IP only anlitar en extern kreditgivare, så de får troligen betalt för hela beloppet direkt. Kreditgivaren gör en bedömning av de personer som ansöker. Det kan säkert finnas många skäl till att kredit nekas. Betalningsanmärkningar kan vara ett skäl, men det kan även finnas andra skäl som till exempel låg inkomst, hög ålder med mera.

• Gilla
deetee och 5 till
  • Laddar…
L
K klimt skrev:
IP only anlitar en extern kreditgivare, så de får troligen betalt för hela beloppet direkt. Kreditgivaren gör en bedömning av de personer som ansöker. Det kan säkert finnas många skäl till att kredit nekas. Betalningsanmärkningar kan vara ett skäl, men det kan även finnas andra skäl som till exempel låg inkomst, hög ålder med mera.
Extern kreditgivare, ja så heter det ju - tack!

Ja åldern är hög (och blev knappast lägre av deras långa leveranstid) och inkomsten låg (pension).

• Gilla
Sågasnett och 3 till
  • Laddar…
Ja, IP-Only är väl lite speciella!
I juli 2016 beställde vi fiberanslutning, efter att de skrivit "Nu bygger vi fiber i Halland!"
Nu, fyra år senare, har ännu ingen fiber synts till.
Men så här såg beställningsformuläret ut:
Beställningsformulär för fiberanslutning för privatperson från företaget IP-Only med olika prisalternativ och betalningsuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
WestPete och 4 till
  • Laddar…
Om kommunen varit involverad kanske de kan ge något svar på vad som sagts gällande avbetalningsmöjligheter. Du kanske kan kontakta kommunens bredbandssamordnare?

Gammalt dokument från en kommun där det står att IP-Only erbjuder avbetalning: https://storfors.se/download/18.2a4...8836027251/Frågor_bredband_fiber_Storfors.pdf

Låter konstigt att de skulle godkänna avbetalning när kontraktet skrevs men neka det nu om det inte finns några förändringar gällande inkomster? Det låter som att din far var pensionär redan vid beställningen?

• Gilla
joodå och 1 till
  • Laddar…
I mitt kontrakt från IPonly (2017) kan man klicka in boxen 12 mån (11 betalningar 0% ränta) eller 24 mån (4,95% ränta) ända upp till 60 månader delbetalning. Detta går i så fall via Ecster (Handelsbanken). Men det kräver godkännande hos Ecster. Jag betalade in rubbet på direkten. Sedan började jag inte använda anslutningen förrän 2 år senare.
Jag har sparat kontraktet i sin helhet. Kolla med långivaren om det går att förhandla ang din far. (Jag har inte lusläst hela tråden!)
Detta avtal hade förhandlats med kommunen och det står även att det är rekommenderat av Villaägarna (men jag är inte medlem.)

• Gilla
Lärospånet
  • Laddar…
Kanske kan du ta över betalningen och din far sätter in pengarna till dig månadsvis?

• Gilla
Joakim90 och 7 till
  • Laddar…
P
Kan det vara med åldern att göra?
Kreditgivare har börjat bli knepiga med lån till äldre..

• Gilla
A.B.C och 4 till
  • Laddar…
Har du pengar så betala och låt din far avbetala de 2000/mån till dig.
Kanske inte rätt men enklast.

• Gilla
Maria T och 10 till
  • Laddar…
L
raubtier raubtier skrev:
Verkar finnas andra som hamnat i samma sits, du kanske kan gräva vidare här: [länk]
Tack för tipset, ja det verkar ju vara samma situation!

• Gilla
helder
  • Laddar…
L
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ja, IP-Only är väl lite speciella!
I juli 2016 beställde vi fiberanslutning, efter att de skrivit "Nu bygger vi fiber i Halland!"
Nu, fyra år senare, har ännu ingen fiber synts till.
Men så här såg beställningsformuläret ut:
[bild]
Tack för bilden! Ser att det står Handelsbanken finans i ditt avtal - undrar om det står samma i min fars ... Var i alla fall nu ett annat bolag ...

L
raubtier raubtier skrev:
Om kommunen varit involverad kanske de kan ge något svar på vad som sagts gällande avbetalningsmöjligheter. Du kanske kan kontakta kommunens bredbandssamordnare?

Gammalt dokument från en kommun där det står att IP-Only erbjuder avbetalning: [länk]

Låter konstigt att de skulle godkänna avbetalning när kontraktet skrevs men neka det nu om det inte finns några förändringar gällande inkomster? Det låter som att din far var pensionär redan vid beställningen?
Tack för länken och tipset - precis - det är ju oetiskt förfarande tycker jag.

L
yonna yonna skrev:
I mitt kontrakt från IPonly (2017) kan man klicka in boxen 12 mån (11 betalningar 0% ränta) eller 24 mån (4,95% ränta) ända upp till 60 månader delbetalning. Detta går i så fall via Ecster (Handelsbanken). Men det kräver godkännande hos Ecster. Jag betalade in rubbet på direkten. Sedan började jag inte använda anslutningen förrän 2 år senare.
Jag har sparat kontraktet i sin helhet. Kolla med långivaren om det går att förhandla ang din far. (Jag har inte lusläst hela tråden!)
Detta avtal hade förhandlats med kommunen och det står även att det är rekommenderat av Villaägarna (men jag är inte medlem.)
Tack för att du såg efter! Gissar att det är Ecster som nu vill ha hela summan - ska kolla. I (KnockOnWoods avtal står det Handelsbanken Finans).

L
H hapazard skrev:
Kanske kan du ta över betalningen och din far sätter in pengarna till dig månadsvis?
Jo, vi kan säkert lösa det om det kniper, vill först bara gärna att "rätt ska vara rätt".

• Gilla
Kronprinsen och 3 till
  • Laddar…
L
P TheStills skrev:
Kan det vara med åldern att göra?
Kreditgivare har börjat bli knepiga med lån till äldre..
Det kan kanske vara så - konstigt bara att de först säljer på honom fibret och sen flera år senare inte tycker att hans pengar duger längre - om de inte får allt i en klump. Känns inte helt etiskt.

• Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.