elmontören elmontören skrev:
Har du flertalet matningar ut från mätarskåpet, ex till garage eller uthus är det bra att montera Watty i mätarskåpet.

Ja det tycker jag, en sådan enkel installation ska alla elektriker klara av.
Tack!

Jag funderar också på att köpa och låta en elektriker installera en Watty i samband som elektrikern utför lite andra saker.

Syftet är att jag vill enkelt se vår förbrukning i realtid, inte ett dygn eller en timma senare, utan att behöva springa ner i källaren och läsa av och anteckna.

Jag vill alltså kunna se hur mycket mer ström som vi förbrukar när poolpumpen går igång, när air conditionen kör, när frugan fönar håret. ;)

Men hur ser tjänsten ut i Tibber? Finns det någon som kan ladda upp en eller några skärmdumpar?

Redigerat:
Såhär ser det ut i min app:

Skärmbild av en energiapp som visar aktuell förbrukning på 664 watt och energiförbrukningsgraf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av app som visar elektrisk belastning per fas med värden 87W, 187W och 356W.
Skapa konto

• Älska
Per Eskilsson
  • Laddar…
D dagmartin skrev:
Såhär ser det ut i min app:

[bild] [bild]
Kan du också se vilka prylar hemma som är av/på? Enligt vad jag läst om Watty så ska den kunna avgöra inte bara att effektuttaget ökar/minskar utan vad det är som slår på/av. Eller krävs det nåt extra abonnemang för sådana tjänster?

A andreasbergwall skrev:
Kan du också se vilka prylar hemma som är av/på? Enligt vad jag läst om Watty så ska den kunna avgöra inte bara att effektuttaget ökar/minskar utan vad det är som slår på/av. Eller krävs det nåt extra abonnemang för sådana tjänster?
Nä, inte med Tibber. Vad jag förstår så var det en feature som Watty hade förut (innan bolaget bakom gick i konkurs), numera är det "bara" en energimätare.

D dagmartin skrev:
Nä, inte med Tibber. Vad jag förstår så var det en feature som Watty hade förut (innan bolaget bakom gick i konkurs), numera är det "bara" en energimätare.
Jaha. Jag har precis fått hem min Watty som jag beställt i tron att den skulle klara sånt. Trist. Får hoppas den är värd priset ändå.

A andreasbergwall skrev:
Jaha. Jag har precis fått hem min Watty som jag beställt i tron att den skulle klara sånt. Trist. Får hoppas den är värd priset ändå.
Du kan dock se en uppdelning av kontinuerlig förbrukning jämfört med beteendeberoende förbrukning. Se min exempelbild från Juli månad. Eftersom förbrukningen visas liva kan du titta på mätaren och slå på eller av något för att se skillnaden.

• Skärmbild av en energiförbrukningsrapport med specifik uppdelning av kostnader och kWh för olika kategorier i juli.
    Skapa konto
M Matthrix skrev:
Du kan dock se en uppdelning av kontinuerlig förbrukning jämfört med beteendeberoende förbrukning. Se min exempelbild från Juli månad. Eftersom förbrukningen visas liva kan du titta på mätaren och slå på eller av något för att se skillnaden.
Ok, det var ju alltid något

M Matthrix skrev:
Bra, men den kan man ju se även utan Watty-grejen.

Så här ser vår ut för juli månad:
Skärmdump av elanvändningsapp med kostnad och kWh-förbrukning för olika kategorier i hemmet under juli.
Skapa konto

E
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Bra, men den kan man ju se även utan Watty-grejen.

Så här ser vår ut för juli månad:
[bild]
Kör Nibe Uplink för att se aktuell förbrukning, allt finns ju redan klart.

Om upplösningen är för dålig?

Har inte kollat, men det duger till mig. Ger utslag ifall någon glömt släcka lampan.

T tomasjo skrev:
Hej!

Jag funderar på att beställa en elmätare Watty, som enligt instruktionen ska installeras med s k clip-on enligt följande:
”Connect the clamps around the incoming phase cables, either before or after the main switch but always before the RCD (residual-current device). The clamps must be installed in the correct direction according to the marked K→ L direction. K should be closest to the mains/grid and L closest to the household’s appliances.”

Är det någon som har installerat en dylik mätare och kan dela en bild på hur det ser ut? Jag förstår nämligen inte ens vilken sladd det är jag ska fästa clip-ok på - till proppskåpet går det ingen kabel :seenoevil:
Angående Watty installation så är det väl väldigt aktuellt för alla som inte kan ha Pulse från Tibber dvs man har en gammal elmätare. Det enklaste är ju att öppna upp ute i mätarskåpet och titta. Givetvis måste man ha WiFi där annars får man dra en nätverkskabel. I mitt mätarskåp är det väldigt gott om plats. Bara lossa en plåt( två skruvar) så har har de inkommande ledningarna (Efter elmätaren) väl synliga bara att klämma dit klämmorna sätta fast watty och koppla in, jag råkar ha ett schuko uttag i mitt mätarskåp vilket jag är väldigt glad över.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.