Då så har jag fått en del matnyttiga tips.. nu blir det till att införskaffa ett antal mdf skivor
 
Rätt eller ej, men av de som visas på bilderna ser det ut som du kan vara mycket nöjd med resultatet!! :)
Ska anamma samma variant på 4 fönster ute i blivande farstun - har gruvat mig lite för det, men känner mig lite lugnare efter att tittat på en del liknande varianter här på Byggahus.
 
Ställde samma fråga förut i nå´n annan tråd här, fick samma svar där vill jag minnas att rikta luftintaget nedåt så att så får det bli.

MathiasS-Blir det inte kyligt på vintern utan spaltventil? :)
Fina smygar du gjort btw.

Använder ulist runt karmen på fönstret sedan knackar jag i limträskiva + lim i den, resterande tomrum som blir mellan vägg och skiva fyller jag med isolering + att drevning utifrån + innifrån är gjord, rätt eller fel?

Listen limmas och spikas fast med pickadollen hur smidigt som helst, vet inte om U-listen existerar söderut?
 
FredrikR skrev:
Rätt eller ej, men av de som visas på bilderna ser det ut som du kan vara mycket nöjd med resultatet!! :)
Ska anamma samma variant på 4 fönster ute i blivande farstun - har gruvat mig lite för det, men känner mig lite lugnare efter att tittat på en del liknande varianter här på Byggahus.

Lugnt och metodiskt så går det fint - det är inte svårt och det krävs inga superdupermaskiner för att få ett bra resultat.
 
Alpha skrev:
Ställde samma fråga förut i nå´n annan tråd här, fick samma svar där vill jag minnas att rikta luftintaget nedåt så att så får det bli.

MathiasS-Blir det inte kyligt på vintern utan spaltventil? :)
Fina smygar du gjort btw.

Använder ulist runt karmen på fönstret sedan knackar jag i limträskiva + lim i den, resterande tomrum som blir mellan vägg och skiva fyller jag med isolering + att drevning utifrån + innifrån är gjord, rätt eller fel?

Listen limmas och spikas fast med pickadollen hur smidigt som helst, vet inte om U-listen existerar söderut?
Tack.

Det sitter en spaltventil där nu men den är nog öppen mest hela tiden. Detta hus har självdrag så nånstans ska luften in.

Din metod med ulist funkar säkerligen utmärkt - har ingen erfarenhet av sådant montage!
 
Uppar en gammal tråd.

Är framkanten på fönsterbänken gjord i furu eller MDF?
Hittade länk till byggbilderna? och där ser det ut som om det är dubbel MDF, för att få den att se fetare ut.
Min fundering är hur MDF blir i sågytan, alltså om den blir bra om man slipar till och målar, eller kommer den känns 'rå' och ojämn?
 
De första fönstrena gjorde jag med en bit furu längst fram. Det blev dock inget bra med de maskiner/kunnande jag har - skarven mellan furu och fönsterbräda syns och färgen spricker på visa ställen. Även skruvskallarna är svåra att helt dölja.

Till mina smygar har jag använt en bordssåg från Bauhaus, inget trolleri med fina maskiner alltså. Den sågade ytan är efter slipning och spackling precis likadan som ovansidan, dvs helt slät.
 
Sounds good! :)
Iofs vore de ju inte fel att kunna motivera ett impulsköp av något användbart elverktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.