kamilenski skrev:
Jag ventilerar mitt hus med 2 vanliga badrumsfläktar och en på vinden till undertrycksventilation. Funkar kanon. Och tyst!
Va?

Har du en badrumsfläkt på vinden? Kopplat till ett rör eller hur suger den luften ur bostaden?

Hela tanken med undertrycksventilation är ju att själva bostadsutrymmet har lägre tryck än vinden, vilket gör att varm fuktig luft inte ska ge sig upp på vinden och kondenseras med fukt på vinden som följd. Det diffusions täta skiktet som ligger i innertaket ska göra bostadsytan skild från vinden.
Då är ju metoden att man på något sätt suger ut luft från bostadsytan för att skapa detta undertryck, vilket man gör genom någon form av mekanisk ventilation i badrum, tvättstuga och kök. Sedan finns det en uppsjö av lösningar på hur ventilationen skapas, via frånlufts vp, fläkt på vinden, FTX mm.

Men själva idén och funktionen med undertryck ändras inte beroende med vilken ventilationslösning man avänder. Sedan finn det äldre hus med självdrag, det är oftast då inte så uttalat med kallvind och diffusionsspärr. Funkar bra om man har varm skortsten, men det är en annan historia det.

Så att ventilera ett helt stort hus med två badrummsfläktar tror jag inte är optimalt. Ett enkelt test är ju om det blir imma på spegeln i badrummet när man duschar och den inte snabbt försvinner, då är ventilationen i underkant.

Har du sedan, som jag hoppas på att jag missuppfattade dig på, en fläkt på vinden som suger luft från vindsutrymmet och blåser denna luft ut. Då har du i själva verket skapat ett undertyck på vinden och du drar upp varm luft från bostaden. Detta kan vara ett riktigt stort problem med mögel som följd. Troligtvis är inte ditt vindsutrymme så tätt och fläkten så liten att det gör varken från eller till, men teorin är helt felaktig om det förhåller sig så som jag beskrev.
Men förhoppningsvis har jag fel.d^_^b

Nej nej. 2 badrum med fläktar på nonstop, samt en kraftigare på vinden som suger luften från undergolvet på b.v. via rör system. Den sistnämnda varvtalsstyrd.

kamilenski skrev:
Nej nej. 2 badrum med fläktar på nonstop, samt en kraftigare på vinden som suger luften från undergolvet på b.v. via rör system. Den sistnämnda varvtalsstyrd.
Puuh! Nu kan jag sova lungt.d^_^bd^_^b

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.