Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Låter tryggt för dig, jag har plattan gjuten så att regla upp till hammarbanden är mitt mål och sen leja in allt i takväg, ca 200kvm. Då man inte skiter pengar vill iaf jag undvika fördyringar.
Rätt tänkt. Dessa påfund är pengar rakt i sjön.
Tala inte om för kommunen att du lejer in tak, om du inte får en direkt fråga. Linjen är striktvatt du ör självbyggare, så skall de inte ställa krav. Däremot kommer de kravställa ce godkända takstolar, men även dom kan man ”köpa själv”. Sen att de levereras på plats med kranbil är ju en annan fråga

Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej, nu har jag läst 2 bud, 100k och 400k som gräns för färdigställandeförsäkringen.
Vet du vad som avgör, tjänstemannens dagsform?
/W
Stämmer det mojjen skriver.

Hela mitt nybygge kommer kosta över 10 basbelopp (ett basbelopp 48 300kr), så då kräver kommunen färdigställandeskydd. Gar-Bo försäkrar inget kontrakt under 100 000kr, kan vara därför kommunen satte en gräns på 100 000kr. Så har du ett kontrakt som är på 500tkr hade min kommun haft det som krav.

M mojjen skrev:
Kanske bäst att fråga byggnadsinjenjören vaf han kräver för intyg.
Det är ju det jag har gjort, han har förklarat åtskilliga gånger. Jag fattar inte iaf...

Killen på kommunen är både trevlig och tillmötesgående, verkar som att de har fått till sig att skärpa kraven, när det gäller färdigställandeskyddet. Det är just el och schaktningen som han vet att jag inte får/kan göra helt själv. Som jag måste skriftligt intyga att det inte kommer kosta över 100 000kr.

Jag får väl skriva på ett vanligt A4 att Almost0.5 intygar dyrt och heligt och lovar på sin scoutheder att det inte blir några kontrakt över 100tkr och är inte dum nog att betala i förskott. Lovar att äta sin gröt och bädda sängen varje dag.
Få se om han godtar det.

A Almost0.5acres skrev:
Jag får väl skriva på ett vanligt A4 att Almost0.5 intygar dyrt och heligt och lovar på sin scoutheder att det inte blir några kontrakt över 100tkr och är inte dum nog att betala i förskott. Lovar att äta sin gröt och bädda sängen varje dag.
Få se om han godtar det.
Haha, svensk byråkrati är fantastiskt ! Snacka om att jobba i motvind…

• Gilla
Aser och 1 till
  • Laddar…
Snailman
M mojjen skrev:
Rätt tänkt. Dessa påfund är pengar rakt i sjön.
Tala inte om för kommunen att du lejer in tak, om du inte får en direkt fråga. Linjen är striktvatt du ör självbyggare, så skall de inte ställa krav. Däremot kommer de kravställa ce godkända takstolar, men även dom kan man ”köpa själv”. Sen att de levereras på plats med kranbil är ju en annan fråga
jag köpte mina takstolar från takstolsfabriken i Nässjö, kom med kranbil 15 mil.

A Almost0.5acres skrev:
Workingclasshero: Jo El-killen kunde ställa upp på att skicka en riktig offert. Känns bara så taskigt att be om offerter från firmor, när det inte är hundra att de kommer få jobbet. Grov- grund- schaktning av tomten är det mååånga inblandade.
Tack, kan jag behöva :crysmile:

jonaserik: Ingen av firmorna som jag lejer, får totalen(totalkostnaden) inte vara över 100tkr, för då måste jag ha ett fördigställandeskydd.
Det NORMALA är att man ber om en offert av dom som ev ska göra jobbet, och då av flera som sedan inte får jobbet. Så att be om en offert är ett helt normalt förfarande som du inte behöver känna någon ångest för.

E elmont skrev:
Det NORMALA är att man ber om en offert av dom som ev ska göra jobbet, och då av flera som sedan inte får jobbet. Så att be om en offert är ett helt normalt förfarande som du inte behöver känna någon ångest för.
Du har helt rätt, bara jag som är töntig. Ska försöka bli bättre

• Gilla
Snailman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.