4 647 läst · 17 svar
5k läst
17 svar
intryck av instängd luft i sovrummen
Sida 1 av 2
Har bara ventilation genom fönstret, skåra ovanför glasrutan, vad nu det kallas...
Tycker dock att det känns som instängd luft när man kommer in i sovrummen. Luften står still. Känns inte fräscht. Och jag har skruvat bort ventilen osv så det är nästan helt öppet rätt igenom.
Funderar lite på om man skulle extra monterat ventiler via väggen, placerad intill fönstret...
vad tror ni om det, kan det ge mer och fräschare luftkvalité måntro?
Tycker dock att det känns som instängd luft när man kommer in i sovrummen. Luften står still. Känns inte fräscht. Och jag har skruvat bort ventilen osv så det är nästan helt öppet rätt igenom.
Funderar lite på om man skulle extra monterat ventiler via väggen, placerad intill fönstret...
vad tror ni om det, kan det ge mer och fräschare luftkvalité måntro?
Mina erfarenheter av sådana ventiler är att dom inte ens som nya släpper in så värst mycket luft. Trots mekanisk frånluft i huset. Efter en mycket kort tid blir det lilla insektsnätet fullt av damm, och dom släpper in ännu mindre luft. Har man bara självdrag, så räcker garanterat inte dessa små ventiler.
Vi tröttnade på våra spaltventiler och tog upp ventiler bakom radiatorerna för att få in mer och dessutom förvärmd luft på vintern.
Vi tröttnade på våra spaltventiler och tog upp ventiler bakom radiatorerna för att få in mer och dessutom förvärmd luft på vintern.
Frågan är hur väl ventilationen går i badrum/kök. Om det inte finns ett undertryck i huset kommer du inte heller få in någon luft. Personligen öppnar jag hellre fönstret då jag behöver vädra. Någon ska ju förhoppningsvis ha tänkt till vid val av radiator, med hänsyn till både transmissionförluster och ventilationsförluster.
De säger att många glömmer den viktiga detaljen i samband med ljudisolering.. så jag slipper höra mössen
har köpt massa latex för att täta varje skarv inne i väggarna osv före de stängs... såpass har jag spårat ur hittills.. hehe
har köpt massa latex för att täta varje skarv inne i väggarna osv före de stängs... såpass har jag spårat ur hittills.. hehe
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Det känns lite som om Yrrol försöker äta kakan och ha den kvar. Tänk igenom ordentligt hur ska huset och ventilationen fungera och håll dig till detta. När du börjar mixtra så ändras allt och det blir bara snömos av det hela. Är ljudisolering viktig så finns det mycket att läsa om detta, dubbelgips är steg 1 , latexfog kommer långt ner på listan...... val av dörrar spelar roll. Allt handlar om densitet.
Jag har sovit med öronproppar i några veckor, trots att jag modifierat dem så fick jag dessvärre skavsår tillslut... ajaj...
har rediga trädörrar, inget ihåligt papp-böz här inte..
Nä jag medger att det är lite urspårat och att jag lär inte sätta några lister på dörrarna heller så det ska allt komma in lite tryck sen när systemet är i drift igen.. - så får vi se om de stackars fönsterventilerna funkar ändå... tror det gör gott att ha sanerat rummen från all nikotin - nu är det bara en heltäckningsmatta kvar som stinker..
har rediga trädörrar, inget ihåligt papp-böz här inte..
Nä jag medger att det är lite urspårat och att jag lär inte sätta några lister på dörrarna heller så det ska allt komma in lite tryck sen när systemet är i drift igen.. - så får vi se om de stackars fönsterventilerna funkar ändå... tror det gör gott att ha sanerat rummen från all nikotin - nu är det bara en heltäckningsmatta kvar som stinker..
Det finns flera anledningar till att BBR anger minimiventilation i en fastighet...
Man kan liksom inte stänga av *ALL* ventilation för att "tjäna" lite i uppvärmningskostnad.
Det blir både dom boende OCH huset lidande av i det långa loppet.
Sedan ska man naturligtvis inte behöva bli sömnlös av en bullrande fläkt men då får man hitta lösningar på DET problemet, att stänga av (eller "kortsluta") ventilation är ingen lösning på ljudproblemet.
Man kan liksom inte stänga av *ALL* ventilation för att "tjäna" lite i uppvärmningskostnad.
Det blir både dom boende OCH huset lidande av i det långa loppet.
Sedan ska man naturligtvis inte behöva bli sömnlös av en bullrande fläkt men då får man hitta lösningar på DET problemet, att stänga av (eller "kortsluta") ventilation är ingen lösning på ljudproblemet.
hela sagan är att jag har ingen värmekälla, totalrenoverar huset, knappt jag har ytterväggar med isolering. har kört surrande byggfläktar. plockat ner spisfläkten osv.
Men, skadar ju inte att planera eventuella ventiler inför framtiden, likt en annan skrev så var han nöjd med sina extraventiler åstadkom.
Men, skadar ju inte att planera eventuella ventiler inför framtiden, likt en annan skrev så var han nöjd med sina extraventiler åstadkom.