Hej,

Jag har läst några olika trådar om hur jag byter färg på fogen i mitt nyfogade badrum (fogades i onsdags...). Den är i dagsläget för ljus i förhållande till plattorna som är mörkblå! Golvläggarna kallade fogen för mellangrå... Fogarna är dessutorm inte lika tjocka utan varierar mellan 3 mm - 7 mm.

Så här ser det ut runt golvbrunnen:
IMG_20150913_160636[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så här ser det ut vid dörrkarmen och tröskeln
IMG_20150913_161115[1].jpg
Skapa konto

IMG_20150913_161130[1].jpg
Skapa konto

Bör jag reklamera fogningen?

• IMG_20150913_160742[1].jpg
    Skapa konto
  • IMG_20150913_161100[1].jpg
    Skapa konto
Om du kan tänka dig att ha mjukfog i hörnen, kan detta fixas till. Man maskerar med tejp och lägger lika tjock fogremsa längst hela.

R
ser lite slarvigt ut men man brukar väl till och med alltid ha mjukfog mellan tröskel och klinkers. Tröskeln kan flexa lite när man går på den och årstider och då spricker ändå fogen mellan list och klinker. Lite generell rengöring hade jag allt bett firman göra o ta bort fog från väggarna osv.
Bye the way, varför har du en öppen sil i duschen?

Att rafsa ut fogarna kommer garanterat skada dina plattor.

Redigerat:
Så ska det inte se ut. Men har du satt den smala blå raden på väggens nederdel utanför det gamla kaklet? Det ju väldigt konstigt,
Nej, det blev inte riktigt snyggt.

Badkaret är inte på plats än och det är därför jag ännu har tillgång till hela golvet! Många fogar kommer ju döljas av badkaret men inte alla...
Jag har passat på att städa väggarna och golvet från en massa fog men inte tagit bort allt eftersom entreprenören kommer imorgon och slutför installationerna (handfat, badkar mm). Ska då fråga hur de tycker att arbetet är utfört.

Bör jag behandla golvet med något så det inte ser så fläckigt ut? Har bara torkat med våt trasa nu.

Vad menas med mjukfog? Är det inte kotym att man sågar av dörrlister och lägger klinkers under?

C
cersch skrev:
Jag har läst några olika trådar om hur jag byter färg på fogen i mitt nyfogade badrum (fogades i onsdags...). Den är i dagsläget för ljus i förhållande till plattorna som är mörkblå! Golvläggarna kallade fogen för mellangrå...
Det där är nog förvisso mellangrå. Det finns grå, mellangrå och ljusgrå fog. Mellangrå och ljusgrå är väldigt ljusa i relation till vad man kanske spontant tänker sig när man hör namnet, iallafall enligt mina referenser. Men hade ni inte kommit överrens om färgen på fogen innan arbetet påbörjades?

Jepp, mjukfog mellan klinker och ektröskeln. Foder monteras med en glipa mot färdigt golv ca 5-7mm.

Vid närmare eftertanke......står fodren på undergolvet? Hur är tätskiktet gjort?

Ang färgen på fogen frågade jag dem vad de trodde skulle bli snyggast, så där har jag mig själv att skylla!

Jag har väntat på att få golvet lagt i 4 veckor!!! Har varit utan toa och badrum sedan före midsommar! Entreprenören har dragit ut på arbetet och bad någon "samarbetspartner" lägga golvet efter mitt tjat. Jag upplevde att den golvansvarige överlämnade arbetet med instruktioner till lärlingar...

Bör jag reklamera fogningen?

R
man lägger mjukfog mellan tröskel och klinker så ja. Mjukfog är alltså silikon som har samma kulör som din fog. Denna kan ta upp rörelser som inte vanlig fog kan. Den spricker istället.
Att fixa fogen i efterhand är svårt. Finns tex fogfärg men de är ett pilligt jobb och de blir aldrig lika bra som riktig fog.
Är det dina gamla lister som går ner under klinkerset? Om så är fallet fattar jag inte hur kakelsättarn fick dit tätskiktsduken undertill? En list hade jag satt tillbaka efter att jag fogat liksom....verkar mycket skumt.
Känns spontant som någon som haft jävla massa jobb att göra nu innan rotavdraget försvinner så man smaskade dit fogen snabbt och hastigt.

Redigerat:
Jag hade en vattenläcka från mitt badrum och den forna plastmattan togs bort i juni. Det fick torka och sedan lades nytt tätskikt och något kladd ovanpå.

Bakom sockeln var tidigare plastmattan. Väggkaklet har inte rörts utan sockeln är satt utan på skarven mellan plastmattan och kaklet. Jag tycker att den blivit onödigt tjock och ful. Kan tänka mig att där kommer samlas fukt och damm...

Bör jag alltså reklamera hela golvläggningen? Inte bara fogningen?

Plattorna är beställda från Italien...

Oj då!!

Tätskikt bakom kakel läggs homogent, alltså ett tätskikt utan skarver. Det betyder att man "gör hela badrummet".

Känns tyvärr inte helt 100 utfört på detta sätt som Nils82 skriver, försäkringsbolaget kommer inte bli imponerad om det blir skador i framtiden :( Finishen på arbetet ser inte så lovande ut, finns fler bilder?

C
Skall man hårddra det så är hela lösningen runt dörröppningen åt skogen. Fodren försvinner ner under golvet där ändträet kan suga upp vatten. Fattar inte varför de ansträngt sig att anpassa plattorna runt fodret när det bara kunde sågat av det. Tröskeln är för låg, och man kan fundera på hur tätskiktet ansluter mot tröskel och foder.

https://www.gvk.se/branschregler/rad-och-anvisningar/tatskikt-vid-dorroppning

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
R
Bor du i villa eller bostadsrätt? Hade du en vattenläcka som sedan renoverades och där försäkringsbolaget bekostade det hela?

Thomas59
Det där ser inte ok ut på något sätt. Typisk klåparvarning då man missar enkla grejor.

Be entreprenören beskriva hur tätskiktet är applicerat och hur han tänkt med tex dörrfodren. Finns det genomföringar (rör som går genom klinkers ner i golvet) i golvet, typ toa, vattenrör eller liknande bör du nog lägga upp bilder på det också, eller varför inte hela jobbet.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.