geschwint skrev:
Elverktyg: Svenska eller osvenska?  :D Dvs, hur mycket besvär vill du ha med att skaffa trafo, andra kontakter m.m.

Skall du köpa från USA är batterimaskiner bäst då du bara behöver skaffa en ny laddare.
Var kan man köpa en 230V laddare till t.ex dewault/makita och vad cirka kostar en?

En Makita/DeWalt laddare kan du köpa eller beställa via din vanliga märkeshandlare... En makita laddare går på ~500SEK

Troligt att DeWalt ligger på liknande pris

geschwint skrev:
En Makita/DeWalt laddare kan du köpa eller beställa via din vanliga märkeshandlare... En makita laddare går på ~500SEK

Troligt att DeWalt ligger på liknande pris
Ringde återförsäljare för makita och fick ett gött pris 1000:-. dyrt eller?

Jag tror mitt laddarpris är runt 1 år gammalt... :(

Kollade med några av mina leverantörer och dom hamnade på 1376:- och 1690:- :'(

1000:- är då ett bra pris. Rent ett mycket bra pris :D

Helt klart en god ide... Varför tänkte jag inte på det :-/

Varför inte beställa med en 12Vdc för 350:- från coastaltool. Hur stark tror ni trafon behöver ha, Har en 2,5ampare stående.

Funderade på det eftersom laddaren oftast står på ett ställe. Du har helt rätt, en sån trafo behöver inte vara stor. Man kan ju få en från klasse till inget pris ;D

Bara du kan få Coastaltools att skicka med ett billigt sätt. Fast... 350:- för en lätt sak, vad kan frakten bli, inte mycket. Inte ens med UPS som dom normalt skickar med till Sverige.

Håller laddaren till min 6935 i handen. Den tar 60W vid 120V... Förresten ppalm. Finns du i Stockholm?

Du kan få min laddare för 400:- Helt ny, kablarna ej uträtade ens ;D. Har som sagt redan en laddare och behöver ej denna. Visserligen har jag en trafo för 115V men jag har tillräckligt med skrot i snickarboden för att ha en till laddare stående.

e de en svensk 230V laddare du hade i handen´?
Bor inte i stockholm, men låter intresseant ändå.

Näe, det är den laddare som följde med 6935 maskinen från USA (coastaltools). Går på 120V 60W. Den heter DC1414 och klara batterier från 7,2V till 14,4V. Den har en väldigt amerikansk kontakt ;D

Tittar nämligen på kittet makita6337DWDLE X1 för 179 dollars då får man ju me laddare (110V :-[)6337.jpg
Tror du 12volts billaddaren drar ca60W oxo?
Någon som vet vad frakten kan landa på för detta kit?

Jag tror frakten borde bli kring $100 till $110 beroende på vikt med UPS. Om det är coastaltool så kör dom UPS.

Jaaa, du får ju med laddaren... Helt klart behöver du inte tjacka en laddare från mig om det följer med en ehh :-/ blir liksom kaka på kaka.

Ibland får man hjärnsläpp. ::)

Bäst är nog att köpa en billig trafo från klas i sjön eller liknande, bara den klarar 60W på 110-120V så skall du vara igång.

Om du funderar på nätanslutna maskiner från USA så får du fundera på en kraftigare trafo med krut i. Jag köpte en bandslip från USA. Den vill ha ~9A, dvs minst en 1000W trafo. Men den går som tåget 8)

Hemmakatten
Glöm inte att ta med i beräkningen att det tillkommer tull och moms!!

Har tidigare beställt flera saker från US (dock ej verktyg). sista gången var det en mindre pryl som kostade SEK 300 inkl. frakt. Fick faktura från tullen på SEK 280 :surprised: inkluderande en administrativ avgift på SEK 100! Det var sista gången vi handlade från US. Så räkna inte med att ni kommer undan moms o tull. Men det kan ju löna sig ändå om totalpriset blir billigare.

Dock är det så att många US-företag har "lokal"-kontor i Europa som de skickar varorna ifrån, och då är man ju helt säker på att det inte blir fler avgifter.

Helt riktigt men beloppet står inte i proportion till summan av det man handlat för. Köpte en bandslip och polermaskin nyligen för ~3500SEK inkl frakt. Det medförde tull och diverse avgifter på 1094SEK för ett rätt stort paket som vägde kring 20kg. Fast det totala beloppet blev iallafall mindre än hälften 8) av vad jag skulle fått betala för samma maskiner i Sverige. Exakt likadana maskiner (men 230V) hade gått på lägst ca 9200:- i Sverige efter lite efterforskande av pris.

I ditt fall blev det dubbelt vilket säkert inte var kul :(

Man får ta i beaktande vilka extrakostnader man kan ta. Allt beroende på vad det finns att tjäna på maskinen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.