Hej!
Jag funderar på att beställa en elmätare Watty, som enligt instruktionen ska installeras med s k clip-on enligt följande:
”Connect the clamps around the incoming phase cables, either before or after the main switch but always before the RCD (residual-current device). The clamps must be installed in the correct direction according to the marked K→ L direction. K should be closest to the mains/grid and L closest to the household’s appliances.”
Är det någon som har installerat en dylik mätare och kan dela en bild på hur det ser ut? Jag förstår nämligen inte ens vilken sladd det är jag ska fästa clip-ok på - till proppskåpet går det ingen kabel
Jag funderar på att beställa en elmätare Watty, som enligt instruktionen ska installeras med s k clip-on enligt följande:
”Connect the clamps around the incoming phase cables, either before or after the main switch but always before the RCD (residual-current device). The clamps must be installed in the correct direction according to the marked K→ L direction. K should be closest to the mains/grid and L closest to the household’s appliances.”
Är det någon som har installerat en dylik mätare och kan dela en bild på hur det ser ut? Jag förstår nämligen inte ens vilken sladd det är jag ska fästa clip-ok på - till proppskåpet går det ingen kabel
Allvetare
· Västra götaland
· 9 124 inlägg
Googlade "watty" och med tanke på hur lite information det finns på deras hemsida hade jag aldrig köpt en.
Det minsta man kan begära är väl en bild på vad som finns i lådan man köper, och helst en monteringsanvisning, men det finns inte.
Din inkommande kabel går väl troligen i väggen, så man (dvs. en elektriker, nu har vi sagt det) måste in i skåpet för att komma åt de lösa trådarna på kabeln.
Det minsta man kan begära är väl en bild på vad som finns i lådan man köper, och helst en monteringsanvisning, men det finns inte.
Din inkommande kabel går väl troligen i väggen, så man (dvs. en elektriker, nu har vi sagt det) måste in i skåpet för att komma åt de lösa trådarna på kabeln.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 124 inlägg
Jomen på "tibber" fanns det en anvisning....
Intressant nog var manualen för nerladdning mindre innehållsrik än texten..
Tycker den sista raden är talande "Kontakta en professionell elektriker om du är osäker"...
Intressant nog var manualen för nerladdning mindre innehållsrik än texten..
Tycker den sista raden är talande "Kontakta en professionell elektriker om du är osäker"...
Tack för svar! Jo det får väl bli en elektriker som du säger, men jag tänkte ställa frågan här först ifall jag hade missat något uppenbart i och med att ”clip-on” lät enkelt. Lägger man till kostnaden för en elektriker så blir ju kostnaden för hela installationen säkert 50% dyrare. Har du någon aning om huruvida det är en omfattande operation att montera något dylikt på en sladd som går in i väggen (dvs montera loss proppskåpet?)?
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Som sagt den här typen av mätare skall installeras inne i elcentralen. Och ger man sig på det själv, bör man ha viss erfarenhet av elarbete. Det bör utföras av elektriker. Nu vet ju ingen hur trångt det är i just din central, men ofta är det ganska trångt där de berörda trådarna går. Man kan behöva dra ganska hårdhänt i trådarna för att skapa utrymme för strömsensorerna.
Jag vet lite (=inget) om hur avancerad mätning den här produkten gör. Men om den baserar mätningen bara på strömmen (vanligt med lågpris energimätare), så kan den mäta rätt kraftigt fel, om du har en stor del av förbrukningen på fasvridande apparater som en värmepump, led lampor, induktionshäll. En korrekt energimätning måste mäta både ström och spänning i varje ögonblick. De här sensorerna mäter bara ström.
Jag vet lite (=inget) om hur avancerad mätning den här produkten gör. Men om den baserar mätningen bara på strömmen (vanligt med lågpris energimätare), så kan den mäta rätt kraftigt fel, om du har en stor del av förbrukningen på fasvridande apparater som en värmepump, led lampor, induktionshäll. En korrekt energimätning måste mäta både ström och spänning i varje ögonblick. De här sensorerna mäter bara ström.
Tack för svar! Jag tog frågeställningen om ström och spänning från din text och mailade till Watty nuH hempularen skrev:Som sagt den här typen av mätare skall installeras inne i elcentralen. Och ger man sig på det själv, bör man ha viss erfarenhet av elarbete. Det bör utföras av elektriker. Nu vet ju ingen hur trångt det är i just din central, men ofta är det ganska trångt där de berörda trådarna går. Man kan behöva dra ganska hårdhänt i trådarna för att skapa utrymme för strömsensorerna.
Har du inte en avläsningsbar elmätare?
fick du något svar från dem?T tomasjo skrev:
nu är det kanske inte hela världen om de inte mäter spänning då främsta syftet är att använda den för lastbalansering mellan faserna? Eller det var så jag tolkade det i alla fall...
Jo jag fick svar, kopierar in hela svaret nedan. Tonen och servicenivån fick mig att stryka Watty från önskelistanM maggyl skrev:
”Hej, jag tror du är en Tibber kund, eller hur? Snälla kontakta deras support. Tack och trevlig kväll”
Jag går i samma tankar pga behov av laddare för bilen. Det har kommit en ersättare till watty, pulse, men kräver tydligen modern elmätare.
Frågan är ju hur kombon är, om tibber säljer watty, kanske easee och pulse också är crap?
Watty har väl gått i KK?
Frågan är ju hur kombon är, om tibber säljer watty, kanske easee och pulse också är crap?
Watty har väl gått i KK?
Bolaget verkar vara försatt i likvidation åtminstone, jag läste en rubrik på Breakit om att verksamheten är såld ”till Tyskland” men kunde inte komma åt artikeln.J JohanLun skrev:
Nej tyvärr inte, annat har kommit emellan så detta har legat på is. Fortfarande intresserad av lösningen dockM maggyl skrev: