Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag skulle inte låta en hyresgäst laga mat / steka /koka utan antingen kolfilterfläkt eller im-kanal i en Lgh jag ägde iaf
Kolfilterfläkten är lätt att lösa. IMkanalen är inte möjlig.

Vad betyder egentligen IM-kanal? Jag ser att du skriver isär det.
Jag har trott det heter Immkanal, som imma (dimma).
 
Det är en ventil/kanal med brandskydd som är godkänd för genomföring i fasad/tak för matlagning.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är en ventil/kanal med brandskydd som är godkänd för genomföring i fasad/tak för matlagning.
Japp, jag vet vad det är men undrade över namnets ursprung.
 
G Goodfidelity skrev:
Japp, jag vet vad det är men undrade över namnets ursprung.
Jaha, det ska nog inte vara ett bindestreck mellan…
 
BirgitS
G Goodfidelity skrev:
Jag förstår.

Du verkar kunna OVK biten, jobbar du med det?

Gäller samma sak om det är en stekplatta som inte är fast monterad, eller en såndär kombiugn med två stekplattor uppepå?

[bild]
Jag jobbar inte med OVK utan bor i lägenhet sen drygt 10 år och det är ju ofta problem med folk som ansluter köksfläktar till imkanalen med centralfläkt och dessutom är det ju ett ofta förekommande problem i forumet så ett och annat har jag ju lärt mig.

Har du tänkt på hur stänkskyddet i ditt kök ser ut efter att ha lagat viss sorts mat, fullt med fettfläckar eller stänk från tomatsås. Vill du att de vanliga väggarna i rummet ska utsättas för det?

Sen får du nog i princip räkna med att behöva byta ut en sån kombiugn mellan varje hyresgäst eftersom de flesta inte kommer att orka hålla den ren.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag jobbar inte med OVK utan bor i lägenhet sen drygt 10 år och det är ju ofta problem med folk som ansluter köksfläktar till imkanalen med centralfläkt och dessutom är det ju ett ofta förekommande problem i forumet så ett och annat har jag ju lärt mig.

Har du tänkt på hur stänkskyddet i ditt kök ser ut efter att ha lagat viss sorts mat, fullt med fettfläckar eller stänk från tomatsås. Vill du att de vanliga väggarna i rummet ska utsättas för det?

Sen får du nog i princip räkna med att behöva byta ut en sån kombiugn mellan varje hyresgäst eftersom de flesta inte kommer att orka hålla den ren.
Ja man kommer få göra en hörna för det, garanterat. Är det svårare att hålla kombiugnen ren än en vanlig ugn?
 
BirgitS
G Goodfidelity skrev:
Ja man kommer få göra en hörna för det, garanterat. Är det svårare att hålla kombiugnen ren än en vanlig ugn?
Gjutjärnsplattorna är det ju absolut. Ugnen är ju trång så det är väl antagligen svårare att komma åt. Man får nog räkna med att de flesta som hyr ett litet rum inte är vana vid att sköta ett hushåll.
 
G Goodfidelity skrev:
Ja man kommer få göra en hörna för det, garanterat. Är det svårare att hålla kombiugnen ren än en vanlig ugn?
Hur gick det i slutändan? Vad gjorde du för lösning? :)
 
L Leggan skrev:
Hur gick det i slutändan? Vad gjorde du för lösning? :)
Jag är fortfarande i byggfasen, köpte precis en lägnhet med liknande lösning.

Blir ett ikea kylskåp under bäk + en kombiugn.
Skall försöka få in en liten diskmaskin på badrummet.

Hoppas det skall räcka för en övernattningslägenhet / studentlägenhet.

Problemet är diskandet, och det lutar lite åt att gjuta ett handfat eller få in en diskmaskin på badrummet.

Badrummet är mikroskopiskt litet med en bredd på 1m och längd på ca 2,5m där det skall vara wc, dusch och handfat + diskmaskin =) hahaha


//GF
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
G Goodfidelity skrev:
Badrummet är mikroskopiskt litet med en bredd på 1m och längd på ca 2,5m där det skall vara wc, dusch och handfat + diskmaskin =) hahaha


//GF
Är nog ungefär lika stort som badrummet jag hade diskmaskin i. I mitt fall fanns ingen annan lösning än att ha den ovanför toaletten. En pall användes ibland vid ur och isättning. Maskinen placerades så lågt som möjligt, men att jag inte slog i den med huvudet när jag reste mig. Tror att jsg kunde luta pannan mot hyllan när jag stod upp, så testade nog hur jag brukade resa mig och kom fram till att det var OK. Men det var ju enklare att göra detta skräddarsytt för just mig som var längst i hushållet.
En längre person hade fått problem. Men en högre pall hade förstås kunnat kompensera om jag satt maskinen högre.
 
L Lilllen skrev:
Är nog ungefär lika stort som badrummet jag hade diskmaskin i. I mitt fall fanns ingen annan lösning än att ha den ovanför toaletten. En pall användes ibland vid ur och isättning. Maskinen placerades så lågt som möjligt, men att jag inte slog i den med huvudet när jag reste mig. Tror att jsg kunde luta pannan mot hyllan när jag stod upp, så testade nog hur jag brukade resa mig och kom fram till att det var OK. Men det var ju enklare att göra detta skräddarsytt för just mig som var längst i hushållet.
En längre person hade fått problem. Men en högre pall hade förstås kunnat kompensera om jag satt maskinen högre.
Vi tänker väldigt lika märker jag. Precis den lösningen har jag kikat på, men det känns inte helt optimalt.

Jag har också klurat på att gjuta ett eget handfat, där det finns plats för att diska för hand, samt att man har avloppet på sidan så att man kan ha diskmaskinen under. Men monteringsjupet på 50cm äter upp halva badrummets djup precis innanför dörren (där den måste stå för att man skall kunna öppna/stänga och lasta in/ut).

Det är minst sagt en riktigt klurig sak att lösa!

Det sjuka är att med renovering av badrummet och alla grejer så kan det landa nästan på 100.000:-, det är fan tre års hyra i ett sådant rum. hahaha..
 
G Goodfidelity skrev:
Jag är fortfarande i byggfasen, köpte precis en lägnhet med liknande lösning.

Blir ett ikea kylskåp under bäk + en kombiugn.
Skall försöka få in en liten diskmaskin på badrummet.

Hoppas det skall räcka för en övernattningslägenhet / studentlägenhet.

Problemet är diskandet, och det lutar lite åt att gjuta ett handfat eller få in en diskmaskin på badrummet.

Badrummet är mikroskopiskt litet med en bredd på 1m och längd på ca 2,5m där det skall vara wc, dusch och handfat + diskmaskin =
G Goodfidelity skrev:
Det sjuka är att med renovering av badrummet och alla grejer så kan det landa nästan på 100.000:-, det är fan tre års hyra i ett sådant rum. hahaha..
Jovisst, men någonstans lär du ju också kunna räkna hem investeringen i prisökningen vid en eventuell försäljning :)
 
Frys och micro är viktigt i ett uthyrningsrum, studenter värmer/äter gärna färdigmat.
 
Isakare Isakare skrev:
Frys och micro är viktigt i ett uthyrningsrum, studenter värmer/äter gärna färdigmat.
Japp, kylskåpet har ett frysfack och kombiugnen har varmluft, grill och micro.

Jag kommer ställa dit en del andra saker också, mackjärn, slowcooker, stavmixer, vattenkokare osv.

tror man kan koka nudlar, värma färidgmat och även göra långkok samt varma mackor osv då.

Man behöver egentligen inte en spis för att ha ett köka, och det är i huvudsak stekningen som gör all lukt som behöver en spisfläkt. Så styr man undan spisplattor så hoppas jag det skall gå bra.

Det är diskningen som är problemet i den här lösningen.
 
G Goodfidelity skrev:
Japp, kylskåpet har ett frysfack och kombiugnen har varmluft, grill och micro.

Jag kommer ställa dit en del andra saker också, mackjärn, slowcooker, stavmixer, vattenkokare osv.

tror man kan koka nudlar, värma färidgmat och även göra långkok samt varma mackor osv då.

Man behöver egentligen inte en spis för att ha ett köka, och det är i huvudsak stekningen som gör all lukt som behöver en spisfläkt. Så styr man undan spisplattor så hoppas jag det skall gå bra.

Det är diskningen som är problemet i den här lösningen.
Jag skrev frys, för att min särbos erfarenhet som hyrt ut länge till flera olika hyresgäster, är att bara ett frysfack varit ett problem.
De har kommit in till henne och frågat om plats i frysen för att facket blir fullt fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.