En stålbalk dessutom fördelen att kunna montera en telfervagn med tillhörande telfer och kunna lyfta lite tyngre saker samt förflytta dem i sidled (t.ex motorlyft om du har sådant intresse). Dock kanske det då behövs en lite större balk än IPE 120 men det beror på hur mycket du har lagrat på taket samt vad du vill lyft med telfern....

Att döma av din bild på garaget borde det vara av största intresse att få så låg bygghöjd som möjligt på balkarna som ska användas. Då ska du hålla dig till stål, och dessutom bör du titta på HEA eller ännu hellre HEB, inte IPE.

injonil har en bra synpunkt där.
Dock finns ingen anledning att titta på HEB (som dessutom brukar vara svårare att få tag i) i detta fallet eftersom även den minsta HEA balken (HEA100) klarar behovet med råge. Den är dessutom bara 96mm hög jämfört med en HEB100 som är 100mm.

Jag skulle valt IPE100 eller HEA100 beroende på vad jag fick tag på enklast/billigast.
Eller varför inte VKR/KKR 100x100 eller liknande.

injonil skrev:
Att döma av din bild på garaget borde det vara av största intresse att få så låg bygghöjd som möjligt på balkarna som ska användas. Då ska du hålla dig till stål, och dessutom bör du titta på HEA eller ännu hellre HEB, inte IPE.
Jag hade inte tänkt bygga in balkarna utan tänkte leva med att de sticker ner lite. Höjden idag är 2,40m (medan garageporten öppnas på ca 2,10m) och skulle 3 balkar bygga ner till 2,20m så hade jag nog kunnat leva med det. Min förhoppning var att IPE100 kunde "motsvaras" av Limträ 42x180 för då hade kostnaden blivit lägre. Dessutom är det smidigare att jobba med limträ pgav vikten.

Hursomhelst, jag ska ta till mig det du nämner och fundera vidare. Bättre tänka 10ggr och göra det rätt från början :) Vilken storlek ska man få upp i HEB för att motsvara IPE100 eller IPE120?

Gabbe1 skrev:
injonil har en bra synpunkt där.
Dock finns ingen anledning att titta på HEB (som dessutom brukar vara svårare att få tag i) i detta fallet eftersom även den minsta HEA balken (HEA100) klarar behovet med råge. Den är dessutom bara 96mm hög jämfört med en HEB100 som är 100mm.

Jag skulle valt IPE100 eller HEA100 beroende på vad jag fick tag på enklast/billigast.
Eller varför inte VKR/KKR 100x100 eller liknande.
Hur är VKR/KKR i hållfasthet och böjstyvhet jämfört med IPE100? Klarar den normerna på böjningen på golvet?

Edit: Glöm ovanstående fråga då både VKR och KKR är mycket dyrare än IPE. Det känns fortfarande som IPE 100 har fler fördelar när det gäller pris och vikt.

Redigerat:
d0nnie skrev:
Vilken storlek ska man få upp i HEB för att motsvara IPE100 eller IPE120?
HEB 100 är den minsta som finns, vilken är ca. 2,6 ggr starkare än IPE 100 och ca. 1,4 ggr starkare än IPE 120 om man tittar på böjtröghetsmomentet (I-värdet).

roli skrev:
HEB 100 är den minsta som finns, vilken är ca. 2,6 ggr starkare än IPE 100 och ca. 1,4 ggr starkare än IPE 120 om man tittar på böjtröghetsmomentet (I-värdet).
Hmmm...en annan sak slog mig då... Om HEB 100 nu är 1,4ggr starkare än IPE120 borde inte det då räcka med 2st HEB100 balkar istället för 3st IPE 120? IPE 120 var redan lite över normen enligt den förra uträkningen...

Stålbalkarna kommer att klara detta men inte dina 45x120balkar. För de får väl då en spännvidd på 7/3= 2,33m. Vilket nog är för långt för att klara nedböjningskravet.

Är det inte lättare att lägga 45x220 ovanpå takstolens underram och hängsla upp takstolarnas underram i denna.
45x220 bjälkarna låter man vila på ytterväggen.
Och det behövs inte någon särskilt limträstolpe i yttervägg, utan vanlig regel i väggens dimension räcker (förutsatt att den låses i sidled, vilket är ätt att göra.)

Föreslår alltså att lägga 2 st 45x220 en vid vardera fackverk (för att komma så lite i vägen som möjligt).

Jag förstår inte varför man byggt med extra bjälke mellan takstolarna. Takstolarna ser ut att sitta cc120, och med extra bjälke mellan.

Vid en snabb liten sökning fann jag denna bild:
gaffelankare.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

JOW skrev:
Är det inte lättare att lägga 45x220 ovanpå takstolens underram och hängsla upp takstolarnas underram i denna.
45x220 bjälkarna låter man vila på ytterväggen.
Och det behövs inte någon särskilt limträstolpe i yttervägg, utan vanlig regel i väggens dimension räcker (förutsatt att den låses i sidled, vilket är ätt att göra.)

Föreslår alltså att lägga 2 st 45x220 en vid vardera fackverk (för att komma så lite i vägen som möjligt).

Jag förstår inte varför man byggt med extra bjälke mellan takstolarna. Takstolarna ser ut att sitta cc120, och med extra bjälke mellan.
Innebär inte den lösningen att man avväxlar en del av tyngden på takstolarnas underkant? Det va lite det jag tänkte undvika. Jag vet inte vad takstolarna orkar och vill inte belasta de mer än vad de är tänkta till för heller.

Och för att klargöra ännu mer. Från början så fanns det bara 2 takstolar med 120cc och inget mer. Resten har jag själv byggt i syfte till att åstadkomma en ovanvåning och också för att styva upp konstruktionen ytterligare.

roli skrev:
Stålbalkarna kommer att klara detta men inte dina 45x120balkar. För de får väl då en spännvidd på 7/3= 2,33m. Vilket nog är för långt för att klara nedböjningskravet.
Efter lite mer research så tror jag en längd på 2,33 ska klara sig för 120x45 reglar. Det gör det iaf enligt denna tabellen då jag använt C24 reglar. Så då kanske man kan köra 2st HEB100 balkar istället för 3st IPE100. Många bra ideer nu :)

http://www.svenskttra.se/MediaBinar...e_FileID=0fbb3079-0d41-4e9e-8800-0728dbeb723c

Capture.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klara sig utan att gå sönder är en sak, det kommer de att klara. Men frågan är hur stor nedböjning du vill ha.

Tidigare skrevs det om 10 mm eller L/400, tabellen som du visar använder 20 mm eller L/200 och det är andra värden. Så hur "svajigt" golv vill du ha i din förrådsdel?

d0nnie skrev:
Innebär inte den lösningen att man avväxlar en del av tyngden på takstolarnas underkant?.
Nej, för med den analogin så blir det dumt att hänga stålbalkar i taket du försöker stötta.

Alltså, det spelar ingen roll vilket sida bjälkarna/takstolens underram som balken ligger på, konstruktionsmässigt.
Förutsatt att man sammanfogar balken med underramen/bjälkarna (t.ex med gaffelankare som på bilden). Balken ska fortfarande vila på stolpar i väggarna.

Nackdelen är ju då att de bygger uppåt (vilket kanske inte gör något på vinden), vilket även kan vara en fördel om man inte vill bygga nedåt i rummet (garaget i det här fallet).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.