samt att ev fukt i väggen torkar inåt medelst kapillärkrafter.
Om man tror på detta blir den bästa "väggdräneringen" asfalt + ev EPS isolering + platon (för att säkra 50år+ livslängd). Isoleringen gör bäst nytta på övre del av källarvägg.
Men då går det inte sälja de nya tekniska systemen som pordr, isodr etc.
Det finns många företag som säljer tvivelaktiga lösningar medelst tvivelaktig teori
Är det bara i Sverige som vi har "problem" att inomhusfukt transporteras ut genom vägg?
Tex läs denna andra sanning https://www.extension.umn.edu/envir...t/moisture-in-basements-causes-and-solutions/
>"men fukten i en källarevägg kom inifrån och kondenserades i väggen. Källareväggen blev fylld med kondens och en våt vägg leder värme bra och blir mycket kall typ. 10-12° "
Ojoj! Mina väggar med asfalt på utsidan, "utan isolering" har varit som de är från 1971. Det är 45 år sedan nu. Allt är helt torrt i källaren. Ytväggtempen är kanske 1-2 grader lägre än rumstemp. Faktum är att lera jord etc också fungerar som isolator, dvs någon kondensation blir det inte i väggen.
Sanningen är att diffusion är underordnat kapillärtransport av fukt i betong. Om man gör yttersidan "helt" tät (asfalt) så blir det ingen diffusion mha ångtryck, samt att ev fukt i väggen torkar inåt medelst kapillärkrafter.
Om man tror på detta blir den bästa "väggdräneringen" asfalt + ev EPS isolering + platon (för att säkra 50år+ livslängd). Isoleringen gör bäst nytta på övre del av källarvägg.
Men då går det inte sälja de nya tekniska systemen som pordr, isodr etc.
Det finns många företag som säljer tvivelaktiga lösningar medelst tvivelaktig teori
Klart att det inte kan gå ut någon fukt genom väggen om den inte är otät
Med asfalt som är heltäckande och absolut felfri , så kan inte ångtrycket gå ut genom grunden
och kondensera på utsidan , den måste då torka från insidan
Vid otätt väggskikt och platon direkt mot grund kommer fukten att kondensera på platon och grund , samt förflytta sig nedåt utmed både platon och grund , det var inte det som är meningen med dränering , fukt ska bort från grunden och inte stanna i den
Gammalt tätskikt som asfalt ska skrapas bort så mycket som möjligt för att säkerställa ångtryck ut , gå igenom dränskiva och kondensera mot tätskiktet , rinna ner ca 10 cm ut från grund till
dränröret som ligger i botten under nivån grundplatta
Klart det finns flera varianter med isolering av grund , men principen är detsamma , fukt ska så långt bort från grunden som möjligt innan det kondenserar
I dag byggs det inte på rätt sätt anser jag , men är en ekonomifråga , en riktigt bra grund för ett hus , är en min 50 cm mellanrum med självdragsventilation mellan grund och mark på utsidan , då behövs ingen isolering eller annat , ångtrycket går ut
.
Med asfalt som är heltäckande och absolut felfri , så kan inte ångtrycket gå ut genom grunden
och kondensera på utsidan , den måste då torka från insidan
Vid otätt väggskikt och platon direkt mot grund kommer fukten att kondensera på platon och grund , samt förflytta sig nedåt utmed både platon och grund , det var inte det som är meningen med dränering , fukt ska bort från grunden och inte stanna i den
Gammalt tätskikt som asfalt ska skrapas bort så mycket som möjligt för att säkerställa ångtryck ut , gå igenom dränskiva och kondensera mot tätskiktet , rinna ner ca 10 cm ut från grund till
dränröret som ligger i botten under nivån grundplatta
Klart det finns flera varianter med isolering av grund , men principen är detsamma , fukt ska så långt bort från grunden som möjligt innan det kondenserar
I dag byggs det inte på rätt sätt anser jag , men är en ekonomifråga , en riktigt bra grund för ett hus , är en min 50 cm mellanrum med självdragsventilation mellan grund och mark på utsidan , då behövs ingen isolering eller annat , ångtrycket går ut
.
Jag satte såna här skivor från byggmax och dom verkar funka bra inge fukt inne men det hade jag inte tidigare heller men nu är källaren flera grader varmare. https://www.byggmax.se/gjutning-och...ering-av-husgrund/dränskiva-s80-eps-p61017001
EPS finns i många varianter. Man lägger ju plastfolie i EPS-isolerade grunder för att få det ångtätt. Vanlig EPS tar åt sig vatten, så att kalla den vattentät är fel. EPS med slutna celler är tätare och har högre ångmotstånd. Pordrän och Isofrän är ju också EPS-baserat och de är ju inte direkt vattentäta.
Jag tror den är vatten tät men den är inte diffusions tät dvs vatten ånga slipper igenom liksom den gör hos frigolit. Hur som helst verkar den funka alldeles utmärkt och gjorde stor skillnad på värmen i källaren men jag har sutteräng och har isolerat hela vägen upp mot träfasaden och det är troligtvis biten ovan mark som gör störst verkan.ricebridge skrev:
Nä, EPS är inte ångtät! Jag trodde det för något år sen då jag gjorde ett flytande lock till min minipool. Locket vägde 5,5 kg men efter att flytet 1år på 40° vatten vägde locket 29 kg!
Alltså 23 liter vatten var bundet i EPS-skivan c:a 3m2 totalt 6skivor med avklippta hörn.
I år har jag gjort nytt lock men limmat på våtrumsmatta, det blevdubbelt så tungt från start c:a 11kg
Alltså 23 liter vatten var bundet i EPS-skivan c:a 3m2 totalt 6skivor med avklippta hörn.
I år har jag gjort nytt lock men limmat på våtrumsmatta, det blevdubbelt så tungt från start c:a 11kg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Av ren nyfikenhet, vad vet våra grannar i öster som vi inte vet?https://vallvik.wordpress.com/2010/09/16/kallaren-isolering-och-fuktskydd/
De tätar källarväggen utifrån med asfaltsstrykning på med isolering därefter knoppmatta.
Har även sett att man gör ngt liknande i Tyskland men utan knoppmatta
De tätar källarväggen utifrån med asfaltsstrykning på med isolering därefter knoppmatta.
Har även sett att man gör ngt liknande i Tyskland men utan knoppmatta
Detta tror jag är den absolut bästa lösningen.L L-E skrev:
En tät vägg, isolerat, sedan platon för att skydda isoleringen utifrån.
Det enda man behöver tänka på inne är att väggarna behöver vara oinbyggda / diffusionsöppna så de förblir torra/kan torka.
Se mitt inlägg #20 som förespråkar denna lösning.
Även SP tycks tycka att det är helt ok med en tätat utsida. Kan f.ö. tillägga att jag gjorde som finländarna (dock inte utan diskussion med den inhyrda arbetskraften från Riga, de gav mig en minst sagt klentrogen blick när jag föreslog att följa en knoppmattstillverkares instruktion dvs att lägga mattan mot väggen)
Tror man kan göra lite hur som helst om man har öppna väggar på insidan har man bara en ordentlig dränering på rätt djup är nog risken för fuktiga väggar minimal. Jag dränerade om och isolerade min källare nyligen men den var inte fuktig tidigare heller och då var det endast tjära på utsidan och målad insida. Hur som helst nu när det är kallt är det grym skillnad på tempen i källaren jämfört med tidigare så isoleringen gjorde stor skillnad.
Liknande trådar
-
Dränering - krypgrund, Platon eller isodrän
Grund & Markarbeten -
Tryckhållfasthet på Isodrän eller cellplast under grundmur
Byggnadsfysik -
Källargolv, cellplast eller isodrän?
Grund & Markarbeten -
Plintar: cellplast som markisolering eller Isodrän?
Grund & Markarbeten -
Isodrän, pordrän eller "vanlig" cellplast ?
Grund & Markarbeten