Läser du vidare av min samt @BirgitS konversation kommer du få vetskapen av att svaret på min första fråga besvarats.Manganbangan skrev:
Däremot frågar jag inte efter de olika zonerna eller IP-klassernas betydelse utan i vilka delar den mäts i (som jag nu fått besvarat) samt huruvida en lampas uthållighet för vatten skulle bli påverkad om man köpte till en sockerbit och led glödlampa i IP44.
Super många bra svar!! Och jag har fått svar på min första fråga så det jag fortfarande undrar är huruvida en lampas uthållighet för vatten skulle bli påverkad om man köpte till en sockerbit och led glödlampa i IP44Dan1891 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 341 inlägg
Över 225 cm i ett badrum är det oklassat område vilket INTE innebär IP20 utan det innebär att man själv behöver bedöma ifall det är torrt (IPX0), fuktigt (IPX1) eller vått (IPX4) på platsen.
Om inte armaturen anger någon IP-klass så får man anta att den håller IP20.
Armaturer som installeras enligt anvisningen ska hålla den IP-klass tom anges.
Det låter som att du avser att (delvis) bygga en armatur?
Ja det hade man kanske kunnat beskriva. Min tanke är att om man kopplar elen från en lampa till en sockerbit med IP44 så borde elektriciteten i den delen vara ”säkrad”.Bo.Siltberg skrev:Över 225 cm i ett badrum är det oklassat område vilket INTE innebär IP20 utan det innebär att man själv behöver bedöma ifall det är torrt (IPX0), fuktigt (IPX1) eller vått (IPX4) på platsen.
Jag antar att den håller IP20 och bedömer området där den ska placeras som torr. Men oavsett är det fortfarande ett badrum där vatten förekommer så för trygghetens skull vill man självfallet att den ska ha någon form av tolerans till fukt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 676 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 676 inlägg
Kan du länka till en sån produkt eller visa en bild på en sån produkt så att vi kan förstå, det är ju en stor skillnad mellan sockerbit, kopplingsdosa och kopplingsbox. Gärna även till den lampan du är intresserad av så blir det ändå lättare att ge korrekta svar.Gabriella Bohlin skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 341 inlägg
Tack för alla svar!! Jag har fått vidare hjälp av en elektriker ang mina funderingar kring tillsättning av högre IP klasser vid koppling av lampa 😊Bo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 341 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 341 inlägg
Denna gamla tråd dök upp i "flödet". Undrar om inte TS i den tråden är densamma som TS i denna tråd? Det kan väl inte finnas två lika dryga och otacksamma personer, eller?