Jag är inte riktigt med på vad du TS vill veta? Många bra svar här, men ändå är du inte nöjd med dessa?

Manganbangan Manganbangan skrev:
Snacka om att överanalysera. Om inte @växelventil eller @BirgitS svar duger så finns det nog inget som gör det.
Läser du vidare av min samt @BirgitS konversation kommer du få vetskapen av att svaret på min första fråga besvarats.
Däremot frågar jag inte efter de olika zonerna eller IP-klassernas betydelse utan i vilka delar den mäts i (som jag nu fått besvarat) samt huruvida en lampas uthållighet för vatten skulle bli påverkad om man köpte till en sockerbit och led glödlampa i IP44.

Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag är inte riktigt med på vad du TS vill veta? Många bra svar här, men ändå är du inte nöjd med dessa?
Super många bra svar!! Och jag har fått svar på min första fråga så det jag fortfarande undrar är huruvida en lampas uthållighet för vatten skulle bli påverkad om man köpte till en sockerbit och led glödlampa i IP44 :)

Över 225 cm i ett badrum är det oklassat område vilket INTE innebär IP20 utan det innebär att man själv behöver bedöma ifall det är torrt (IPX0), fuktigt (IPX1) eller vått (IPX4) på platsen.

Om inte armaturen anger någon IP-klass så får man anta att den håller IP20.

Armaturer som installeras enligt anvisningen ska hålla den IP-klass tom anges.

Det låter som att du avser att (delvis) bygga en armatur?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för "sockerbit" du tänker på?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Över 225 cm i ett badrum är det oklassat område vilket INTE innebär IP20 utan det innebär att man själv behöver bedöma ifall det är torrt (IPX0), fuktigt (IPX1) eller vått (IPX4) på platsen.

Om inte armaturen anger någon IP-klass så får man anta att den håller IP20.

Armaturer som installeras enligt anvisningen ska hålla den IP-klass tom anges.

Det låter som att du avser att (delvis) bygga en armatur?
Ja det hade man kanske kunnat beskriva. Min tanke är att om man kopplar elen från en lampa till en sockerbit med IP44 så borde elektriciteten i den delen vara ”säkrad”.

Jag antar att den håller IP20 och bedömer området där den ska placeras som torr. Men oavsett är det fortfarande ett badrum där vatten förekommer så för trygghetens skull vill man självfallet att den ska ha någon form av tolerans till fukt.

D Dilato skrev:
Vad är det för "sockerbit" du tänker på?
Det rätta begreppet är troligen kopplingsdosa eller kopplingsbox

BirgitS
Gabriella Bohlin Gabriella Bohlin skrev:
Det rätta begreppet är troligen kopplingsdosa eller kopplingsbox
Kan du länka till en sån produkt eller visa en bild på en sån produkt så att vi kan förstå, det är ju en stor skillnad mellan sockerbit, kopplingsdosa och kopplingsbox. Gärna även till den lampan du är intresserad av så blir det ändå lättare att ge korrekta svar.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
En "sockerbit", om det nu är en sådan här du menar hör inte hemma någon annan stans än i kopplingsutrymmet på en lampa eller i en kopplingsdosa av något slag, alltså i kapslingar med en viss IP-klass.

Två vita skumfigurer som liknar människor, ligger på en grå yta.

Du får nog visa mer tydligt vad du vill göra.

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En "sockerbit", om det nu är en sådan här du menar hör inte hemma någon annan stans än i kopplingsutrymmet på en lampa eller i en kopplingsdosa av något slag, alltså i kapslingar med en viss IP-klass.

[bild]

Du får nog visa mer tydligt vad du vill göra.
Tack för alla svar!! Jag har fått vidare hjälp av en elektriker ang mina funderingar kring tillsättning av högre IP klasser vid koppling av lampa 😊

BirgitS
Kan du inte berätta vad elektrikern sa/gjorde så att vi andra blir kunnigare?

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!! Jag har fått vidare hjälp av en elektriker ang mina funderingar kring tillsättning av högre IP klasser vid koppling av lampa 😊
Du har redan fått hjälp av elektriker i denna tråd...

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Denna gamla tråd dök upp i "flödet". Undrar om inte TS i den tråden är densamma som TS i denna tråd? Det kan väl inte finnas två lika dryga och otacksamma personer, eller?

• Gilla
  • Haha
Dortmunder DAB och 4 till
  • Laddar…
Fantastiskt! Visa nu en bild från badrummet var du ska montera lampan. Hur ser utloppet ut från väggen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.