Idag lärde jag mig ett nytt ord på radion i ett reportage om hur man gör skolan bättre för barn med exempelvis ADHD och autism.
Man "intryckssanerade" väggarna för att minska intrycken för barnen.

Så jag antar att det här extrema vitmålandet av väggar i hemmen är helt enkelt intryckssanering och att de före detta ägarna levt med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar.

• Gilla
Kapten_Haddock
  • Laddar…
Isåfall är det nog minst lika viktigt att intryckssanera hemmiljön för ADHD-personer, genom att ta bort alla mobiler, surfplattor, datorer och tv-apparater. Man kan ju råka få för många intryck annars.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
harry73
Nu är det där med ADHD inte helt så lätt som @b8q tror. Egentligen har personer med ADHD försämrad överföring i nerverna, som gör att det är svårare att behålla fokus och koncentration. Det hyperaktiva är då ett sätt att hålla hjärnan igång och stanna vaken. Tar man som ADHDare kaffein kan man t ex bli lugnare eftersom man håller sig bättre vaken och behöver inte bli så hyperaktivt.

För att kunna koncentrera sig är det väldigt viktigt att ta bort alla störningar (tickande klocka, prassel med papper, andningsljud), medan allt som är kul (musik, spel med snabba belöningar, mm) håller igång hjärnan och är viktiga.

Så att bara ta bort alla intryck funkar inte. det handlar om att ta bort rätt intryck

/pappa som precis gick en ADHD kurs

• Gilla
Höök och 13 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
För att kunna koncentrera sig är det väldigt viktigt att ta bort alla störningar (tickande klocka, prassel med papper, andningsljud), medan allt som är kul (musik, spel med snabba belöningar, mm) håller igång hjärnan och är viktiga.
Så det är därför som det inte fanns några barn med bokstavskombinationer när jag var liten? Vi hade visserligen varken TV eller mobiler, men vi hade tickande moraklockor, och nog andades folk ofta.
Men ville vi ha lite kul fick vi, hör och häpna, gå ut och kicka boll eller leka sista.
Dvs göra något roligt själva, inte bara sitta och vänta på att bli matade.

• Gilla
Staffans2000 och 4 till
  • Laddar…
harry73
Du har helt rätt. Det betyder inte att människan ändrades under ditt liv, men att samhället ändrades, och framförallt skolan ändrades.
För fick man lära fakta, och var man inte läshuvud kunde man sluta skolan och lära sig ett yrke i praktiken.
Nu ska alla avsluta gymnasium och man ska planera sitt skolarbete själv med långa uppsatser med mera. Redan där får man stora problem om man har ADHD. Sen är det bra att röra på sig och du har rätt även det minskar nuförtiden.

• Gilla
fia_mstd och 5 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Förr fick man lära fakta, och var man inte läshuvud kunde man sluta skolan och lära sig ett yrke i praktiken.
Nu ska alla avsluta gymnasium
Och det senaste från regeringen idag är att även yrkesprogrammen på gymnasiet skall ge högskolebehörighet,
utan vidare kompletteringar.
Så nu skall man inte få nöja sig med att bli undersköterska, snickare eller kock/kokerska utan att även läsa in till högskolebehörighet.

Redigerat:
Ja, mer teoretiska ämnen och eventuellt en termin till ska få fler att läsa på gymnasiet. Hur tänker dom då?

Martin_B
Skall vi inte starta en psykologitråd också? Med alla möjliga psykiska sjukdomar och störningar? :D

Martin_B Martin_B skrev:
Skall vi inte starta en psykologitråd också? Med alla möjliga psykiska sjukdomar och störningar? :D
Vi tar väl en diagnos i taget, här gällde det väl den vanligaste bokstavsdiagnosen.

Och jag tycker det är tråkigt att se till och med fyraåringar idag sitta och pilla på smartphoneskärmen i stället för att leka med praktiska, fysiska saker, som stimulerar både kropp och själ, hjärna och hjärta och kroppslig aktivitet.
Om det sedan är kossor av grankottar, barkbåtar, cyklar, leksaksbilar, dockhus eller leka gömme och hoppa hopprep, men bara de gör något som involverar mer än pekfingret och tummen.

• Gilla
Martin_B och 1 till
  • Laddar…
Vad sägs förresten om den här rubriken?
Fler sökte till Paradise Hotel än till lärarhögskolan

| Av 106395_1380013176.png Gabriella Bark
Dokusåpan lockar fler än utbildningen.
Till årets säsong av Paradise trillade det in över 11 000 ansökningar medan det endast mottogs 10 198 ansökningar till lärarutbildningarna, avsedda för utbildning mot gymnasiet eller grundskolan, höstterminen 2013, enligt Universitetskanslersämbetet.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Och jag tycker det är tråkigt att se till och med fyraåringar idag sitta och pilla på smartphoneskärmen i stället för att leka med praktiska, fysiska saker, som stimulerar både kropp och själ, hjärna och hjärta och kroppslig aktivitet.
Om det sedan är kossor av grankottar, barkbåtar, cyklar, leksaksbilar, dockhus eller leka gömme och hoppa hopprep, men bara de gör något som involverar mer än pekfingret och tummen.
Kunde inte sagt det bättre själv!

• Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
å det är därför som det inte fanns några barn med bokstavskombinationer när jag var liten?
Nu är jag inte lika gammal som du men när jag var liten så fanns de absolut. Såhär i backspegeln kan jag med lätthet identifiera ett antal klasskompisar.

• Gilla
Höök och 3 till
  • Laddar…
K
Hade barnaga fortfarande varit tillåtet hade vi inte haft hälften av dessa Adhd-diagnoser.

Ja, det måste ju vara bättre att kuva personen med hot och våld än att ge vederbörande hjälp att hantera sina svårigheter. Då frigör man resurser inom sjukvården (om man inte slår för hårt...).

Ja, jag var ironisk.

• Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
K
Det är ingen hemlighet att barn behöver auktoriteter och tillrättavisning. Visst, jag erkänner, mitt inlägg om barnaga var en ytterlighet men poängen är riktig.
När vuxna inte kan ta makten från barnen och visa vem som bestämmer får vi resultatet du ser i skolan idag.
Jag vet att det är svårt för er medelålders som är uppväxta i 68-vänsterns tidevarv att greppa.
Vi har provat er värdelösa pedagogik nu och det är dags att överge den.
Överläkaren i Psykologi David Eberhard har skrivit en intressant bok i ämnet.

• Gilla
Ganescha och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.