När plattorna var lagda fick jag inte gå på golvet och kunde därför inte fotografera ur alla vinklar.

Så här såg det ut innan fogning
IMG_1724[1].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De högra hörnet ser idag ut så här
IMG_1737[1].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvläggarna talade inte svenska och jag försökte framföra protest mot alla skarvar... Att plattorna skulle läggas på snedden var ett krav från mig med en fris runt om. Men ingen skarv stämmer mot ngn annan!! Ingen mönsterpassning alls! Plattorna i frisen är kapade på bredden. Hade det inte gjorts hade jag sluppit flera skarvar - och fula fogar! Inte ens sockelns skarvar stämmer med frisens!

Förstår inte heller hur fogen vid toan kan vara så snygg när handfatsskarven är enormt klumpig! :confused:
 
Fogar i all ära.....men det är ett litet bekymmer i detta fall. Du har för närvarande ett icke godkänt tätskikt i ditt badrum.
Det är helt omöjligt OK eftersom man troligen applicerat ett penslat/rollat tätskikt emot resterna av den före detta golvmattan. Klinkersockeln var väl satt utanpå mattuppviket, om jag förstod det hela rätt?

Hur har detta gått till? Vad har du som kund beställt?
 
C
cersch skrev:
Förstår inte heller hur fogen vid toan kan vara så snygg när handfatsskarven är enormt klumpig! :confused:
Ta gärna lite närbilder på detta, man ser nästan ingenting av detta på bilden du lagt upp. Ta också en bild under locket på golvbrunnen. Skulle inte förvåna mig om det finns tvivelaktigheter även där.
 
Innan fogning
IMG_1723[1].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Avloppet till handfatet
IMG_1740[1].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvbrunnen
IMG_1742[1].JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Toan sitter på plats nu efter 3 månader (!!!) och jag kan därför inte ta ngn närbild på dess avlopp.
 
Nils82 skrev:
...Du har för närvarande ett icke godkänt tätskikt i ditt badrum.
Det är helt omöjligt OK eftersom man troligen applicerat ett penslat/rollat tätskikt emot resterna av den före detta golvmattan. Klinkersockeln var väl satt utanpå mattuppviket, om jag förstod det hela rätt?
Bör hela golvet göras om eftersom tätskiktet inte är godkänt?

Den gamla mattan togs bort och därefter las nytt tätskikt (en blå plast har stuckit upp runt kanterna och vid tröskeln) med någon slags fix som skulle torka. Under klinkersockeln fanns den blå plasten (syns på bild innan fogning).

Jag ville ha ny plastmatta men fick veta att det inte är godkänt idag i badrum.
 
KristinaRT
Självklart finns det plastmattor som är godkända för badrum idag, dock ska de svetsas på rätt sätt för att vara täta. Gissningsvis hade dina "hantverkare" denna utrustning och/eller kompetens....
 
Det saknas vattenlås i brunnen iaf. Ser inte riktigt om det finns ngn manschett. Och visst är det godkänt med plastmatta idag. Det ser ut som de gått upp med tätskikt utanpå väggkaklet. Det kommer att innebära att den fukt som kommer bakom kaklet kommer att rinna ner bakom tätskiktet under golvet. Jag vet att vissa fastighetsbolag fuskar och bara byter matta på golvet, men då tar de ner den nedersta kakelraden och viker upp mattan.
 
Som Lordi skriver kommer vatten/fukt vandra ner från väggen när du duschar, i fogarna samlas mycket mer vatten än man kan tro och sen rinna ner där det inte ska vara. Någon expert borde lämna ett utlåtande som du kan lämna till firman som du beställt jobbet av och det så fort som möjligt.
 
R
cersch skrev:
Bör hela golvet göras om eftersom tätskiktet inte är godkänt?

Den gamla mattan togs bort och därefter las nytt tätskikt (en blå plast har stuckit upp runt kanterna och vid tröskeln) med någon slags fix som skulle torka. Under klinkersockeln fanns den blå plasten (syns på bild innan fogning).

Jag ville ha ny plastmatta men fick veta att det inte är godkänt idag i badrum.
När man lägger tätskikt roller man en primer först, därefter en blågrön gojja som man faster en tätskiktsduk I, det var antagligen denna du såg sticka upp runtom. Men för att denna ska fungera måste den möta tätskiktsduken som kommer från väggarna så att vatten kan rinna på duken från väggen och ner vidare på duken på golvet bort mot brunnen.
Har inte gjort de själv I praktiken men ska göra detta om några veckor då jag själv renoverar mitt badrum, ända skillnaden är att jag gör de fackmannamässigt. :beer:

Att foga lite fult runt avlopp brukar I sig inte vara hela världen då man ändå sätter toalettstol och täckkoppar som täcker fogen ändå.

Brunnen ser ut som den brunnen jag precis köpt till rörläggaren som just nu bilar upp min gamla brunn. Brunnen jag köpt är en Jafo brunn vars tätskiktsduk låses fast med hjälp av plastringen som har skruvar igenom sig. Denna ska ha ett vattenlås dock.
 
Redigerat:
C
Roland112 skrev:
Att foga lite fult runt avlopp brukar I sig inte vara hela världen då man ändå sätter toalettstol och täckkoppar som täcker fogen ändå.
Det är förvisso sant. Däremot så finns det andra saker att anmärka på. Till att börja med borde tätskiktsmanschetten tydligt kika fram, uppsticket är alldeles för kort och det är något annat skumt med röret som jag inte kan sätta fingret på - är det verkligen en slätände som sticker upp? Varför går inte tätmuffen ner i röret som den skall? Vad är det för gult som ligger mellan röret och tätmuffen?

Som någon annan var inne på skulle jag råda TS att anlita en tredje part för en oberoende professionell besiktning.
 
I min egen bostad hade jag nog inte vågat byta tätskikt på bara golv i ett badrum, verkar vara att be om fuktskador framöver, eller?
 
cpalm skrev:
Skall man hårddra det så är hela lösningen runt dörröppningen åt skogen. Fodren försvinner ner under golvet där ändträet kan suga upp vatten. Fattar inte varför de ansträngt sig att anpassa plattorna runt fodret när det bara kunde sågat av det. Tröskeln är för låg, och man kan fundera på hur tätskiktet ansluter mot tröskel och foder.

[länk]
Jag håller med om att lösningen ser sådär ut, men på dessa bilder vet vi inte om tröskeln är korrekt. Reglerna säger att uppviket måste vara 20mm från brunnen.
 
C
AndersMalmgren skrev:
Jag håller med om att lösningen ser sådär ut, men på dessa bilder vet vi inte om tröskeln är korrekt. Reglerna säger att uppviket måste vara 20mm från brunnen.
Förvisso, men utifrån bilderna bedömer jag att brunnen är ca. 1 m från dörrhålet så då skulle golvet ha ett fall på 2 cm/m (vilket för övrigt är det maximalt tillåtna).
 
Efter dagens besiktning är det bestämt att silicon ska läggas i hörnen och längs tröskeln. :)

Tröskeln ska bytas / byggas på så den blir högre!

Stort TACK för all support och stöd - utan detta forum hade jag inte haft fakta att luta mig mot och insistera på en förbättring! (y)
 
Vem är det som besiktigat, är det firman som utfört jobbet eller någon oberoende person/besiktningsman ?
Golvbrunnen, har du tagit ut vattenlåset när du fotade ? Och kolla så att tätskiktsmanschetten i golvbrunnen finns där, annars kan du snabbt få en ny vattenskada på halsen. Och om de skall höja tröskeln, hur gör de med tätskiktet ? beroende på fabrikat får du ju inte skarva tätskikt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.