gäst skrev:
Varför heter det avdrag när en rik för pengar av staten? Och bidrag när en fattig får?
Avdrag = istället för att betala 500' kr i skatt, betalar du 400' kr i skatt.
Bidrag = istället för att få inget från staten för noll motprestation, får du 100' kr för noll motprestation.

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
dreamkåken2010 skrev:
Avdrag = istället för att betala 500' kr i skatt, betalar du 400' kr i skatt.
Bidrag = istället för att få inget från staten för noll motprestation, får du 100' kr för noll motprestation.
Ordklyveri - resultatet blir detsamma i mottagarens och även i statens budget!

helder skrev:
Ordklyveri - resultatet blir detsamma i mottagarens och även i statens budget!
Verkligen inte!

Avdrags-hen bidrar till samhället.
Bidrags-hen drar av från samhället.
Däri ligger ordklyveriet...

• Gilla
deetee och 3 till
  • Laddar…
harry73
dreamkåken2010 skrev:
Verkligen inte!

Avdrags-hen bidrar till samhället.
Bidrags-hen drar av från samhället.
Däri ligger ordklyveriet...
Var det inte en sport bland landets rikare att nolltaxera? Då bidrar man inte heller så mycket.
Sen tycker jag att man är väldig trångsynt om man tror att man med bidrag inte bidrar till samhället. Man är inte skattebefriat för att man får bidrag.
Sen spenderar man all sin pengar på mat, hyra, transport. Det är pengar som investeras i Sverige och genererar skatteintäkter här.
Har man råd med utlandssemestrar, dyra importerade dockor eller andra exentrika saker, försvinnar en stor del av pengarna och skatteintäkter till utlandet.

Det är inte min avsikt att anklaga någon att inte bidra till samhället, jag vill bara öppna för en annan människosyn där alla bidrar på sitt eget sätt

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
harry73 skrev:
Var det inte en sport bland landets rikare att nolltaxera? Då bidrar man inte heller så mycket.
Sen tycker jag att man är väldig trångsynt om man tror att man med bidrag inte bidrar till samhället. Man är inte skattebefriat för att man får bidrag.
Sen spenderar man all sin pengar på mat, hyra, transport. Det är pengar som investeras i Sverige och genererar skatteintäkter här.
Har man råd med utlandssemestrar, dyra importerade dockor eller andra exentrika saker, försvinnar en stor del av pengarna och skatteintäkter till utlandet.

Det är inte min avsikt att anklaga någon att inte bidra till samhället, jag vill bara öppna för en annan människosyn där alla bidrar på sitt eget sätt
Skulle du vilja förklara hur man nolltaxerar samtidigt som man lyfter ROT?
ROT kvittas mot skatteinbetalningar.

Vem behöver ROT? Den snickare som inte kan hantverket eller den som bara måste rusta fast än pengarna inte finns?

Vänligen förklara, jag har aldrig fattat......

• Gilla
helder
  • Laddar…
Excel
Rösta rätt nästa gång!

Nils82 skrev:
Vem behöver ROT? Den snickare som inte kan hantverket eller den som bara måste rusta fast än pengarna inte finns?

Vänligen förklara, jag har aldrig fattat......
Jag förklarar gladeligen.

Jag skulle vilja närma mig din frågeställning genom "triangulering".
Parametrarna är "tid", "kunskap" och "pengar".

Du som inte fattar vilka som använder sig av ROT, har sannolikt mkt tid och kunskap (kanske även pengar, men det är egalt).
Jag som maxar ROT varje år, har mkt ont om tid, men iaf lite pengar (och har även viss kunskap, visserligen egalt i detta fall).

Förenklat.
Har du Tid&Kunskap, behöver du mindre pengar. Och även mindre ROT
Har du pengar, behöver du mindre kunskap. Och använder mer ROT

Redigerat:
AG A skrev:
Ärligt talat tror jag att du har missförstått ROT/Rut helt och hållet.
Jag har jobbat som byggare i över 10 år och har ännu inte sett någon skattelättnad pga ROT/Rut i företaget.
Däremot har mina kunder haft väldigt stora skattelättnader till följd av ROT och Rut.
Till en början kändes det oviktigt att besvara påståendet, men för sakens skull och för att jag är rastlös:
Ärligt talat, spelar det någon roll vilka ordval jag använder och om de för stunden var felaktiga när du uppenbart förstod vad frågan gällde?
Jag betalade halva din arbetskostnad och du fick in mellanskillnaden ändå via skattemedel. Så enkel var principen med ROT där grundtanken var att få fler hantverkare att skriva kvitto på arbetet och fler privatpersoner att anlita dessa hantverkare. Istället såg ni till att snabbt höja timtaxan med ~50% vilket i praktiken innebar att mer skattepengar gick till hantverkare, samtidigt så såg en massa pellenjönsar snabba pengar och drog igång oseriösa företag. Visst gav det fler arbetstillfällen, framförallt hos ARN.
Nu när ROT sänktes, och till och med var på väg att försvinna, så börjar det basuneras om svartarbeten direkt. Vilket snarare låter som ett hot än en motivering.
Nu fick jag ett svar/bekräftelse av cpalm så detta kan ses som onödigt att dra vidare, men jag blir en aning irriterad när jag får svar liknande det ovan. Svar som enbart handlar om formulering, ordval eller inriktning på frågan.
Nej, ni har inte fått några skattelättnader, ni fick skattesubventionerade timtaxor som ni kunde chockhöja.

Redigerat:
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Squall Leonhart skrev:
Till en början kändes det oviktigt att besvara påståendet, men för sakens skull och för att jag är rastlös:
Ärligt talat, spelar det någon roll vilka ordval jag använder och om de för stunden var felaktiga när du uppenbart förstod vad frågan gällde?
Jag betalade halva din arbetskostnad och du fick in mellanskillnaden ändå via skattemedel. Så enkel var principen med ROT där grundtanken var att få fler hantverkare att skriva kvitto på arbetet och fler privatpersoner att anlita dessa hantverkare. Istället såg ni till att snabbt höja timtaxan med ~50% vilket i praktiken innebar att mer skattepengar gick till hantverkare, samtidigt så såg en massa pellenjönsar snabba pengar och drog igång oseriösa företag. Visst gav det fler arbetstillfällen, framförallt hos ARN.
Nu när ROT sänktes, och till och med var på väg att försvinna, så börjar det basuneras om svartarbeten direkt. Vilket snarare låter som ett hot än en motivering.
Nu fick jag ett svar/bekräftelse av cpalm så detta kan ses som onödigt att dra vidare, men jag blir en aning irriterad när jag får svar liknande det ovan. Svar som enbart handlar om formulering, ordval eller inriktning på frågan.
Nej, ni har inte fått några skattelättnader, ni fick skattesubventionerade timtaxor som ni kunde chockhöja.
Misstänker att du inte jobbar som hantverkare ?
De är inga 50% höjda timtaxor, åtminstone inte där ja jobbar, och flera av våra konkurrenter har samma situation. Om en snickare tar 550-600kr timmen så är inte de ren lön, de är löner, försäkringar, bilar, lokaler, arbetskläder, telefoner, diesel, verktyg, mm mm som de ska räcka till, sen ska företaget ha pengar till att gubbarna kan bli sjuka, de vill säkert ha betalt semester också. De är knappast en guldgruva att ha blåbyxor på sig.

Hot om svartarbete ? De är ju kunderna som efterfrågar svartarbete i högre grad nu efter att rot sänktes, du får de att låta som varenda byggare är yrkeskriminell

• Gilla
Robert63 och 2 till
  • Laddar…
Håller med buspojken. Svartarbete är som allt annat arbete, styrt av efterfrågan.

• Gilla
buspojken
  • Laddar…
buspojken skrev:
Om en snickare tar 550-600kr timmen så är inte de ren lön, de är löner, försäkringar, bilar, lokaler, arbetskläder, telefoner, diesel, verktyg, mm mm som de ska räcka till, sen ska företaget ha pengar till att gubbarna kan bli sjuka, de vill säkert ha betalt semester också. De är knappast en guldgruva att ha blåbyxor på sig.
Antar att du avser timdebitering efter moms?

vänta ett halvår sen så kan man kolla hur det gått med rot , att börja skrika bara efter en månad är bara ren idioti .

• Gilla
helder
  • Laddar…
AndersS skrev:
Antar att du avser timdebitering efter moms?
Ja !

buspojken skrev:
Misstänker att du inte jobbar som hantverkare ?
De är inga 50% höjda timtaxor, åtminstone inte där ja jobbar, och flera av våra konkurrenter har samma situation. Om en snickare tar 550-600kr timmen så är inte de ren lön, de är löner, försäkringar, bilar, lokaler, arbetskläder, telefoner, diesel, verktyg, mm mm som de ska räcka till, sen ska företaget ha pengar till att gubbarna kan bli sjuka, de vill säkert ha betalt semester också. De är knappast en guldgruva att ha blåbyxor på sig.

Hot om svartarbete ? De är ju kunderna som efterfrågar svartarbete i högre grad nu efter att rot sänktes, du får de att låta som varenda byggare är yrkeskriminell
Problemen hänger ändå ihop. Många skojföretag, importerad arbetskraft och höga timkostnader på papperet. När sedan det statliga stödet är på väg att dras in så skrivs det spaltmeter om att svartarbete kommer som ett brev på posten. Det var här min ursprungsfråga kom in. Varför behöver vissa yrkesgrupper ett statligt stöd? Svaret kom ganska direkt men någon var tvungen hänga upp sig mer på ordvalen i frågan och kritisera mig istället för att besvara själva frågan.
Åter, de kostnader du nämner är inte unika för hantverkare utan drabbar många av Sveriges yrkesgrupper. Trots det kan de flesta skriva ett kvitto på sitt arbete och behöver (antagligen) inga morötter för att göra det, trots att svensken vill ha allt så billigt som möjligt.

Ja, jag är hantverkare men jag kan väl ändå få ställa frågan om varför?

• Gilla
helder och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.